4 av 5 vd:ar är missnöjda med sina marknadschefer. Nästan lika många marknadschefer upplever att de inte tillåts göra sitt bästa. Varför är det så? Vad kan du göra? Om det handlar höstens första avsnitt av Kntnt Radio.
Statistiken är skrämmande. 80% av vd:arna är missnöjda med sin marknadschef! Samtidigt anser nästan lika många marknadschefer att de inte tillåts prestera sitt bästa. Varför denna diskrepans och vad kan du göra åt det? Det är ämnet för höstens första avsnitt av Kntnt Radio där vi också presenterar vår nya medarbetare. Missa inte. Lyssna nu!
Två ringrostiga poddare och en ny medarbetare
Kära lyssnare: Välkommen till höstens första ordinarie program. Vi är som skolbarn som träffas efter ett långt skollov. Lite nervösa och fnittriga. Men vi hittar snart formen.
Under sommaren har vi fått en ny medarbetare som också medverkar: Robert Börjes. Till skillnad mot Thomas och mig – två inflyttade bohuslänningar – är Robert en tvättäkta göteborgare. Han har lång erfarenhet från kända göteborgska byråer, till exempel Citat och Sunny Side Up, där han har har arbetat med affärsutveckling och försäljning. Det är också hans uppdrag på Kntnt. Varför inte passa på att boka in en träff med Robert innan agendan fylls upp med alla våra kunder?
Ett utbrett missnöje med marknadschefen
Efter inledande pladder (18 minuter) kommer vi till dagens ämne, som tar avstamp i temat för Harvard Business Reviews juli–augustinummer: The Trouble with CMOs. 80% av vd:ar är missnöjda med sina marknadschefer. En chockerande siffra. Jämför den med att bara 10% av samma vd:ar är missnöjda med sin IT-chef. Vad är fel?
CMO – en roll med många betydelser
En del av förklaringen finner vi i definitionen av rollen. I denna ingår inte sällan ett brett spektra av arbetsuppgifter som ställer till det – inte minst vid rekrytering. Är det en strategisk roll som utlyses eller handlar det om kommersialisering? Eller kanske både och?
Den olönsamma otåligheten
Undersökningen visar att marknadschefen ofta blir kortvarig på posten. I genomsnitt stannar hen 4,1 år att jämföra med det dubbla för vd:n. Hela 57% av de tilfrågade marknadscheferna har klarat sig mindre än tre år. Varför? Hur påverkar det företagets kostnad? Vad kan göras åt saken?
Tre frågor att ställa för en lyckad rekrytering
Överväger du ett jobb som marknadschef? Gör i så fall ett grundligt detektivarbete före du säger ja. Det finns tre frågor du behöver gå till botten med. Vi summerar dessa i slutet av avsnittet.
För dig som är vd finns ännu fler frågor att besvara. Du hittar dem i Harvard Business Review-artikeln.
Länkar
Här hittar du förslag på event att delta i, böcker att läsa och annat intressant som vi pratar om i dagens avsnitt.
- Artiklen vi pratar om: The Trouble with CMOs från juli–augustinummret av Harvard Business Review
- Höstens första Kntnt Frukost den 14:e september. Läs mer och anmäl dig här!
- Kursen ”Så skapar du en content marketing strategi” med Thomas (Webbdagarna Academy den 27 september i Stockholm)
- Triologin av Carlos Ruiz Zafón som Pia läst i sommar och varmt rekommenderar:
- Snudd på guldklimp som Thomas rekommenderar: Value-ology av Simon Kelly, Paul Johnston och Stacey Danheiser
- Annan grymt bra bok som Thomas läst i sommar: Social Selling Mastery: Scaling Up Your Sales and Marketing Machine for the Digital Buyer
- Två godkända böcker vi läst:
- Content – The Atomic Particel of Marketing av Rebecca Lieb
- Gräv guld i dina egna kanaler: sälj mer på nätet – utan att köpa reklam av Christer Pettersson
- Poddar som Robert rekommenderar:
- The Brutal Truth About Sales & Selling med Brian Burns
- Den Digitala Draken med Jacob Loven och Tom Xiong
- Social by default med Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandd
- Kntnt Radio 😉
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sister © Charlotte Eriksson (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »