1. Attrahera kunder
Använd content för att lock tänkbara köpare till din webbplats. Eftersom bara 5 % av dina möjliga kunder ägnar en tanke åt att köpa det slags varor och tjänster du erbjuder, så är det inte om dem innehållet ska handla. Tänk istället utanför boxen. Vad söker resterande 95 % efter? Vad fångar deras intresse på sociala medier? Det är sådant innehåll som behövs på din webbplats. Samla det i ett onlinemagasin, kunskapsblogg eller liknande, för tydlighetens skull.
2. Bygg förtroende
Om du är framgångsrik i första steget, är de allra flesta besökare på webbplatsen inte intresserad av ditt erbjudande. Ännu. Så skräm inte bort dem med påträngande säljbudskap. Erbjud istället content som överraskar positivt med sin bredd och sitt djup, och som lockar de tänkbara köparna att komma tillbaka gång på gång för mer. På så sätt bygger du ett förtroendekapital både för ditt företag och för att det ni berättar är värt att lyssna på.
3. Generera leads
Använd det förtjänade förtroendekapitalet och mer content till att ge potentiella köpare insikt om dolt problem eller missad möjlighet som de har i sin verksamhet. Fokusera på en insikt som leder till efterfrågan av era varor och tjänster. Visa att det vore snudd på tjänstefel att inte göra något åt det. Erbjud content med fördjupad information eller ett möte med er expert mot de potentiella köparnas kontaktuppgifter. I båda fallen får era säljare heta leads.
4. Odla relation
Alla leads är inte redo att prata affär vid första kontakten. Ge dem tid, men tappa inte kontakten. Du har just etablerat en relation. Det är en ömtålig planta som behöver kultiveras. Uppvakta dina leads med content som är extra intressant för just dem. Det kan göras manuellt av säljare som någon gång i veckan skickar utvalt content på LinkedIn. Det kan också göras automatiskt med en e‑postlista med exklusivt innehåll som skickas över några månader. Gör sen nytt försök.
Vill du veta mer?
Ditt företag är inte likt något annat. Och dina behov är inte lika någon annans. Därför föreslår vi ett möte där du berättar om ditt företag, era produkter, era kunder – och era utmaningar. Sen kan vi berätta hur vi kan hjälpa er.
Content marketing
För att hålla igång säljmotorn behövs konstant tillförsel av nytt bränsle – content. I början behövs framför allt innehåll som attraherar kunder. Men över tid är det framför allt content som bygger förtroende som måste fyllas på regelbundet. Därför behövs en process för att producera, publicera och sprida content. Sådan process kallas content marketing.
Inbound marketing
Det behövs också content till det tredje steget – leadsgenerering. Det behövs inte så mycket sådant innehåll, och framför allt behöver det inte fyllas på så ofta. Men det som finns måste vara mycket värdefullt för de tänkta köparna. Tänk e‑bok, rapport, whitepaper, webbinarium eller liknande. Något som målgruppen nästan skulle kunna tänka sig att betala för. Sådant innehåll kallas lead magneter eftersom de likt en magnet drar till dig sig leads.
Arbetssättet att med lead magneter få potentiella köpare att lämna sina kontaktuppgifter kallas inbound marketing eftersom de potentiella köparna är ”inkommande” (inbound) till dina säljare.
Ta hand leads som inte är redo
Vad ska du göra med de lead som inte vill prata med dig?
De som tvärt ber dig fara dit pepparn växer är det inte mycket att göra åt. Men de som har uppgivit sina kontaktuppgifter för att få din lead magnet är ofta intresserade. De är bara inte redo att prata affär – ännu. De vill du inte släppa ur sikte. Tänk på relationen mellan dem och ditt företag som en ömtålig planta som behöver kultiveras. Det kan göras på två sätt.
Social selling
Det första sättet kallas social selling. Det det traditionellt mingel och hederligt nätverksbyggandet där möteslokalen har bytts ut mot LinkedIn (eller annan kanal som möjliggör personlig kommunikation).
Säljaren frågar lead som inte är redo om det är ok att lägga dem till sina LinkedIn-kontakter. Ofta får man ja. Leadet är ju möjlig köpare och ser fördelar att hålla kontakten med möjliga leverantörer. Relationen underhålls sen genom att regelbundet (kanske så ofta som en gång i veckan) skicka tips på värdefullt innehåll. Här blir allt content på din webbplatsen en källa att ösa ur. Du kan till och med skapa content enbart för detta ändamål.
Säljare kan också använda social selling proaktivt, genom att hen prospekterar på LinkedIn, fråga sina prospects om hen får lägga dem till sina kontakter och sen odla relationen genom att dela content.
Lead nurturing
Den andra sättet att kultivera relationen mellan ditt företag och leads som inte är redo att prata affär kallas passande nog för lead nurturing.
Säljaren frågar lead som inte är redo om de kan tänka sig att vara med på en e‑postlista för särskilt utvalda. Alla på listan får ett mejl en gång i veckan med extra värdefullt innehåll som inte går att hitta på webbplatsen (inte ens som lead magnet). Det kan vara en serie artiklar som går riktigt på djupet inom ett för målgruppen intressant område, en serie förinspelade webbinarier eller en serie videolektioner.
En lämplig mängd är 12 mejl under lika många veckor. Det tar knappt tre månader, efter vilket säljaren hör av sig igen och undersöker om det finns möjlighet till affär.
Lead nurturing kan göras med de flesta program för e‑postmarknadsföring. De kan också skicka påminnelsemejl om mottagaren inte öppnar mejlet eller klickar sig vidare till innehållet.
Marketing automation
Tre månader är lång tid. Mycket kan hända. Och du vill inte att lead du håller på att kultivera ska springa iväg och prata med branschkollegor utan att du är med i matchen. Om de börjar visa stort intresse för ditt sakområde vill du veta det.
Lösningen är att ersätta programmet för e‑postmarknadsföring med ett fullfjädrat system för marketing automation. Båda typerna av verktyg automatiserar marknadsföring. Men ett riktigt marketing automation-verktyg kan mycket mer än ”bara” skicka e‑post.
Först och främst samlar marketing automation-verktyg in besökares digitala fotspår på din webbplats. För varje unik webbläsare som används för att besöka webbplatsen sparar verktyget vilka sidor som besöktes vid vilken tidpunkt och hur länge med mera. Man kan säga att de sparar samma information som till exempel Google Analytics – men på individnivå.
Sen kan du sätta upp regler som ger besökare poäng för olika saker de gör. Sådant som indikerar att de är en möjligare köpare ger pluspoäng. Sådant som indikerar motsatsen ger minuspoäng. Sådant som indikerar intresse att göra affär ger mycket poäng. Medan sådant som indikerar bara allmän nyfikenhet ger lite poäng. Detta kallas lead scoring.
Med varje besökare poängsatt kan du bygga automatisering som till exempel meddelar säljare när lead som befinner sig i ett lead nurturing program börjar visa oväntat stort intresse. Då kan säljaren besluta att kontakta leadet i förtid.
Poäng och automatiseringen kan också användas till annat, till exempel visa personifierat innehåll på webbplatsen.
Sammanfattning
Din webbplats kan bli en effektiv säljmotor som 24⁄7 generera leads åt dina säljare. Men likt alla motorer behöver den bränsle. Och bränslet är content – innehåll som tänkbara köpare gillar.
Första steget är att attrahera möjliga köpare till din webbplats. Då behövs content som svarar på deras vanliga sökfrågor eller fångar deras intresse i sociala medier.
Andra steget är att bygga förtroendekapital för ditt företag och inte minst för vad ni har att berätta. Bjud därför på content som går på djupet inom ett brett område som ni känner er trygg att berätta om. Eftersom det tar tid att bygga förtroendekapital behöver innehållet också besökaren lockas tillbaka om och om igen.
Tredje steget ska generera leads till säljarna. Använd det förtjänade förtroendekapitalet för att börja prata om dolt problem eller missad möjlighet som ni kan hjälpa till med. Erbjud content med fördjupad information eller ett möte med er expert mot de potentiella köparnas kontaktuppgifter.
Fjärde steget, för lead som inte är köpredo, är att behålla och utveckla kontakten. Skicka någon gång i veckan ett meddelande via LinkedIn eller mejl med content som är extra intressant för just dem. Det kan göras manuellt av säljare eller automatiskt med e‑postlista eller marketing automation.
Detta är förstås en förenklad bild av vad som behöver göras. Det krävs mer, till exempel sökmotoroptimering av content, annonsering på Google och LinkedIn, insamlande av mätdata och ständig optimering. Boka ett möte så berättar vi mer. Eller ställ en fråga så svarar vi efter bästa förmåga.
Och förresten… Här kommer en leadmagnet: ?