Om vårt arbetssätt

Vi pratar gärna om sprintar, poäng och tidbank. De är våra främsta verktyg till att ge dig största möjliga flexibilitet till minsta möjliga risk. Här förklarar vi begreppen och hur vi gärna jobbar. I början kan det låta komplicerat. Men det är tvärtom hur enkelt som helst.

Knt­nt använ­der en agil metod för att pla­ne­ra och leda arbe­tet med con­tent pro­duk­tion. Meto­den är base­rad på Scrum och lånar där­för Scrums terminologi.

Snabb förklaring för otåliga

Sprint är två kalen­der­vec­kor och bör­jar all­tid vec­ka med jämnt nummer.

Poäng uttryc­ker den rela­ti­va stor­le­ken på en arbetsin­sats. En nor­mal arti­kel är 5 poäng. Om en arti­kel bedöms krä­va mind­re arbetsin­sats är den 3 poäng. Om en arti­kel bedöms krä­va stör­re arbetsin­sats är den 8 poäng. En arti­kel på 3 poäng och en på 5 poäng ska mot­sva­ra en lika stor arbetsin­sats som en arti­kel på 8 poäng.

Arbets­upp­gif­ter­na för­de­las på sprin­tar­na så att sum­man kom­mer så nära som möj­ligt en över­ens­kom­men mål­ar­betsin­sats som är sam­ma för var­je sprint. Under- eller över­skott rul­las vida­re till näs­ta sprint.

Sprintar

För att con­tent mar­ke­ting och inbound mar­ke­ting ska vara effek­tiv krävs fre­kvent och regel­bun­den pub­li­ce­ring av inne­håll. Det under­lät­tas om arbe­tet med att pro­du­ce­ra, pub­li­ce­ra och spri­da inne­hål­let pla­ne­ras som ”mini­pro­jekt” som har sam­ma längd och föl­jer på varand­ra. Vi kal­lar ett sådant mini­pro­jekt för en sprint.

En sprint fun­ge­rar som hjärt­slag som hål­ler igång mark­nads­fö­rings­mo­torn med inne­håll och ger en puls till det löpan­de arbetet.

Sprintar under ett år

Våra sprin­tar är all­tid två kalen­der­vec­kor långa, och bör­jar all­tid på en vec­ka med jämnt vec­ko­num­mer. Så fort en sprint är slut bör­jar näs­ta. Vi gör bara uppe­håll för som­mar­le­dig­het och ledig­het runt jul och nyår.

Vi delar in året i 23 sprin­tar. Den förs­ta bör­jar all­tid vec­ka 2. Den sista slu­tar all­tid vec­ka 51. Och vi gör som­marup­pe­håll vec­kor­na 28 till 31.

Vi delar ock­så in året året i fyra något sånär jämn­sto­ra temaperioder:

  • Blå tema­pe­ri­od är vec­kor­na 2–13 (6 st)
  • Grön tema­pe­ri­od är vec­kor­na 14–27 (7 st)
  • Gul tema­pe­ri­od är vec­kor­na 32–41 (5 st)
  • Röd tema­pe­ri­od är vec­kor­na 42–51 (5 st)

Tan­ken är att åtminsto­ne hälf­ten av inne­hål­let som pub­li­ce­ras under en tema­pe­ri­od foku­se­rar på ett utvalt tema. Det är ing­et mås­te. Bara en idé.

Schema som visar hur året är indelat i temaperioder och sprintar.
Tema­pe­ri­o­der och sprin­tar för 2023. Blå, grön, gul och röd färg repre­sen­te­rar oli­ka tema­pe­ri­o­der. Mörk och ljus färg repre­sen­te­rar skil­da sprin­tar. Datu­man­gi­vel­ser anger arbets­da­gar inom var­je sprint. Klic­ka på bil­den för att lad­da ned den som PDF-fil.

Sprintmöte

I bör­jan a var­je sprint har vi ett utvär­de­rings- och pla­ne­rings­mö­te. Syf­tet är dels att utvär­de­ra tidi­ga­re sprin­tar och i sär­skilt den just avslu­ta­de, dels att pla­ne­ra fram­ti­da sprin­tar och i syn­ner­het näst­kom­man­de. Vi kal­lar mötet för sprint­mö­te.

Agen­da vid ett sprintmöte:

  1. Utvär­de­ring av effek­ten av pub­li­ce­rat inne­håll från tidi­ga­re sprintar
  2. Utvär­de­ring av arbe­tet som gjor­des under före­gå­en­de sprint
  3. Infor­ma­tion om arbe­tet som görs under inne­va­ran­de sprint
  4. Beslut om arbe­tet som ska göras i näs­ta sprint
  5. Pla­ne­ring av kom­man­de sprintar
  6. Övri­ga frågor

Poäng

Hur många tim­mar tar det att skri­va en arti­kel – från idé till den är fär­dig att pub­li­ce­ras? Det är omöj­ligt att sva­ra på. Det beror på ämnet och vin­kel, till­gång till inter­vju­per­so­ner och and­ra käl­lor, skri­ben­tens dags­form och inspi­ra­tion, och myc­ket annat. Och antal tec­ken eller ord eller A4-sidor säger ing­et. Det kan skil­ja sig tim­mar, till och med dagar, mel­lan två tex­ter som är lika långa.

Istäl­let för att låt­sas att vi kan räk­na ut en säker siff­ra för antal tim­mar det tar att ska­pa inne­håll, uttryc­ker vi stor­le­ken på arbetsin­sat­sen i poäng.

En arbetsin­sats på 2 poäng är dub­belt så stor som en arbetsin­sats på 1 poäng. Och en arbetsin­sats på 3 poäng är lika stor som en arbetsin­sats på 1 poäng följt av en annan på 2 poäng.

Vi har valt att defi­ni­e­ra poäng så att 20 poäng mot­sva­rar vad en hel­tids­an­ställd med­ar­be­ta­re hin­ner åstad­kom­ma under en sprint. Vi hål­ler oss som regel till poäng­en 1, 2, 3, 5, 8, 13 och 21.

Planera en sprint

När en sprint pla­ne­ras sum­me­rar vi poäng­en för alla arbets­upp­gif­ter. Sum­man av alla poäng under en sprint ska ham­na så nära som möj­ligt ett öns­kat genom­snitt som vi kal­lar mål­ar­betsin­sats.

I vis­sa sprin­tar kan det bli lite mer arbe­te. And­ra lite mind­re. Men beräk­nat över någ­ra sprin­tar ska den genom­snitt­li­ga poäng­sum­ma ham­na inom fem­ton pro­cent från målarbetsinsats.

Fördelar med sprintar och sprintmöten

Det beskriv­na arbets­sät­tet pas­sar natur­ligt­vis inte alla och i alla situ­a­tio­ner. Men om du vill anli­ta oss för löpan­de pro­duk­tion av inne­håll under en läng­re tid så ger vår metod dig fle­ra fördelar:

  • Du ser resul­ta­tet av vårt arbe­te ofta och regelbundet.
  • Du får full insyn i hur vi använ­der tiden.
  • Du får ett sche­ma­lagt och struk­tu­re­rat sätt att ge oss feed­back om vad ni gil­lar och vad ni vill för­änd­ra i vårt samarbete.
  • Vi lär kän­na dig och ditt före­tag bätt­re för var­je möte och kan göra ett allt bätt­re jobb för er.

Flexibilitet till fast pris

En stor för­del med vårt arbets­sät­tet är du kan få det bäs­ta av två värl­dar: Arbets­sät­tet ger dig sam­ma enkel­het och flex­i­bi­li­tet som vid avrop av arbe­te på löpan­de räk­ning, sam­ti­digt som vi kan erbju­da dig fast månads­kost­nad med bety­dan­de rabatt. Vi kal­lar det månads­a­bon­ne­mang.

Idén är enkel. Du har ett ”poäng­kon­to” hos oss. Var­je månad beta­lar du ett fast belopp för att fyl­la på kon­tot med lite drygt två gång­er mål­ar­betsin­sat­sen. När en arti­kel pro­du­ce­ras avräk­nar vi från kon­tot lika många poäng som arbetsin­sat­sen upp­skat­ta­des till. I slu­tet av var­je månad är kon­tot på noll är näs­tan noll. Sen kom­mer ny påfyll­ning och allt star­tar om.