Där satt den! Du har presterat en intressant och välskriven text om ett ämne du kan på dina fem fingrar. Nu ska den bara ut på nätet och förändra världen, eller åtminstone få en och annan läsare att haja till och kanske börja tänka i lite andra banor.
Men vänta lite… Rubriken. Är den så bra den kan vara? Är den tillräckligt tydlig? Tillräckligt underhållande? Oftast fungerar rubriken som länktext till själva artikeln. Är den tillräckligt lockande för läsaren att vilja klicka på och ta del av ditt banbrytande alster?
I denna gästblogg tipsar journalisten och copywritern Karin Forslund om hur du kan skriva bättre rubriker – som gör skillnad mellan viral och död text.
Där satt den! Du har presterat en intressant och välskriven text om ett ämne du kan på dina fem fingrar. Nu ska den bara ut på nätet och förändra världen, eller åtminstone få en och annan läsare att haja till och kanske börja tänka i lite andra banor.
Men vänta lite… Rubriken. Är den så bra den kan vara? Är den tillräckligt tydlig? Tillräckligt underhållande? Oftast fungerar rubriken som länktext till själva artikeln. Är den tillräckligt lockande för läsaren att vilja klicka på och ta del av ditt banbrytande alster?
I denna gästblogg tipsar journalisten och copywritern Karin Forslund om hur du kan skriva bättre rubriker – som gör skillnad mellan viral och död text.
Väck uppmärksamhet
Att utforma rubriker som “klickmagneter” kan kännas banalt och uppfattas som effektsökeri. Särskilt om textens ämne är högst seriöst. Men kom ihåg att syftet är att locka fler läsare att ta del av ditt viktiga budskap. Nätets ymniga och aldrig sinande flod av information gör det absolut nödvändigt att formulera rubriker som sticker ut.
Fram till för bara ett par år sedan var fyndiga rubriker närmast en omöjlighet du ville rankas högt i sökmotorernas träfflistor. Nyckelord i brödtext, bildtext och (inte minst) rubrik var ett måste för att nå en åtråvärd topp-10-placering. Men sökmotorerna har blivit smartare. Numera behöver du inte skriva dem på näsan; Google & Co kan tolka såväl kontext som synonymer.
Så våga stick ut hakan och ta gärna ut svängarna litegrann när du rubriksätter. Författaren till blogginlägget ”Att tillfredsställa sin man” gjorde just detta när hon satte en uppseendeväckande rubrik på ett inlägg med ett bokstavligt talat dödligt seriöst ämne.
Orden som sålde flest tidningar
Mina rötter som skribent är stadigt planterade i kvällstidningsmyllan. Då och då samlades hela Göteborgs-Tidningens redaktion till vad som bäst kan beskrivas som upplagemöten. På ett av dessa möten pratade chefredaktören om sambandet mellan de nummer av tidningen som sålt bäst under perioden som gått och de ord som utgjort dessa nummers löpsedlar och förstasidor.
Det visade sig att orden “sex”, “vinn” och “gratis” var de absolut mest lukrativa; fanns ett eller flera av dessa ord på löpsedeln eller förstasidan var det närmast garanterat att tidningarna skulle gå åt som smör i solsken. En kollega skämtade om att “Vinn gratis sex!” måste vara den ultimata rubriken. Föreställ dig klickstatistiken!
Skämt åsido. En bra tumregel är att det är helt okej att göra rubriken lite fyndig, eller till och med fräck, så länge den sammanfattar det viktigaste budskapet i din text.
Lyft upp textens kärnbudskap i rubriken
Smartare sökmotorer har som sagt ökat svängrummet när det gäller att kunna vara lite fyndig och kryptisk. Därmed inte sagt att du bör undvika textens nyckelord och huvudbudskap i rubriken.
Vid sidan om underhållningsvärde och uppseendeväckande formuleringar är tydlighet ett viktigt ledord vid rubriksättning. Det spelar ingen roll hur många som har klickat på din roliga, fräcka rubrik; om den helt saknar koppling till innehållet kommer läsaren ganska snart att känna sig lurad och lämna sidan.
Ge en vink om textens syfte och karaktär
Förutom kärnbudskapet kan det vara en bra idé att framhäva vilken typ av text läsaren kommer att mötas av. En tipsande artikel kan till exempel ha en rubrik i stil med “Så gör du…” eller “Fem steg till den perfekta…”, medan en informerande text kan rubriksättas enligt mönstret “Allt du behöver veta innan du…” eller “Tio saker du inte kände till om…”.
En fördel med den här typen av rubriker är att de ofta är både handlingsuppmanande och talar direkt till läsaren, vilket både aktiverar och väcker nyfikenhet. Frågor, både öppna och retoriska, aktiverar också läsaren och kan vara effektiva att använda som rubriker.
Avslutande tips för rubriksättning
- Var inte rädd för att sticka ut hakan och sätta en uppseendeväckande, provokativ eller fyndig rubrik!
- Se till att rubriken är relevant för innehållet och har anknytning till det huvudsakliga budskapet.
- Ge läsaren en vink om textens syfte och karaktär – tips, information, opinion?
- Använd gärna du-tilltal.
- Frågor och handlingsuppmaningar kan bli effektiva rubriker.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »