Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 10 från den 11 november 2015.
Välkommen till avsnitt 10 av Åsikt.
Jag som har en åsikt heter Thomas Barregren, och spelar in detta måndagen den 9 november 2015.
Förra avsnittet
I förra veckan pratade jag om inbound marketing, content marketing, marketing automation – och om hur de hänger ihop. Det engagerade många. Tack alla som kommenterade, delade och gillade i sociala medier, och alla som skrev mejl. Jätteskoj med så mycket intresse.
Flera av er hade funderingar om Hubspots förklaring av inbound marketing. Och någon undrade varför jag säger ”marketing automatization”. Så det tänkte jag ta upp i dagens Åsikt.
Var kommer inbound marketing ifrån?
Många anser att Brian Halligan och Dharmesh Shah myntade begreppet inbound marketing för tio år sedan. Inklusive de själva.
Vi letade efter ett sätt att beskriva en uppsättning marknadsföringsaktiviteter som vi ansåg organiska och empatiska.
Så skrev Dharmesh Shah för bara ett år sedan.
Marknadsföringsaktiviteterna ifråga var de som stöddes av deras verktyg Hubspot – då ett överprisat bloggverktyg, idag ett överprisat marketing automation-verktyg med bloggmöjligheter. De ville helt enkelt pinka in ett revir åt sig själva. Och de lyckades. Idag är det nästan alltid Hubspots förklaring av inbound marketing som bloggare, journalister och författare menar med frasen. Jag med.
Inbound marketing enligt Hubspot
Men hur förklarar Hubspot inbound marketing? Så här skriver de ordagrant på sin sajt:
I stället för de gamla outbond marketing-metoderna, som att köpa annonser, köpa epostlistor och be för leads, så fokuserar inbound marketing på att skapa kvalitetsinnehåll som drar folk till ditt företag och produkter, där de naturligt finns.
Inte det bästa språket, men vi förstår vad de menar.
5 teman
Texten fortsätter med att räkna upp fem ”major themes”; här förklarade med mina egna ord.
- Ett tema är innehåll som besvarar prospects och kunders frågor, och sen sprida det vitt och brett.
- Ett annat är metoder och verktyg för att omvandla främlingar till besökare, till kontakter, till kunder, till någon som rekommenderar företaget och produkterna till andra.
- Ett tredje tema är personalisering av innehåll efter besökarens önskemål och behov.
- Ännu ett handlar om att närma sig köpare i de kanaler där de finns och vill interagera.
- Och det sista temat är verktyg för att skapa och publicera innehåll och analysera effekten.
Det sista temat är förstås skräddarsytt för att passa deras produkt. Jag klandrar dem inte för att de försöker. 🙂
4 steg
Självaste metoden beskrivs i fyra steg:
- I det första steget ska du använda en blogg för att omvandla främlingar till besökare. ”Inbound marketing starts with blogging”, skriver de. Du ska naturligtvis jobba med sökmotoroptimering och promota innehållet i sociala medier. Målet är attrahera rätt personer.
- I nästa steg ska du använda landningssidor med handlingsuppmaningar och formulär för att locka av besökaren kontaktuppgifter så att han eller hon blir en ”kontakt”.
- I tredje steget ska du använda marketing automation för att spåra vad han eller hon har för sig på din sajt, så att du kan skicka anpassade mejl som driver kontakten till vansinne… Nej förlåt, jag menar till att bli kund.
- I sista steget ska du med enkäter och i sociala medier ta reda på vad de tycker, så att du kan skicka dem anpassat innehåll och erbjudanden.
Inbound marketing är en metodik
Sist beskriver de alltihop som en ny metodik. Ordagrant översatt:
Den nya metodiken tar hänsyn till att inbound marketing inte bara händer, du gör det. Och att du gör det med verktyg och program som hjälper dig att skapa och leverera innehåll som lockar precis rätt människor (dina köpare-personas) på rätt plats (kanaler) i rätt tid (livscykel-steg).
Så sträng taget gör de inte anspråk på att ha kommit på inbound marketing, bara en metodik för hur det ska göras. En metodik som nästan förutsätter ett verktyg som deras eget. 🙂
Ursprunglig betydelse av inbound marketing
Men vad är då inbound marketing egentligen? Om du googlar efter en definition så pekar de mesta på Hubspot. Men skam den som ger sig.
Frilansjournalisten Per Torberger – som var bland de allra första i Sverige att fatta content marketing – har grävt fram bevis för att ”inbound marketing” användes redan 1996 i en betydelse inte allt för olik dagens. På sidan 235 i boken Strategic Internet Marketing skriver Tom Vassos redan 1996:
Many companies are using a World Wide Web site to create a repository of marketing content to communicate their message. I consider a Web site to be an Inbound Marketing Strategy™. After it is created, its success is dependent on customers coming inbound to retrieve the content.
Det intressanta är att denna första förklaring av inbound marketing knyter det till en webbplats. Några av dem som har kommenterat förra avsnittet av Åsikt menar att inbound är all marknadsföring som en potentiell köpare självmant tar del av. Det vill med andra ord sätta likhetstecken mellan inbound marketing och Seth Godins permission marketing. Men något stöd för det har jag inte hittat.
Förvisso finns ännu äldre exempel där ”inbound marketing” används. Men det är speciella fall där ”inbound” – inkommande – reda har en betydelse, som vid inkommande telefonsamtal och inkommande gods. Så jag ser det som något annat.
Men trots att uttrycket inbound marketing används före Hubspot ”myntade” det, så är det oftast Hubspots tolkning som menas när frasen används idag. I vart fall av oss som lever inne i content-bubblan.
Det är inte lätt att navigera i den här träsket. Det är kanske bättre att helt undvika termen, som Andreas Perneby föreslog på Facebook-gruppen Content Marketing Sverige.
Reklam
Nog om det. Efter reklamen ska jag prata om mitt uttal av ”marketing automatization”. Det verkar roar några.
Skillnaden mellan marketing automatization och marketing automation
Två personer undrade varför jag uttalar ”automation” som ”automatization” – med ett ”…zati…” instoppat före sista stavelsen. En undrade om det var dialektalt. Han kände till en annan person som också säger som jag, och både är vi från västsverige.
Bra fråga. Så jag googlade. Och till min överraskning visar det sig att samma fråga har ställts av många – fast engelsktalande. Svaren varierar från:
”Automatization” is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
Tack för den! Till:
Except for the spelling, there is no difference.
Så jag vände mig till Norstedts stora engelska ordbok för svar. Den ger två svenska översättningar: ”automatisering” och ”automation”. Tack!
Det är alltså fullt möjligt att säga ”marketing automatization” istället för ”marketing automation”. Men ingen gör det. Förutom jag och en annan snubbe från västsverige, vill säga. 🙂
Jag kan inte förklara varför min tunga vill knô in ”…zati…” före sista stavelsen. Det ligger skönare i munnen. Men jag lovar att bättra mig. Automation, automation, automation…
Avslutning
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till// <![CDATA[
<!–
h=’kntnt.com’;a=’@’;n=’thomas’;e=n+a+h;
document.write(’’+’thomas (med th) snabel‑a kntnt.se’+’’);
// –>
// ]]>thomas (med th) snabel‑a kntnt.se (thomas at kntnt dot com)
På återhörande.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »