Skriva är mödosamt. Och att då skriva för annans webbplats – är det verkligen en bra idé? Martin Modigh Karlsson är skribent och en återkommande gästbloggare. I dagens artkel delar han med sig av sina erfarenheter inom ämnet!
Du ger inte bort din lunch
Det finns inga gratisluncher, brukar det heta, men kanske känns det ändå som att ge bort din fina matlåda med långkokad söndagsstek när du skapar innehåll för andras plattformar? Tänk ett varv till! Att gästblogga är en väg till nya kunder och kontakter, ett sätt att hålla dig ajour och en möjlighet att visa att du är grym på ditt jobb!
Gästbloggande är inte som en gratislunch. Det är snarare som ett hederligt kedjebrev, alltså innan kedjebrevet kidnappades av spam och phishing. Du vet, ett kedjebrev där du skickade ett fint kort eller kanske en bok till en person och sedan fick du ett gäng minst lika fina kort eller böcker tillbaka från allsköns främlingar. Ge – och få tillbaka.
Men där kedjebrevet var ett slags lotteri så kan du med ditt gästbloggande få tillbaka på flera fronter samtidigt.
Att gästblogga kan bygga upp din egen sajt i sökmotorernas ögon. Länkar till din sajt, delningar på sociala medier och engagerade, klickande läsare är några av vägarna dit.
Sökträffar och trafik är ju härligt, men det finns fler och mer långsiktiga fördelar om du vågar släppa klicken med blicken.
Trovärdighet är A och O
Att vara gästbloggare kan hjälpa dig med något av det allra viktigaste på internet, trovärdighet. Möjligheten att sprida din kunskap och expertis på någon annans plattform uppmuntrar till förtroende hos läsare som du kanske inte skulle nått annars. Eftersom det vimlar av källor i dagens flöde kan gästbloggande fungera som en gyllene genväg till läsarnas hjärtan. Det bygger förstås på att läsarna redan har positiva konnotationer till sajten där du gästbloggar. Man kan väl säga att ni bygger vidare på varandras förtroende. Gör din research och skriv gästposter där det kan vara bra för dig att synas.
Självklart gäller det också att göra gästbloggandet bra. Du kanske kan få mig att äta en lunchlåda med överkokta makaroner en gång, men jag kommer inte vara sugen på mer. Gratis eller ej.
Som med allt innehåll måste även gästblogginlägg ge läsaren någonting den vill ha. Ett relevant ämne, tydligt strukturerat, lättläst och gärna med en personlig ton. Toppa det med länkar som skapar mervärde och ökar trovärdigheten. Det är det här som stärker ditt varumärke. En chans att berätta vad du kan, för folk som gärna vill veta. Det är värt att lägga manken till, och se till att få posta dina inlägg kontinuerligt. Bli en återkommande skribent och ge läsarna en chans att komma på att de gillar dig, att de vill läsa dina texter och kanske leta upp vad du skrivit tidigare.
Skriv för personlig utveckling
När du skriver dina genomtänkta och välformulerade blogginlägg ger du dig själv tillfälle att utvecklas. Du ger dig tid att tänka kring vad som är aktuellt inom ditt skrå, läsa vad andra skriver och hålla dig uppdaterad. Det faktum att du skriver för andra läsare än din vanliga hemmapublik, får dig att fundera på formuleringar och uttryck och sporrar dig att göra extra research kring något du funderat på ett tag.
Om du lyckas få dina läsare att engagera sig i kommentarsfält eller på sociala medier kan du få igång riktigt matnyttiga diskussioner. Där du träffar läsare som kan mer än du själv om ämnet, eller har en annan infallsvinkel. Här finns mycket att hämta, seo-poäng att plocka och kanske något att snacka om även på lunchen på hemmaplan.
Listan!
För hungrig för att orka läsa? Här kommer punktlistan! Därför är gästbloggande en bra idé:
- Du bygger din trovärdighet. En viktig och eftersträvansvärd egenskap för att sticka ut bland spammare och skojare på internet.
- Du får nya kompisar. Nya nätverk, kontakter – och kunder.
- Du blir bättre på ditt jobb. Att skriva intressant och läsvärt om ett ämne kräver att du är uppdaterad och välformulerad.
- Du får visa upp din expertis. Ta på dig påfågelsfjädrarna och våga visa att du är grym på det du gör.
- Du får fler besök. Presumtiva kunder, din nästa kollega och sökmotorernas spindlar har lättare att hitta till dig via alla de nya inlänkar du får av att synas på andras plattformar.
Vidare läsning
- Gästblogga för mer än bara länkarna: ”You’ve Been Guest Blogging Wrong – Here’s the Right Way”
- Fördelar med att gästblogga: ”The Top 11 Benefits of Guest Blogging”
- Vad söker den som äger bloggen: How to Attract Top-Tier Guest Bloggers to Your Blog
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »