Vill du synas i söket? Då ska du bli kompis med Google och andra sökmotorer. Det finns flera sätt men en väldigt enkel sak du kan göra är ett skaffa dig en XML-sitemap. Hur det går till och varför alla bör ha en får du svar på i dagens artikel skriven av vår krönikör Alexandra Ljung på Iprospect.
En webbplatskarta i HTML är en fil som listar de viktigaste sidorna på webbplatsen. Kartan är oftast tillgänglig via sidfoten och har som främsta uppgift att säkerställa att besökaren på ett smidigt sätt kan navigera vidare till sitt slutmål.
En webbplatskarta i XML format – eller en XML-sitemap som den även kallas – är däremot främst till för sökmotorn. Hur denna fungerar och varför den är nödvändig tar jag upp i dagens inlägg.
Vad är en XML-sitemap?
En XML-sitemap talar om för sökmotorer som Google eller Bing vilka sidor (URLer) din webbplats består av och gör det lättare att genomsöka dessa på ett smart sätt. XML-sitemappen innehåller dessutom metadata som ger ytterligare information om sidorna. Det kan till exempel handla om när det senast skedde en förändring på sidan eller hur ofta det brukar ske.
Webbplatskartan bör alltid finnas placerad i roten av webbplatsen under namnet sitemap.xml. Detta gör det väldigt enkelt att själv kontrollera om en webbplats har en sitemap genom att besöka exempelvis minwebbplats.se/sitemap.xml.
Är webbplatskartan nödvändig?
Att ha en webbplatskarta är inget måste – din webbplats fungerar fint även utan en karta och sökmotorerna kommer i de flesta fall ändå kunna indexera och genomsöka innehållet.
Därför kan man fråga sig vad som gör webbplatskartan viktig och varför man faktiskt bör ha en? Anledningarna är flera men den allra främsta är att webbplatskartan underlättar för sökmotorerna att hitta sidorna på din webbplats.
I följande fall är det extra viktigt att ha en sitemap:
- webbplatsen innehåller en stor mängd JavaScript, Flash eller bilder som försvårar för sökmotorerna att söka igenom sidan
- webbplatsen är ny och har därför inte hunnit få så många externa länkar
- webbplatsen har innehåll som inte är länkat, eller hänvisar till varandra
- webbplatsen är väldigt stor, vilket kan leda till att sökmotorerna missar att söka igenom nytt innehåll eller uppdaterade sidor.
Att en sida finns med i webbplatskartan är dock ingen garanti för att den kommer att indexeras, då det är sökmotorns algoritmer som avgör detta. Men det ökar definitivt chansen och skadar inte på något sätt.
Inte bara för sidor på webbplatsen
Det är inte bara sidorna på webbplatsen som ska inkluderas i en sitemap – utan även bilder och videor som kan vara minst lika viktiga. För detta ändamål finns speciellt anpassade webbplatskartor som hjälper ditt innehåll att synas i video- eller bildsöket. Har du redan en vanlig webbplatskarta har du heller inget att förlora på att även lägga till bilder eller annat rörligt material.
Här finns mer information om vad som bör ingå i webbplatskartan för bilder och video.
Generera en webbplatskarta
Idag har de flesta CMS färdiga funktioner eller tillägg som automatiskt genererar XML-sitemaps, vilka det brukar fungera alldeles utmärkt att använda sig av. För Wordpress användare finns tillägget SEO by Yoast som kan användas för automatgenerering av webbplatskartor. Om din webbplats inte använder sig av ett CMS är det möjligt att generera en webbplatskarta här för mindre sidor med max 500 URLer.
Lägg till och felsök sitemapen i Search Console
Som jag skrev i inledningen är webbplatskartornas syfte att förenkla arbetet för sökmotorerna vid genomsökning av ditt innehåll. För att de ska kunna nå sin fulla potential är det därför viktigt att innehållet är korrekt, det vill säga att det inte inkluderar borttagna sidor (returnerar statuskod 404) eller innehåll som pekas vidare till en annan sida av webbplatsen.
För att underlätta felsökning av webbplatskartan kan denna läggas till i Google Search Console. Det är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper den som ansvarar för webben att få mer information om sin webbplats. Exempel på detta är indexerat innehåll, felsökning av webbplatskartor eller snittspositioner i sökresultatet.
När sitemapen är uppladdad får du veta hur många sidor som är indexerade samt om det finns några varningar eller felmeddelanden. Min rekommendation är att du regelbundet loggar in i Search Console för att upptäcka och korrigera fel som dyker upp.
Summering
Om du vill säkerställa att sökmotorerna inte missar några viktiga sidor, bilder eller videor som finns på din webbplats bör du ha en XML-sitemap. Detta är extra viktigt om du har en riktigt stor webbplats, svårfunna sidor som saknar länkar eller en helt ny sida.
Om du inte redan har en webbplatskarta på plats bör du se över om det går att implementera en – och då även passa på att koppla ihop denna med verktyget Search Console.
Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »