Kntnt använder en agil metod för att planera och leda arbetet med content produktion. Metoden är baserad på Scrum och lånar därför Scrums terminologi.
Snabb förklaring för otåliga
Sprint är två kalenderveckor och börjar alltid vecka med jämnt nummer.
Poäng uttrycker den relativa storleken på en arbetsinsats. En normal artikel är 5 poäng. Om en artikel bedöms kräva mindre arbetsinsats är den 3 poäng. Om en artikel bedöms kräva större arbetsinsats är den 8 poäng. En artikel på 3 poäng och en på 5 poäng ska motsvara en lika stor arbetsinsats som en artikel på 8 poäng.
Arbetsuppgifterna fördelas på sprintarna så att summan kommer så nära som möjligt en överenskommen målarbetsinsats som är samma för varje sprint. Under- eller överskott rullas vidare till nästa sprint.
Sprintar
För att content marketing och inbound marketing ska vara effektiv krävs frekvent och regelbunden publicering av innehåll. Det underlättas om arbetet med att producera, publicera och sprida innehållet planeras som ”miniprojekt” som har samma längd och följer på varandra. Vi kallar ett sådant miniprojekt för en sprint.
En sprint fungerar som hjärtslag som håller igång marknadsföringsmotorn med innehåll och ger en puls till det löpande arbetet.
Sprintar under ett år
Våra sprintar är alltid två kalenderveckor långa, och börjar alltid på en vecka med jämnt veckonummer. Så fort en sprint är slut börjar nästa. Vi gör bara uppehåll för sommarledighet och ledighet runt jul och nyår.
Vi delar in året i 23 sprintar. Den första börjar alltid vecka 2. Den sista slutar alltid vecka 51. Och vi gör sommaruppehåll veckorna 28 till 31.
Vi delar också in året året i fyra något sånär jämnstora temaperioder:
- Blå temaperiod är veckorna 2–13 (6 st)
- Grön temaperiod är veckorna 14–27 (7 st)
- Gul temaperiod är veckorna 32–41 (5 st)
- Röd temaperiod är veckorna 42–51 (5 st)
Tanken är att åtminstone hälften av innehållet som publiceras under en temaperiod fokuserar på ett utvalt tema. Det är inget måste. Bara en idé.
Sprintmöte
I början a varje sprint har vi ett utvärderings- och planeringsmöte. Syftet är dels att utvärdera tidigare sprintar och i särskilt den just avslutade, dels att planera framtida sprintar och i synnerhet nästkommande. Vi kallar mötet för sprintmöte.
Agenda vid ett sprintmöte:
- Utvärdering av effekten av publicerat innehåll från tidigare sprintar
- Utvärdering av arbetet som gjordes under föregående sprint
- Information om arbetet som görs under innevarande sprint
- Beslut om arbetet som ska göras i nästa sprint
- Planering av kommande sprintar
- Övriga frågor
Poäng
Hur många timmar tar det att skriva en artikel – från idé till den är färdig att publiceras? Det är omöjligt att svara på. Det beror på ämnet och vinkel, tillgång till intervjupersoner och andra källor, skribentens dagsform och inspiration, och mycket annat. Och antal tecken eller ord eller A4-sidor säger inget. Det kan skilja sig timmar, till och med dagar, mellan två texter som är lika långa.
Istället för att låtsas att vi kan räkna ut en säker siffra för antal timmar det tar att skapa innehåll, uttrycker vi storleken på arbetsinsatsen i poäng.
En arbetsinsats på 2 poäng är dubbelt så stor som en arbetsinsats på 1 poäng. Och en arbetsinsats på 3 poäng är lika stor som en arbetsinsats på 1 poäng följt av en annan på 2 poäng.
Vi har valt att definiera poäng så att 20 poäng motsvarar vad en heltidsanställd medarbetare hinner åstadkomma under en sprint. Vi håller oss som regel till poängen 1, 2, 3, 5, 8, 13 och 21.
Planera en sprint
När en sprint planeras summerar vi poängen för alla arbetsuppgifter. Summan av alla poäng under en sprint ska hamna så nära som möjligt ett önskat genomsnitt som vi kallar målarbetsinsats.
I vissa sprintar kan det bli lite mer arbete. Andra lite mindre. Men beräknat över några sprintar ska den genomsnittliga poängsumma hamna inom femton procent från målarbetsinsats.
Fördelar med sprintar och sprintmöten
Det beskrivna arbetssättet passar naturligtvis inte alla och i alla situationer. Men om du vill anlita oss för löpande produktion av innehåll under en längre tid så ger vår metod dig flera fördelar:
- Du ser resultatet av vårt arbete ofta och regelbundet.
- Du får full insyn i hur vi använder tiden.
- Du får ett schemalagt och strukturerat sätt att ge oss feedback om vad ni gillar och vad ni vill förändra i vårt samarbete.
- Vi lär känna dig och ditt företag bättre för varje möte och kan göra ett allt bättre jobb för er.
Flexibilitet till fast pris
En stor fördel med vårt arbetssättet är du kan få det bästa av två världar: Arbetssättet ger dig samma enkelhet och flexibilitet som vid avrop av arbete på löpande räkning, samtidigt som vi kan erbjuda dig fast månadskostnad med betydande rabatt. Vi kallar det månadsabonnemang.
Idén är enkel. Du har ett ”poängkonto” hos oss. Varje månad betalar du ett fast belopp för att fylla på kontot med lite drygt två gånger målarbetsinsatsen. När en artikel produceras avräknar vi från kontot lika många poäng som arbetsinsatsen uppskattades till. I slutet av varje månad är kontot på noll är nästan noll. Sen kommer ny påfyllning och allt startar om.