Vad är egentligen reklam? Förlorar marknadschefen inflytande? Vad är skillnaden mellan värdestödjande reklam och värdeskapande reklam? Och vad är kommunikationskapital egentligen? Detta är bara några av alla spännande frågor som Sara Rosengren, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, pratar med Thomas och Pia i avsnitt 48 av Kntnt radio. Lyssna nu!
Thomas och jag är tillbaka hos vår favoritforskare, docent Sara Rosengren som är chef vid Handelshögskolan i Stockholm. I dagens avsnitt av Kntnt radio pratar vi om allt från det prestigefyllda uppdraget att formulera en ny definition av reklam till marknadschefens förlorade makt och mycket däremellan. Inte minst pratar vi om värdestödjande och värdeskapande reklam och kommunikationskapital.
Vi spelade in samtalet på Saras rum på Handelshögskolan i Stockholm. Innanför skolans väggar finns hennes kollegor och studenter som springer runt i korridorerna och ringer på telefonen. Utanför stimmar framtidens studenter och forskare (i form av förskolebarn). Och i väggen har någon satt en slagborrmaskin. Inte de bästa förutsättningar för en poddinspelning. Men med svart magi har Thomas ändå fått till ett nästan perfekt ljud. Men det höll på att inte bli något alls. Lyssna så förstår du varför.
Innehållet
Programmet är 51 minuter långt, och vi pratar om
- omnikanaler i detaljhandeln där försäljnings- och kommunikationskanaler inte längre kan särskiljas
- forskarens tredje uppgift – att nå ut med forskningsresultat till allmänheten
- hur forskningsresultaten för B2C ofta kan appliceras på B2B då det alltid är en människa som köper
- att köpprocessen för B2B är mer komplex och förenad med högre risk än densamma för B2C
- hur gränsen mellan kommunikation och marknadsföring alltmer suddas ut
- definitionen av och problematiken kring begreppet reklam
- olika synsätt på marknadsföring
- den globala utvecklingen där marknadschefen tappar makten
- kunskapsluckan i vad marknadsföring kan bidra med affärsmässigt i en organisation
- värdeskapande respektive värdestödjande reklam
- vikten av att tänka kapital i kommunikationen och inte bara i varumärket
- det faktum att ett mottagarvärde i kommunikationen gör människor mer villiga att ta del av din reklam i framtiden
- valutan när du bygger kommunikationskapital – uppmärksamheten
- hur kommunikationskapitalet knyter ihop kommunikationen över tiden
- att långsiktiga reklaminvesteringar ger större effekt än kortsiktiga kampanjer
Saras lästips
Under vårt samtal utlovar Sara ett lästips. Boken heter Marknadsföring och påverkan på konsumenten, och utsågs av Marknadsföreningen i Stockholm till årets marknadsföringsbok 2015. Det är en antologi, sammanställd av Magnus Söderlund. Sara Rosengren bidrar med ett kapitel om komunikationskapital, som hon i boken kallar reklamkapital. Du kan ladda ned hela kapitlet sist i vår tidigare publicerade artikel Forskning visar: content marketing bygger ditt reklamkapital.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Kay © Color Out ((CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »