Ditt företag har mycket att vinna på att delta i samhällsdebatten. Skälen är flera. Inte minst kan ditt deltagande bygga såväl kundens förtroende som medarbetarens engagemang och det egna varumärket. Möjligheterna är många och diskuteras i dagens artikel skriven av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR.
Allt fler företag förstår fördelarna med att delta i samhällsdebatten. Och så här i stundande valtider aktualiseras frågan än mer.
Genom att ta ställning och engagera sig i frågor som ens målgrupper bryr sig om, kan de varumärken som lyckas, åtnjuta stora fördelar. PR-byrån Westander har i sin ”PR-handbok” gjort en bra sammanställning över varför du ska delta i samhällsdebatten.
Våga ta ställning – på riktigt
De senaste åren har vi sett flera exempel på företag som gjort avtryck genom att engagera sig – på gott och ont. Å ena sidan har vi hyllade kampanjer såsom ”Fearless Girl”. Å andra sidan har vi Pepsis hårt kritiserade försök att associera sitt varumärke med ett större sammanhang.
Detta är bara två exempel på företag som inser värdet av att delta i samhällsdebatten, men med väldigt olika utfall.
Det ena med insikt om sin omvärld och sin målgrupp och med ett tydligt ställningstagande, i en specifik fråga. Det andra med skral inblick i målgruppens drivkrafter och känslor, och ett exempel där man försöker verka ta ställning – utan att ta ställning.
Konsumenterna efterfrågar varumärken som tar ställning
Undersökning efter undersökning pekar åt samma håll. Nu senast från Sprout Social som i januari släppte undersökningen ”Championing Change in the Age of Social Media”. Konsumenten vill att företag ska engagera sig i högre grad. Den vill se att varumärken tar ställning och den vill se ett ansvarstagande. Och som kunder är vi beredda att betala mer till de som är med och utvecklar samhället så som vi vill se det utvecklas.
Är det tid för ditt varumärke att ta ställning i någon social eller politisk fråga, eller ska du på annat sätt delta i samhällsdebatten, så vill jag uppmärksamma några saker som kan vara bra att ha i åtanke.
Bygg varumärket långsiktigt
Haka inte på den senaste debatten i syfte att tjäna snabba poäng. Bara för att ämnet är aktuellt betyder det inte att det är rätt för just till varumärke. Förutom att du riskerar att ge dig in i någonting du inte är förberedd på, så är det ofta tomtebloss det handlar om. Det bygger inte långsiktiga relationer med din målgrupp och kommer inte att uppfattas som genuint.
Att bygga varumärke tar tid, men trägen vinner.
Underskatta inte målgruppen
Dagens konsumenter gör i allt större utsträckning värderingsbaserade köpbeslut. Tittar man på de yngre konsumentgrupperna är trenden ännu tydligare. De är medvetna konsumenter, och de är smarta. De ser igenom gröntvättning, pinkwashing och andra former av icke genuina budskap. Att tro något annat är ett misstag.
Var hellre ärlig med företagets tillkortakommanden, visa på vilja att förändra och utvecklas. Det skapar transparens och upplevs sympatiskt, något som är mer attraktivt för konsumenten att vilja associera sig med.
Intern förankring är a och o
Framgångsrik, värdedriven kommunikation kommer inifrån. Det kan inte bara vara en styrelse- eller ledningsfråga. Att alla i organisationen vet vad varumärket står för och varför det finns till, vad som händer och varför det sker, är fundamentalt.
Varför inte involvera hela arbetslaget i beslutsprocessen? Ta hjälp av medarbetarna för att hitta de frågor som engagerar och berör dem. Om medarbetarna tror på det ni gör är det troligare att budskapet känns genuint och också berör era konsumenter.
Beredskap och planering
När det finns mycket att vinna ökar även riskerna. Och det är inte ovanligt att krisen knackar på dörren. För varje person som är positiv till ditt ställningstagande finns det någon som är negativ. Det är sällan så att ”alla” håller med om något.
Är grunderna satta, det vill säga att du har en värdegrund som genomsyrar hela varumärket, kommer resan att bli betydligt enklare när väl kritikerna vaknat.
Fyra tips att ha med sig:
- Värdera kritiken – kritik i sig är inte en kris, gör inte en höna av en fjäder
- Var transparent och öppen – vad som göms i snö kommer fram i tö
- Var tillgänglig – och allokera resurser för att kunna vara det, snabba svar kan göra hela skillnaden
- Be om hjälp – kritik är svårt att inte ta personligt och det är lätt att slå på tunnelseendet. Ta hjälp av någon utifrån som kan komma med nya perspektiv och som du kan luta dig mot när det blåser.
Företagens nya ansvar
Personligen ser jag fram emot fler svenska företag i samhällsdebatten. Det amerikanska valet och Brexit förändrade på många sätt spelreglerna och gav någonstans företagen ett större ansvar. Ett ansvar som diskuterats bland annat med anledning av president Trumps inreseförbud.
Vi får väl se vart det bär hän i Sverige. Men för företag som vill fortsätta vara relevanta och skapa värde för sina konsumenter finns ingen återvändo. Det är dags att fler tar ställning. Och att de gör det nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »