Kntnt grundades under 2013. Det är svårt att säga exakt när. Det var en process som började i januari när bolaget registrerades, men som inte var klar förrän verksamheten drog igång på allvar efter sommaren. En milstolpe var den första artikeln som publicerades den 1 maj.
Vi som startade bolaget hade under nästan ett decennium drivit en webbyrå specialiserad på att designa, bygga och drifta stora och komplexa webbplatser (till exempel www.lu.se, www.moderaterna.se och www.unionen.se). Under åren växte webbyrån organiskt och med lönsamhet från 3 till nästan 70 anställda och utnämndes till supergasell av Dagens Industri.
Trots framgångarna lämnade vi byrån för att förverkliga en annan idé. Vi ville utveckla ett planerings- och produktionssystem för content marketing. Vår övertygelse är att marknadsförare och kommunikatörer skulle ha stor nytta av ett intuitivt och lättanvänt system för att hantera hela processen från artikelidé till spridning på webben och i sociala medier – precis som de redaktionella planerings- och produktionssystem som dagstidningar använder sig av.
Få känner till Kntnts början som ett mjukvaruföretag. Redan från början uppfattades vi som en ”contentbyrå som inte gör content” eftersom vi höll utbildningar, ledde workshops och tog fram strategier för content marketing, men inte åtog oss löpande produktion. Vi höll mest med, eftersom det var enklast så länge systemet inte var klart.
Vi utvecklade systemet under flera år. Men ”martech” (programvara för marknadskommunikation) utvecklades mycket snabbare än ett litet självfinansierat svenskt bolag hinner med.
Till slut insåg vi att vi hade helt fel fokus. Vi borde göra vad alla ville att vi skulle göra: Hjälpa dem med content marketing-baket från från ax till limpa. Och det har vi gjort sedan våren 2019.
Hjälp med content marketing-baket?
Om du vill ha hjälp med content marketing-baket så finns vi här. Vi kan hjälpa dig från ax till limpa. Eller med en liten del. Du bestämmer. Boka möte så tittar vi närmare på din frågeställning. Eller skicka oss en fråga.