Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing-strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.
Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing-strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.
Paradigmskifte
Sent 1400-tal. Idén med en ny teknik att sprida ordet kläcks i Europa. Den tyske uppfinnaren är säker på succé. Men mitt i framgången sätts kniven i ryggen och han förlorar allt. Under ett tiotal år är han spårlöst försvunnen, ruinerad och utskämd. Men idén kan han inte överge. Fast besluten om att förverkliga sin vision kommer han tillbaka och bygger upp verksamheten på nytt. Den verksamhet som senare skulle betraktas som en av årtusendes viktigaste.
Johann Gutenberg revolutionerade världen redan för drygt femhundra år sedan med sin teknik att trycka böcker. Vägen var inte enkel men hans envishet och starka tro på sin idé ledde honom fram. Nuförtiden känns boktryckarkonsten självklar, men spridningen av ordet har hittat nya vägar.
Vi står mitt i ett paradigmskifte där massmedias genomslagskraft minskar och andra kanaler som sociala medier blir allt viktigare. Egentligen har vi väl redan passerat detta skifte, men befinner oss fortfarande i en process där de moderna sätten att marknadsföra sig håller på att finna sin tillämpning.
Så vad gör vi?
När mediebruset ökar och vi själva har allt större möjlighet att välja vad vi vill ta del av, och vad vi vill slippa, skapas förstås en utmaning för alla som jobbar med marknadsföring.
Redan 1999 förutspådde Seth Godin i boken Permission Marketing slutet för annonsering och marknadsföring som avbryter. Han konstaterade att vi i stället måste skapa ett värdefullt innehåll för att förtjäna vår plats i bruset. En välutvecklad metodik för att nå ut i denna nya medievärld är content marketing.
Content marketing handlar om att fylla de nya kanalerna med ett kvalitativt innehåll. Det räcker inte att kommunicera vilket innehåll som helst, utan marknadsföringen behöver följa fyra principer:
- Innehållet ska vara relevant, tilltalande och värdefullt för målgruppen.
- Innehållet ska publiceras på egen plattform (men kan promotas i betald media).
- Innehållet ska tas fram systematiskt och publiceras regelbundet.
- Innehållet ska påverka målgruppen att ändra eller förstärka ett beteende i önskad riktning.
Vad vill mottagaren ha?
I dag är det allt svårare att lyckas med köpt plats i de stora breda kanalerna. Du måste utgå från din egen plattform och ha ett innehåll som är så pass relevant, intressant och värdefullt att du lyckas bygga en publik. Du måste samtidigt vara tydlig som avsändare. Content marketing bygger på att budskapet är ärligt och transparent. Viktigt att komma ihåg är att förtroende tar tid att bygga upp och kräver långsiktigt arbete – content marketing är ingen genväg.
Hitta vägen till målgruppen
Den hittills vanligaste formen av content marketing behöver du inte gå långt för att hitta – förmodligen har du den hemma i tidningskorgen. Vem har inte bläddrat i ICAs Buffé eller Coops Mersmak? Är du yngre och modeintresserad så har du säkert sett Stayhard Magazine eller Bubbleroom Magazine. Samtliga magasin skapar ett mervärde för mottagarna och uppfyller de fyra principerna för content marketing. Men i dagens samhälle kan vi inte stanna vid de tryckta medierna – vi måste även vara med digitalt och bloggar och podcasts blir allt viktigare kanaler.
Femton år av vetskap utan insikt
Content marketing uppfattas ibland som en ny marknadsförings-metodik. Men begreppet myntades redan för 13 år sedan av Joe Pulizzi. Ändå är det först de senaste åren det har fått spridning på allvar. En sökning i Google trends visar att användningen av begreppet började breda ut sig 2011–2012. I Sverige tog det längre tid – först i mitten på förra året stack ”content marketing” iväg uppåt i Google-statistiken.
Även om begreppet tagit tid på sig att myntas så konstaterade alltså Seth Godin redan 1999 att vi behövde en radikal förändring. Vi har nu levt femton år i vetskap utan insikt.
Sex steg på vägen mot framgång
Johann Gutenberg lyckades inte på en gång. Det kommer sannolikt inte du heller göra. Du och dina kollegor måste igenom flera prövningar innan ni fullt ut bemästrar content marketing. Vi kan likna det vid en mognadsprocess, inte helt olikt en människas personliga utveckling. Förenklat kan processen beskrivas i sex steg. Dessa är applicerbara både på företag och på marknaden i stort. Precis som ett litet barn är man till en början nyfiken och ivrig inför det nya. Man får höra om content marketing, blir intresserad, men arbetar på som man alltid gjort. I takt med att man lär sig mer och mer provar man entusiastiskt, men saknar samtidigt en tydlig strategi i det man gör.
Sedan kommer det oundvikliga stadiet där det inte går lika fort framåt. Man börjar fundera och ifrågasätta om content marketing verkligen ger tillräcklig effekt. Bli då inte rädd – precis som en desillusionerad tonåring måste man igenom en period av missmod för att komma vidare. Man ger sina gamla försök en ny chans och är då omprövande och mer metodisk än vad man var från början. Ur de här fem stadierna kommer man till sist ut mer insiktsfull och erfaren. Content marketing är nu en naturlig del av verksamheten och en del av företagskulturen.
Den här artikeln publiceras också i nummer 3/2014 av den västra upplagan av Marknadscheferna – ett magasin som skickas till alla marknadschefer på företag med 10 miljoner kronor eller mer i omsättning och som finns där nätverket Marknadscheferna finns.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »