Med bara 6 månader kvar tills EU:s nya regelverk för dataskydd (General Data Protection Regulation eller GDPR) träder i kraft är ämnet hetare än någonsin. Hårdare reglering kräver förändrade arbetssätt vid hantering av data och personuppgifter. Men för ett varumärke finns också mycket att vinna. Läs dagens artikel av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR.
I dag finns oerhört mycket skrivet och sagt om den nya dataskyddsförordningen (GDPR). Kntnt var tidigt ute och diskuterade redan i början av året konsekvenserna med advokat Alexander Jute, från advokatbyrån MarLaw.
Kort sagt ersätter GDPR den gamla personuppgiftslagen (PUL), och är en rejäl uppdatering av de gamla bestämmelserna för hantering av personuppgifter.
Från och med den 25:e maj 2018 måste företag ha betydligt bättre koll på hur de hanterar personuppgifter. Hur de lagras/sparas, vilka som har tillgång till uppgifterna och vad de används till.
Data är guld
Allt mer av vår kommunikation – och våra verksamheter – bygger på insamlad data om våra konsumenter. Denna data samlas in genom allt från kundundersökningar till kundregister och CRM-system (Customer Relationship Management).
Och ärligt talat, vad vore content marketing utan data? Den information vi samlar in om våra konsumenter hjälper oss att bli mer träffsäkra, i vår kommunikation, vår produktutveckling och i våra relationer.
Dags att kliva på tåget
GDPR erbjuder företag en möjlighet att differentiera sig och en chans att ligga steget för konkurrenterna. Att inte ha kunskap om de nya reglerna kan bli kostsamt – inte minst vad gäller trovärdighet och förtroende för varumärket.
Äkthet och förtroende allt viktigare
I flera studier – bland annat denna av Brandz – lyfts autenticitet, förtroende och transparens som viktiga framgångsfaktorer för varumärken.
Förtroende är en ovärderlig tillgång i dag. Inte minst i skenet av hela ”fake news”-debatten. Samtidigt som rapporter visar att vårt förtroende för institutioner, media och företag minskar.
Att därför inte missbruka sitt förtroende – oavsett bransch och storlek – blir en nyckel till överlevnad som varumärke. Kan du bygga ett varumärke som konsumenten känner tillit till har du allt att vinna. Och här erbjuder GDPR en stor möjlighet.
På agendan
Att de nya reglerna är på intågande är de flesta medvetna om. Det syns inte minst i vårt sökbeteende (se grafen nedan).
Ju högre upp i allmänhetens medvetande regelverket hamnar, desto högre blir kraven att varumärket efterlever de nya reglerna.
Frågan finns redan på agendan, vilket skapar gyllene tillfällen för ditt varumärke att skapa innehåll kring det. Bli den kunniga partnern som din målgrupp vänder sig till för råd och stöd – bygg relationer.
Var transparent
Berätta för dina målgrupper vilken data som lagras – och varför. Låt inte dina konsumenter känna sig förda bakom ljuset. Även om vi tenderar att släppa ifrån oss allt mer information om oss själva, vill vi fortfarande ha kontroll över de uppgifter som sparas och varför.
Tyvärr ser många transparensen som en belastning, att den hämmar varumärkets möjligheter att skapa kreativa och innovativa lösningar. Så behöver det inte vara, vilket John Mitchinson på DMA (Data & Marketing Association, tidigare Direct Marketing Association) så väl uttrycker:
People need to know what’s happening with their data. GDPR gives people those options and the rule around GDPR will force people to be more creative in the way they collect data and the way they engage with consumers.
Från ”Opt-out” till ”Opt-in”
Arbetar du med nyhetsbrev, e‑postmarknadsföring eller andra former av digitala utskick är du troligen bekant med uttrycket ”opt-out”. I grova drag innebär detta att så länge en person inte tackat nej (opt-out) till ett utskick är det tillåtet att fortsätta skicka. Men detta är en metod som inte längre håller.
Istället gäller ”opt-in” – det vill säga att en person måste ha godkänt, eller tackat ja, till ett utskick för att det ska vara tillåtet att skicka.
Inom marknadsföringsbranschen, och framför allt inom reklambranschen, innebär detta en attitydförändring. Det är en förtroende- och integritetsfråga som i och med GDPR ser ytan.
Dags för val
Varumärken som redan tillämpar en opt-in-mentalitet har mycket att vinna på att berätta om detta. Om att de värnar om den personliga integriteten och ger sina konsumenter en valmöjlighet.
Men det är viktigt att valet inte handlar om att du vill ”slippa” någonting – utan att du erbjuds valmöjligheten att ta del av någonting.
Läs på!
Det finns som sagt en stor mängd bra innehåll om GDPR att ta del av. Gör det. Det är värt det. Dels för att få en förståelse för målgruppen eller kunden – men också för att säkerställa att den egna organisationen efterlever de regler som snart är här.
Var transparent, ta hjälp och börja i tid!
Andra bra GDPR-länkar att kolla in:
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »