Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 2 från den 11 september 2015.
Välkommen till avsnitt två av Kntnts nya podd – Åsikt. Jag som har en åsikt heter Thomas Barregren.
I dag är det den 9 september 2015, och jag ska prata om hur du kan hitta ditt viktigaste nyckeltal.
Respons på första avsnittet
Men först ska jag följa upp förra veckans pilotavsnitt av Åsikt.
Jag har fått positiv feedback, och det är jag förstås mycket glad för. Men också konstruktiv kritik angående musiken. Den var för stark, säger en. Tillför inget, säger en annan.
Lite snopet känns det. För jag var så nöjd med det; att få till lite av det där professionella soundet som finns hos till exempel Sveriges radios Stil eller NPR:s Serial. Där man arbetar med musik och ljud som både rekvsita och kuliss.
Men jag gör Åsikt för dig som arbetar med marknadsföring. Och då lyssnar jag också på din feedback. Så i postproduktionen av detta avsnitt, när jag bland annat lägger på musik, ska jag dra ned volymen och tona ut snabbare.
Skicka gärna mer feedback.
IAB hotar att stämma företagen bakom ad blockers
I förra avsnittet pratade jag om två kraftiga slag i online-annonseringens mellangärde.
Först var det Google som från och med 1 september blockerar flash-video i sin webbläsare Chrome, som är den dominerade idag. Adjö flash-banners.
Och idag förväntas Apple delade ut ett betydligt hårdare slag – inte bara mot display-annonsering, utan mot all form av webb-annonsering – när de släpper iOS9 som tillåter ”ad blockers” i iPhone och iPad.
Dessa två slag kan vara de sista spikarna i kistan för webbannonsering. Resten av kistan har Michael McDonald och Michael Gundlach – grundare av AdBlocker respektive Ad Blocker Plus – och deras kollegor spikat på ända sedan 2006.
Enligt färska siffror från Adobe använder 198 miljoner människor ad blockers. Och antalet ökar med mer än 40% årligen. Det beräknas kosta publishers 185 miljarder kronor i intäkter under 2015.
Nu har Interactive Advertising Bureau (IAB), som är en interantionell samarbetsorganisation för onlinemarknadsföring (med filial i Sverige) haft två krismöten och bestämt sig för att gå till motoffensiv.
I en intervju i AdAge säger David Moore, som är styrelseordförande i IAB Tech Lab:
I advocated for the top 100 websites to, beginning on the same day, not let anybody with ad blockers turned on [to view their content]
”É dom goa i huvet”, undrar jag? Och än mer undrar jag om det inte är dags för dårhuset när jag läser att de överväger att stämma företagen bakom ad blockers. Så här säger Moore:
[The ad blockers] are interfering with websites’ ability to display all the pixels that are part of that website, arguably there’s some sort of law that prohibits that. I’m not by any means a lawyer, but there is work being done to explore whether in fact that may be the case.
Det är precis den här typen av dårskap som jag syftade på när jag i förra avsnittet pratade om dålig eller överutnyttjad teknik som förstör det fina med marknadsföring.
Marknadsföring ska fånga potentiella köpares intresse, kittla deras köplust, hjälpa dem i sitt köpbeslut, ge dem en vänlig spark i ändlyktan och stötta dem efter köpet. Inte avbryta och tränga sig på med allt mer aggressiva metoder.
Du och jag vet det, de allra flesta av våra kollegor fattar det. Det är inte vi marknadsförare som är problemet. Det är mediaföretagen som gör störst skada i sina allt desperatare försök att klamra sig fast vid en sjunkande affärsmodell. Ungefär som skivindustrin och filmindustrin före dem.
Men helt oskyldiga är vi inte. Av ohejdad vana (och en smula lathet) slänger vi fortfarande pengar på allt sämre fungerande annonsprodukter. Vi borde sluta med det, och istället satsa våra pengar på reklam som faktiskt fungerar och är välkommen.
Reklam
Jag är strax tillbaka, men först lite reklam.
Nu till dagens innehåll.
Vilket nyckeltal är viktigast?
Ett skäl till att vi fortsätter med lösningar som fungerar allt sämre är att vi mäter och analyserar nyckeltal som inte länkar till övergripande affärsmål – i bästa fall. Inte alls i sämsta fall.
Vilka nyckeltal mäter du? Antal annonsvisningar? Antal besökare på webbplatsen? Antal likes, delningar och följare i sociala medier? Eller hur snabbt dessa siffror växer?
Jag vet inte vad du svarar. Men jag är säker på att många som lyssnar hummade ett ja eller nickande medgivande.
Det är förstås bra. Och oändligt mycket bättre än den minst lika stora grupp som inte hummade ett ja eller nickande ett medgivande – eftersom de inte mäter alls. I vart fall inte systematiskt.
Men är det tillräckligt? Är antal visningar, besökare, likes, delningar eller följare, eller tillväxten av någon av de samma, verkligen viktiga nyckeltal för din verksamhet? Jag menar verkligen viktiga?
Jag förmodar att du inte tycker det. Inte nu när jag ställer frågan på sin spets. Så vilket nyckeltal är då det viktigaste?
Någon säger vinstmarginal. En annan omsättningens tillväxt. Ja, och de är tillsammans med soliditet och kassalikviditet de viktigaste nyckeltalen i ett företag. Men är de viktiga för dig – i din roll som marknadsförare?
Nej. Så vilket nyckeltal är då det viktigaste för dig?
Jag vill att du funderar på det. Försöker hitta det viktigaste nyckeltalet för dig. Det som hjälper dig att prioritera och göra mer av rätt saker och mindre av fel saker.
Lätt sagt, svårt gjort, tänker du. Ja, fast inte så svårt som du kanske tror.
Tänk dig att du håller din chef i handen, och att hen håller sin chef i handen, och så vidare ända till vd som rapporterar till styrelsen. Ni bildar en kedja som tillsammans ska dra företaget framåt.
Men i de allra flesta organisationer drar alla åt lite olika håll – av vana, okunskap, ”egenvilja”, ovilja och ibland av ren illvilja. Resultatet blir inte så bra som det skulle kunna vara.
Nu är det inte din uppgift att lösa det här problemet. Men du kan undvika att vara del av det.
Förstå vart din chef och hens chef drar, och se till att bidra positivt i samma riktning. Nyckeltalet du letar efter ska hjälpa dig att hitta och behålla denna riktning. Låt mig förklara med ett exempel.
En marknadschef jag känner arbetar i ett medelstort företag med en stark och mycket påtaglig säljkultur. VD:n är hens chef, men i praktiken rapporterar hen också till säljchefen.
VD:n har på sig att öka vinsten i absoluta kronor. Företaget är hyggligt slimmat, och vd:n är inte intresserad av att spara ihop till en högre vinst. Därför faller det på säljchefen att fixa fram pengarna, genom att sälja mer.
Säljchefen kan anställa fler säljare, mana säljarna att anstränga sig hårdare och köpa in verktyg som gör dem en smula effektivare. Men i slutet av dagen har nålen knappt rört sig. Hens stora problem är för låg ”close rate” – att för få säljsamtal leder till affär.
Marknadschefen inser att hen kan bidra till ökad ”close rate” genom att ”värma upp” målgruppen med regelbundet tillhandahållet innehåll som de värdesätter.
Den rätta plattformen för innehållet är företagets webbplats, och de naturliga kanalerna för att sprida innehållet är sociala medier. Men vilka nyckeltal ska hen låta sig vägledas av?
Antal visningar på sajten? Antal likes, delningar och följare i sociala medier? De är förstås intressanta och viktiga nyckeltal. Men de räcker inte, eftersom det är möjligt att öka dessa nyckeltal utan att det bidrar positivt till ”close rate”. Alltså är inget av dem det viktigaste nyckeltalet – det som hjälper marknadschefen att dra i samma riktning som säljchefen och vd:n.
Det som saknas är ett mått på hur många som är ”uppvärmda”. Det måste vara det viktigaste nyckeltalet.
Okej… Det låter bra, tänker du. Men det hänger en kritisk fråga i luften. Hur gör man det? Det här är vad jag föreslog:
Identifiera vad för sorts innehåll målgruppen är intresserad av i allmänhet. Producera och publicera regelbudet sådant innehåll på webben.
Promota innehållet på platser där målgruppen finns; i sociala medier, i sökmotorer, på event och så vidare. Blanda en del förtjänad plats med en del köpt plats i kanalerna.
Efter 12–18 månader har ni förtjänat en publik som gillar ert innehåll och vill ha mer. Erbjud dem mer och fördjupat innehåll i utbyte mot kontaktuppgifter. Det kan vara så enkelt som ett nyhetsbrev mot en epostadress. Eller mer avancerat som en gåva eller gratis bok mot fullständiga kontaktuppgifter (varan ska ju skickas någonstans). Däremellan ryms bland annat både whitepapers och event.
Vad det än är ni erbjuder i utbyte mot kontaktuppgifter, så se till att det huvudsakligen är intressant bara för dem som ni vill nå. När de ger er sina kontaktuppgifter så vet du att de är varma.
Det var (förenklat) vad jag föreslog marknadschefen. Hens viktigaste nyckeltal är alltså antal som lämnar ifrån sig kontaktuppgifter per rapporteringsperiod.
Jag hoppas det inspirerar dig att försöka hitta ditt viktigaste nyckeltalet. Det som hjälper dig att prioritera och göra mer av rätt saker och mindre av fel saker.
Avslutning
Det var allt jag hade för denna vecka. Jag hoppas du lyssnar även nästa.
För att inte missa kommande avsnitt ska du prenumerera på Åsikt. Gör det redan nu. Använd valfri podcast-app och sök efter Åsikt eller Kntnt. Du kan också ladda ned aCast-appen och söka efter oss där.
Till sist ber jag dig om hjälp. Om du gillar den här podden och vill att jag fortsätter, så ber jag dig hjälpa mig att få fler prenumeranter. Tipsa kollegor och dela i sociala medier. Jag värdesätter det mycket.
På återhörande!
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »