Att skapa content genom att fotografera och dela bilder är ett effektivt och billigt sätt att marknadsföra varor och tjänster. Men vem äger egentligen bilden som du publicerar i sociala medier och har du rätten att sprida den vidare? Och vad får avbildas för att inte göra intrång i andras rättigheter? Det är inte alls så självklart som du kanske tror. Om detta handlar dagens artikel av advokat Cecilia Torelm Tornberg.
Brott mot den upphovsrättsliga lagstiftningen är idag vardag i sociala medier. Vanligast är att andras bilder publiceras eller delas utan tillstånd. Få verkar känna till, eller i vart fall bry sig om, att det krävs tillstånd från rättighetsinnehavaren innan det är tillåtet att använda bilden.
Istället förefaller det som att en sorts sedvana utvecklats i sociala medier, där man ogenerat använder andras bilder och i bästa fall anger källan – som att det i sig skulle göra användningen tillåten!
Man bör vara medveten om att ett sådant synsätt inte har någon förankring i lagstiftningen. Enligt god sed krävs att källan, det vill säga upphovsmannens namn, skall anges förutsatt att du fått tillstånd att använda bilden. Skyddet för fotografier i upphovsrättslagen (URL) är synnerligen starkt.
Både fotografiska verk och fotografiska bilder skyddas nämligen av lagen (1 § respektive 49a § URL) Ett fotografiskt verk är en bild som är tillräckligt originell eller med ett annat ord har verkshöjd för att få skydd av upphovsrättslagen. Skyddstiden är likt andra verk som skyddas av URL 70 år efter upphovsmannens död. Fotografiska bilder som inte har några krav på originalitet skyddas bara i 50 år efter det att bilden togs. I och med att det saknas krav på originalitet innebär det att alla bilder i vart fall är skyddade i 50 år.
Olagliga bilder i sociala medier
När du publicerar en bild i sociala medier överlåter du rätten att använda bilden i och med att du accepterar de allmänna villkoren. För att det skall vara tillåtet för dig att överlåta användningen krävs naturligtvis att det är du som har rätten till bilden från början.
De flesta plattformars allmänna villkor innehåller därför en skrivelse om att varje enskild användare garanterar att man har nödvändiga rättigheter för att de bilder som användaren publicerar får användas och spridas vidare i det sociala mediet. Det innebär också att det inte är tillåtet för någon att använda bilder från sociala medier i andra sammanhang utan upphovsmannens tillstånd.
Tyvärr är det få som kan, vill, eller orkar läsa de allmänna villkoren och sätta sig in i de regler som gäller. Utan att sticka ut hakan allt för långt bedömer jag därför att merparten av de bilder som är publicerade i sociala medier är olagliga!
Man kan givetvis reflektera över varför utvecklingen gått i denna riktning. En sannolik förklaring kan vara att den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att enkelt sprida, dela och publicera bilder och annat upphovsrättsligt skyddatmaterial, i sådan hastighet att det är få som hinner fundera över upphovsrättslagen eller allmänna villkor.
Ytterligare en förklaring kan vara att dessa ”brott” sällan beivras av rättighetsinnehavare när det gäller användning som sker av enskilda. De få domstolsärenden som finns rör kommersiell användning av företag. Och får brotten inga konsekvenser skapas inte heller någon preventiv effekt.
Ändå det finns ingen anledning att utsätta sig för risken att bli anklagad för rättighetsintrång. Det är trots allt inte svårare än att man skall fråga om lov innan man använder annans egendom.
Ditt content kräver tillstånd
Tänk också på att det du avbildar, det vill säga innehållet i bilden, kan kräva särskilt tillstånd innan bilden kan publiceras. Exempelvis är det inte tillåtet att publicera en bild av en person i marknadsföring utan personens särskilda tillstånd.
Personnamn och bilder som används i kommersiella sammanhang skyddas nämligen av lagen om namn och bild i reklam som kräver att tillstånd lämnats av den person som avbildats. Även ett foto av en person anses vara en personuppgift som kan kräva tillstånd för publicering enligt personuppgiftslagen.
Avbildade varumärken eller andra immaterialrättsligt skyddade alster kan också kräva att tillstånd finns. Ytterligare en aspekt att hålla i åtanke är att konstverk som finns på allmänna platser kan kräva tillstånd från upphovsmannen till konstverket.
Enligt 24 § upphovsrättslagen (URL) får konstverk i och för sig avbildas – exempelvis genom fotografering, om de är stadigvarande placerade på allmän plats utomhus, men det gäller att se upp.
Högsta domstolen har nämligen i ett nyligen meddelat beslut (Wikimediamålet) förklarat att 24 § URL inte medger att fotografier som innehåller sådana konstverk, får överföras via internet till allmänheten utan tillstånd. Beslutet innebär alltså att den som skall publicera fotografier på internet, exempelvis i sociala medier, först måste tillförsäkra sig om att tillstånd för användningen finns.
Sammanfattat är det juridiska skyddet för bilder synnerligen starkt. Om du ska skapa content genom att använda bilder bör du därför se till att använda egna bilder eller skaffa det tillstånd som krävs. Tänk även på att det du avbildar, såsom offentliga verk, personer, varumärken med mera, kan vara särskild skyddade i annan lagstiftning.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »