Idéen med affiliatemarknadsföring är ganska enkel och grundtanken är god. Det handlar om att ta hjälp för att nå ut med sin produkt eller tjänst online och sedan betala för överenskommen prestation. Så långt, så gott men metoden har också skapat debatt. Inte minst när det kommer till vem den gynnar. I dagens artikel ger vår gästskribent Robin Pettersson, som är expert på digital marknadsföring, sin syn på affiliatemarknadsföring. Läs och se om du håller med!
Vem tjänar egentligen på affiliatemarknadsföring?
Idéen med affiliatemarknadsföring är ganska enkel och grundtanken är god. Det handlar om att ta hjälp för att nå ut med sin produkt eller tjänst online och sedan betala för överenskommen prestation. Så långt, så gott men metoden har också skapat debatt. Inte minst när det kommer till vem den gynnar. I dagens artikel ger vår gästskribent Robin Pettersson, som är expert på digital marknadsföring, sin syn på affiliatemarknadsföring. Läs och se om du håller med!
En mystisk marknadsföringsmetod
2007 började jag arbeta inom digital marknadsföring och just affiliatemarknadsföring var en av de genrer jag tidigt fick en speciell förkärlek till. På den tiden uppfattade jag affiliatemarknadsföring som en slags mystisk kraft som till synes hade förmågan att göra alla inblandade parter snuskigt rika.
Där och då var det dock mycket som intresserade mig och som alla unga ambitiösa affärsmän (och kvinnor) hade jag inte möjlighet att fördjupa mig i samtliga lockelser direkt utan valde istället att fokusera på det som fram tills nyligen kallades Google Adwords (numera Google Ads).
Med det sagt förblev affiliatemarknadsföring i många år just en mystisk och fascinerande marknadsföringsmetod och det var inte förrän 2015 jag av en slump började undersöka det på riktigt. Det var också under det året det blev skrämmande klart för mig vem som egentligen tjänar pengar på affiliates.
Grundtanken är god
Innan jag går in på detaljer tänkte jag kortfattat förklara vad affiliatemarknadsföring går ut på. Grundprincipen är enkel; tänk dig att du har ett företag som livnär sig på att sälja en produkt eller tjänst till en viss grupp människor, i det här fallet är samtliga i gruppen modeintresserade. Vi kallar det här företaget för “Företaget” och målgruppen för “Modeintresserade”.
Samtidigt har du en person, låt oss säga att hen heter Kerstin, som driver en modeblogg på nätet. Vi kallar Kerstin för “Kerstin”. “Företaget” vill alltså sälja till “Modeintresserade” och “Kerstin” har en hel del “Modeintresserade” besökare på sin blogg. “Företaget” tar därför kontakt med “Kerstin” och erbjuder henne 10% provision på den omsättning hon lyckas generera genom att prata om “Företaget” på sin blogg.
För att spåra hur många “Modeintresserade” som handlar hos “Företaget” tack vare “Kerstin” ger man henne en unik rabattkod som hennes besökare får använda sig av och vips – “Företaget” får in nya kunder samtidigt som “Kerstin” tjänar pengar på sin blogg och “Modeintresserade” får ett bättre pris på produkter de är genuint intresserade av. Helt enkelt fantastiskt!
Om man utgår ifrån grundprincipen ovan är affiliatemarknadsföring onekligen bra för samtliga inblandade men vi ska titta på några scenarion som kanske kommer få er att, precis som jag, tänka om.
Rabattkodsajter tar över
Vad händer till exempel om “Kerstin” plötsligt startar en verksamhet där hon på en och samma webbplats börjar lista rabattkoder från alla möjliga företag med enda syfte att driva trafik och tjäna pengar? Det i sig är ju inget ovanligt mål för någon som arbetar med digital marknadsföring men en sökning på Google ger snabbt en bild av hur affiliatemarknadsföring förändrats genom åren (se bild nedan) och man kan i samma sökning börja fundera på hur det här egentligen påverkar “Företaget” som betalar ut provisionen.
Vissa aktörer annonserar till och med via Google Ads för att synas på den här typen av sökningar vilket brukar betyda att de också gör bra pengar på detta – åtminstone tillräckligt bra för att betala närmare nio kronor per klick för att synas i toppen enligt Sökordsplaneraren i Google Ads baserat på statistik från föregående tolv månader. Och detta är ett pris som sannolikt också kommer öka över tid i takt med att fler spelare ger sig in i leken.
Här skulle man kunna argumentera för att de som söker på “Rabattkod” kan vara nya potentiella kunder till “Företaget” som fått sin rabattkod exponerad på webbplatsen, men för att få en bättre bild av hur stort problemet egentligen är kan man istället prova att söka på namnet av någon av de webbutiker man vanligtvis handlar från så kanske det ställs i ett lite annat ljus.
Jag provade att knappra in “mmsports” i sökrutan och det första förslaget Google ger oss är “mmsports rabattkod”. Som många av oss vet är förslag av detta slag baserade på vad den stora massan vanligtvis söker på och vad som skapat detta sökbeteende är för mig ingen svår ekvation att reda ut.
Om jag dessutom inte tänkte på möjligheten att handla med en rabattkod innan jag påbörjade min Google-sökning är risken nu stor att jag inte handlar förrän jag får tag i en.
En dålig magkänsla
För att gräva djupare i problemet bestämmer jag mig för att Googla på just “mmsports rabattkod” och än en gång häpnas jag över sökresultatet. Här har några av de största aktörerna inom ämnet rabattkodsajter tagit en position i toppen av Googles organiska lista med rubriker (titlar) som “MM Sports rabattkod – Spara 83% på ditt köp i oktober 2018” och liknande.
Vad denna typ av sökresultat gör med slutkonsumenten och hur det påverkar MM-Sports som företag är upp till er läsare att fundera över. Jag besitter inte själv några statistiskt säkerställda svar men min magkänsla är allt annat än positiv.
Affiliateföretagens affärsidé
Slutligen behöver man känna till att det finns ytterligare en typ av spelare som dominerar affiliatevärlden, nämligen de så kallade “Affiliateföretagen”. Ett exempel på detta är företaget TradeDoubler. Utan att påstå att just TradeDoubler är en av de som utnyttjar “Företagets” okunskap på ämnet så väljer jag att använda dem som ett exempel för att ni läsare ska förstå vilken typ av företag jag menar.
“Affiliateföretagen” säljer nämligen en tjänst där de mot en provision alternativt mot ett fast arvode tar på sig rollen att sköta samarbetet med personer likt “Kerstin”, numera alltså ofta detsamma som “Rabattkodsajter”, där de bistår med hjälp att hitta, kommunicera med och betala ut provision till dessa aktörer. En tjänst som såklart underlättar arbetet med affiliatemarknadsföring för “Företaget” och som sannerligen skulle kunna vara värt en slant om grundprincipen jag beskrev i början av artikeln fortfarande dominerade området.
Ett tveksamt samarbete
Men vad händer då om vi istället föreställer oss att “Kerstin” med hjälp av “Affiliateföretagen” trycker sig in som en mellanhand mellan “Företaget” och “Målgruppen” – i detta exempel MM-Sports och de kunder som redan känner till och har för vana att handla på sidan? Här genom att skylta med rabattkoder när man söker på företagets namn på Google?
Då blir det uppenbart att målet i själva verket bara är att få en bit av den kaka som MM-Sports själva förtjänat genom att bygga ett starkt varumärke. I detta scenario blir, enligt mig, även “Affiliateföretaget” en bov i dramat!
De om någon ska ju vara experter på ämnet och säkerställa att “Företaget” syns på rätt sidor och hos rätt bloggare med målet att hjälpa företaget i fråga att komma i kontakt med nya potentiella kunder. Att de allt för ofta tillåter och till och med främjar den här tveksamma typen av samarbeten kan bara betyda en sak, eller har jag fel?
Vem tjänar pengarna?
Min teori är enkel; “Kerstin” och alla andra rabattkodsajter tillsammans med “Affiliateföretagen” tjänar pengar på att lägga sig själva mellan “Företaget” och dess befintliga kunder. Vill man få ut något vettigt av ett samarbete bör man därför hantera det inhouse, välja sina samarbetspartners väl och vara noggrann med upplägg och uppföljning.
Det blir värre!
I denna artikel har jag tagit upp ett av många exempel på hur affiliatemarknadsföring kan skada din verksamhet. Om du nu lägger på att man ofta spårar samarbeten genom UTM-taggar med unika ID:n och 30 dagar cookietid (likt standardspårningen i Google Ads) och inte enbart genom rabattkoder bör du kunna föreställa dig ytterligare scenarion som är långt värre än det jag beskrev ovan.
Om du har en annan syn på affiliatemarknadsföring eller vill gå djupare in på ämnet diskuterar jag gärna detta vidare med dig.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »