Kanske inte ett Halleluja-moment men väl en aha-upplevelse inne på en liten italiensk källartrattoria vid Gardasjön. Gabriellas tionde krönika ägnas åt de små detaljernas evangelium. Nu snackar vi leverans!
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
Pasta med vitlök? Det hade aldrig tidigare fallit mig in att beställa en sådan simpel rätt på en restaurang. Den innehåller ju nästan ingenting, tänkte jag när jag satt på den lilla krogen vid Torri del Benaco som ligger på den östra sidan av Gardasjön.
Men av någon anledning blev det ändå så. Jag beställde en pasta med vitlök, en pasta con aglio.
Smakrika minnen från en italiensk liten hamnstad.
Jag och mitt resesällskap, tillika make och bästa vän, inväntade maten med ett varsitt glas rött vin framför oss. Vinet var inte särskilt märkvärdigt. För trots att vi befann oss i Amarone-land hade vi den här kvällen valt ett enklare ripasso. Men det smakade gott, hade helt rätt temperatur och det faktum att väggarna runt omkring oss var fyllda av vinflaskor från olika intilliggande vingårdar, skapade känslan av att vi befann oss på helt rätt plats vid helt rätt tidpunkt.
Fiskar i taket och en glad Maurizio.
Det var andra gången på tre dagar vi återvände hit till Bell’Arrivo, som den lilla trattorian heter. Innertaket här är översållat med illustrationer av olika fiskar som man får förmoda simmar omkring i vattnet strax utanför. De bruna träborden var enkelt dukade, men allt som behövdes fanns på plats och låg prydligt tillrätta. Maurizio, som vår kypare hette, var lika glad och tillmötesgående som sist vi sågs.
Bitarna faller på plats.
Maträtten som kom in doftade ljuvligt och hade ett olivoljeindränkt skimmer. En finskuren rädisa med formen av en ros, låg strax intill pastan. Den kvadratiska tallriken var gjord av någon bisqayabuktsgrön keramik som förstärkte effekten av den guldlysande pastan.
Och det var ändå bara början.
När jag körde ner gaffeln i pastan delade den sig precis lagom. Inte klibbig. Inte torr. Och för varje gaffeltag som spagettin öppnade sig, steg ytterligare en puff av vitlök rakt upp. Inte för skarp, snarare som en aning om vad som väntande då maten fördes in i munnen.
Att snabbt skapa lust för mer.
För varje tugga blev det inre leendet allt större. Jag njöt. Och innan jag hade blivit mätt var tallriken tom. Jag blev nästan lite besviken över mängden pasta innan jag insåg att doseringen var väldigt väl uträknad. Det var precis så mycket som behövdes för att jag omedelbart skulle längta till nästa tillfälle samtidigt som jag i just detta nu hade fått lagom mycket.
Tänk enkel pasta när du tänker content.
Varför berättar jag allt detta? Vad har en enkel pasta med vitlök i en podd om content marketing att göra? Jo, för att vi under vår middag kom att tala om just detta.
Leveransen.
’Sälj’ och ’leverans’. Två ord som skaver i mig.
I ett tidigare blogginlägg nämnde jag att jag hade svårt för ordet sälj. Jag har nästan lika svårt för uttrycket ’leverans’. ”Nu ska vi leverera.” ”Nu gäller det att leverera exakt vad kunden vill ha. Inte underleverera och inte heller överlevrerera för den delen, det kan vi aldrig ta betalt för.”
Ge dem vad de tål!
Men vad innebär det egentligen att leverera?
Enligt ordboken betyder det sända eller överlämna det som någon köpt eller beställt. Kanske skulle det också kunna betyda; överlämna något som stämmer överens med förväntningarna, eller kanske i bästa fall också överträffa det jag inte visste att jag var ute efter. Eller helt enkelt; ge dem vad de tål.
Jag vet inte om det är för att jag copywriter och alltid måste kunna göra mig en egen personlig definition av det jag ska förklara. För att jag ska kunna skriva om något så måste det först ha absorberats av mig, tagit sig in i mig, knådats av min egen föreställning av vad det innebär och sedan fått ny beskrivning genom mig — naturligtvis med utgångspunkt i vem det är jag ska skriva eller tala med. (Jag tar upp det här i ett tidigare blogginlägg, Skapa ditt eget sound.)
Att göra det svåra enkelt.
Jag tänker att den som på ett lättbegripligt sätt kan förklara en svår grej, den vet verkligen vad den pratar om. Jag skulle tippa på att det är därför Hans Rosling blivit så populär. Han klarar av att förklara svåra saker på ett begripligt sätt. Han levererar; han överlämnar en förklaring på något som någon vill ha svar på.
Varumärkets beståndsdelar.
Ett varumärke är inte bara själva produkten eller tjänsten. Det är lika mycket människorna som står bakom det. Sättet varumärket kommuniceras på. Kontoret eller affärens inredning. Presentationen av varan. Prissättningen. De anställdas inställning till kunder och omvärld. Visioner. Allt detta tillsammans berättar storyn om varumärket och kommunicerar vad varumärket egentligen är fyllt av.
Många bäckar små rinner samman till en hel leverans.
I den andan blir det också naturligt att säga att allt du gör blir en del av din leverans. Du gör dagligen ett antal delleveranser som tillsammans bildar en helhet. Det är därför en pasta med vitlök kan bli till en kulinarisk upplevelse. För att det var så många delar i leveransen som samspelade.
Det hänger på detaljerna.
Det var bemötandet när vi kom in i restaurangen. ”Vad roligt att ni är här igen! Vill ni ha samma bord som sist?”
Det var kocken som kikade ut genom sin svängdörr och log lite blygt och förmodligen blev väldigt glad av att se nöjda gäster återvända.
Det var kyparens goda omdöme att inte stressa oss och försöka sälja på oss en dyr maträtt utan istället lämna oss i fred medan vi bestämde oss för vad vi vill ha.
Att inte visa en besviken min när vi tar den till synes enklaste rätten på menyn, utan uppmuntra vårt beslut och bekräfta det.
Det var att komma in med ett brödfat, rikligt fyllt av nybakat bröd och till det servera den finaste olivoljan som smakförstärkare.
En del av leveransen var att servera en pasta med vitlök med lika mycket kärlek som om det hade varit den finaste kalvfilé som låg på fatet.
Låt kocken briljera i smak, inte i mängden ingredienser.
Kocken gjorde definitivt inget sämre jobb för att rätten innehöll ett mindre antal ingredienser. Tvärtom. Nu fick han verkligen bekänna färg och visa sina färdigheter. Och det märktes på smaken att han satte en ära i att aldrig göra ett dåligt jobb. Tänk att det går att trycka ner så mycket smaksatt kärlek i en enkel pastarätt!
När fel blir rätt.
Min efterrätt däremot, var kass, det såg Maurizio, och sa snabbt att då behöver du verkligen inte betala för den. Och mycket riktigt, den var också raderad från notan. Och det, det är också att göra en god leverans. Allt kan inte alltid bli rätt. Men allt kan göras rätt.
Den avgörande ingrediensen.
Egentligen är det inte så svårt. Men det finns en viktig förutsättning. En absolut nödvändig ingrediens för att din pasta med vitlök ska kunna bli till en minnesrik upplevelse för någon annan. Om du vill vara säker på att alltid, i varje given stund leverera, krävs en viktig sak av dig. Din närvaro.
100% här och nu.
Jag har pratat om den tidigare här i Peptalk, och det är märkligt hur ofta jag tycks återkomma till den. Men vår närvaro, vårt här och nu, tycks vara vår viktigaste färdighet. Det är bara nu du kan påverka det som ska bli. Du har bara nu. Och nu har vi alla exakt lika mycket av.
Närvarons smaker.
Smakupplevelsen av min pasta med vitlök grundade sig på fyra nyanser av närvaro:
Den enkla rätten tillreddes med de bästa ingredienserna. Hellre välja bort någon ingrediens som inte skulle göra smaken rättvisa. Överarbeta inte. Men välj med omsorg och med kärlek något du själv tror på. För att kunna välja rätt och kunna göra rätt avvägning, måste du vara närvarande och läsa av situationen och de behov som just nu finns.
Presentationen. Det omsorgsfullt dukade bordet. Inte något överdåd. Men helt, rent och välkomnande.
Bemötandet. Ett glatt ’hej’, en leende blick och en uppriktig glädje att få hjälpa någon. De små detaljerna som blir de mest lyckade och minnesvärda kräver obestridligen din närvaro.
Tillfredsställelsen av att få vara den som levererar. Njut själv. Det bästa du kan bjuda på är en version av dig som mår bra och trivs. För du räcker. Du och din närvaro är redan ovärdeliga. Du kan dra ner på det andra. Du kan lita på att du är tillräcklig så länge du leds av din närvaro, att alltid se till någon annans bästa — inklusive din egen.
Hur smakar ditt erbjudande?
Så nu återstår bara frågan. Hur ser din pasta med vitlök ut? Vilka smaker vill du framhäva? Hur vill du servera den? Vem vill du bjuda till bords? Och framförallt. Hur skulle du själv vilja uppleva och beskriva din måltid, ditt erbjudande?
Identifiera dina styrkor — hur små eller stora de än är — och rör ihop dem med din närvaro. Där har du din paradrätt. Din pasta con aglio.
Tack för nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »