Dåliga texter får dina kunder att fly. Gör därför dina ordval med omsorg, stava rätt och se upp för fallgropar i det främmande språket. Tips på vägen och ett par goda exempel på klavertramp får du i dagens artikel skriven Martin Modigh Karlsson. Läs nu!
I tre lite längre delar har jag gett tips för bättre webbtexter. Jag har diskuterat hur långa texter kan och får vara, hur man kan tänka som en redaktör för att själv göra sina texter bättre samt listat några vanliga och utmärkande fel. Den enkla anledningen till att göra texter bättre (eller att göra bättre texter för den delen) är att de tjänar på det. Det viktiga, underhållande eller lägereldstrivsamma du har att berätta flyger helt enkelt bättre. Du når läsaren utan att det bli extra brusigt på vägen.
Mycket material här på KNTNT Magasin handlar om content marketing. Kanske kan någon därför ledas att tro att det här med att väga ord och stava rätt är viktigast för de som talar med egen röst, i bloggar, krönikor och poddar eller vloggar (allt är inte bara improvisation och memorerade kunskaper om du trodde det)? Inte då. Tvärt om faktiskt, det är lättare att bortse från uppenbara fel om det förekommer i en personlig stil. I texter som ska övertyga på andra sätt och ge fakta är läsare mycket mer känsliga.
Text är inte bara blogg
De första texterna som behöver en översyn kanske inte är företagets blogg. Det där scenariot där en potentiell läsare går någon annanstans på grund av undermåligt språk är lika aktuellt när det gäller produkttexter och leveransvillkor. Men konsekvensen är mer direkt kännbar – ni har förlorat en kund. Tänk efter, finns det några texter på er webb som är slarviga? Några som innebär en risk att ni framstår som oseriösa? Om så är fallet så vet du var du ska börja redigeringsarbetet.
Flytande köksengelska?
I Sverige är vi duktiga på engelska. Vi övar gärna när vi träffar engelskspråkiga (det måste vara svårt att lära sig svenska för en britt som flyttat hit?) och ständigt får vi beröm från omvärlden.
”Tack” säger vi ”det är nog för att vi inte dubbar våra tv-program. Och så skolan förstås. Free education!”.
Sedan skriver vi ’fluent’ efter ”Engelska:” i cv:t.
Fredrik Lindström lär ta sådana språkskrytisar i sin närhet till närmsta kökslåda och be dem namnge vanliga verktyg. Få, som faktiskt inte är flytande på ett språk, klarar sådana utmaningar. Testa själv:
Kan du vad alla redskapen heter på engelska?
Vad är poängen med det här nu då? Låt en person med engelska som modersmål gå igenom era engelska texter. Det krävs en hög språklig nivå för att uttrycka sig precist; för att säga det man menar. Saknas den nivån är risken att man menar det man kan säga. Vad det än kan vara.
Text är alltså inte bara bloggar, produkttexter eller presentationer. Det talade och på andra sätt förmedlade ordet är också en del av en slags text.
Carl-Henric Svanbergs ursäktstal till offren för BP:s stora läckage i mexikanska golfen borde ha kollats av någon som faktiskt kan engelska. Då skulle Carl-Henric Svanberg (eller hans med största sannolikhet nordiskspråkliga talskrivare) fått veta att ”small people” inte kommer uppfattas som ”vanligt folk”. Det hade också varit bra om samma person fått en förhandstitt på Svenska Fotbollsförbundets peppiga hashtag #clapforsweden inför VM i Kanada 2015 också. Då hade han eller hon kanske kunnat påpeka att clap på engelska också är slang för gonorré?
Köksredskap från vänster till höger:
Spatula, whisk, tong, ladle och helt enkelt spaghetti grabber
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »