Sveriges annonsörer presenterade på Content Day i förra veckan en undersökning som de har låtit Novus göra bland sina medlemmar. Syftet med undersökningen var att ta reda på vad Sveriges annonsörer (alltså medlemmarna) känner till om content marketing, vilka deras motiv är, hur de jobbar, i vilka kanaler, och deras investering och framtidstro i content marketing. Jag har läst rapporten. Sveriges annonsörer vet inget om content marketing. Läs varför!
Sveriges annonsörer presenterade på Content Day i förra veckan en undersökning som de har låtit Novus göra bland sina medlemmar. Syftet med undersökningen var att ta reda på vad Sveriges annonsörer (alltså medlemmarna) känner till om content marketing, vilka deras motiv är, hur de jobbar, i vilka kanaler, och deras investering och framtidstro i content marketing. Jag har läst rapporten. Sveriges annonsörer vet inget om content marketing. Läs varför!
Först och främst en eloge
Först och främst vill jag ge Sveriges annonsörer (alltså föreningen) en eloge för att de har tagit detta initiativ. Det finns många undersökningar om Nordamerikanska företags syn på content marketing, men väldigt få om svenska förhållanden. Innehållsbyrån Spoon har gjort en egen, som mig veterligen inte är publicerad. Och vi har också gjort en, men med för låg svarsfrekvens för att kunna dra några slutsatser.
Så därför förtjänar Sveriges annonsörer heder och ära för att ha publicerat den första svenska undersökningen om content marketing. Synd bara att resultatet är så bedrövligt.
Låg svarsfrekvens
Svarsfrekvensen var bara 26%. Det är lågt. Mycket lågt. Och därför går det egentligen inte att dra några generella slutsatser. Det vet Novus. Och därför skriver de i rapporten att ”[r]esultatet står endast för de 131 som svarat”. Ändå väljer föreningen Sveriges annonsörer att publicera resultatet.
Förvisso uttrycker de sig försiktigt i sin pressrelease: ”Av 131 inkomna svar går bland annat att utläsa att 53 procent av dem planerar att öka sina investeringar i content marketing under nästa år.” Men hur många journalister och andra läsare tänker på det subtila men viktiga tillägget ”av dem” som syftar på de 131 av 503 som har svarat. De flesta uppfattar nog att 53% av alla Sveriges annonsörer planerar att öka sina investeringar i content marketing under 2014. Vilket vi alltså inte vet.
Men vi får hoppas att Novus har rätt i sin kommentar att de svarandes profil motsvarar medlemsprofilen och att det därför är en ”bra spridning av svaren bland medlemmarna, trots den låga svarsfrekvensen”. Fan tro’t.
Frågar fel personer
Enligt undersökningen är det bara 60 av de som har svarat (46% av 131) som kan förklara content marketing på ett för Novum tillfredsställande sätt. Resten, mer än hälften, vet enligt egen utsago eller Novums bedömning inte vad content marketingn är. Ändå får de svara på frågor om content marketing. Det är naturligtvis absurt. Låt oss titta på en fråga för att förstå varför:
Vi vill veta hur effektiv eller ineffektiv du tycker att content marketing är.
Om du inte vet vad content marketing är, hur kan du då svara på frågan? Ändå har bara fyra personer svarat ”vet ej”. Av de som inte har svarat ”vet ej” är det fler som inte förstår content marketing (67 stycken) än de som förstår (60 stycken). Hur sjutsiken kan vi då dra några slutsatser av resultatet?
En tydlig indikation på hur tokigt det kan bli är antalet som har svarat att content marketing är mycket effektiv på att ”[ö]ka vår totalmarknad”: 12%. Tolv procent. Hallå eller?! Ett av de hetaste tillämpningsområdena för content marketing är inbound marketing, det vill säga att generera leads och vårda dem tills de konverterar som kunder. Det hade knappast varit så hett om bara 12% anser det mycket effektiv.
Felställda frågor
Något som är ännu allvarligare än frågor som är felställda. Ett exempel på en felställd fråga lyder:
Man kan definiera content marketing som innehållsmarknadsföring eller ’relevant innehåll som distribueras via egna kanaler’. Vilka av dessa content marketing-aktiviteter har ni genomfört eller kommer att genomföra framöver?
Hu! Här finns flera fel:
- Frågans definitionen av content marketing är bokstavligt talad tvetydig. Det definieras både som innehållsmarknadsföring och som ”relevant innehåll som distribueras via egna kanaler”. Det kan bara finnas en definition av vilken det andra möjligtvis följer.
- Strängt taget är det ett cirkelresonemang att definiera content marketing som innehållsmarknadsföring. Den senare termen är ju den svenska översättningen av den första.
- Dessutom feltolkar personer ännu obekanta med begreppet ”innehållsmarknadsföringen” det som betydande ”marknadsföring med innehåll”, vilket praktiskt taget inkluderar all marknadsföring.
- Och frasen ”relevant innehåll som distribueras via egna kanaler” är lika inkluderande. Om du är obekant med content marketing och det tankegods som det kommer från, och läser denna förmenta definition, då tänker du sannolikt inte på att det inte är du – utan mottagaren – som avgör om innehållet är relevant eller ej. Du tycker naturligtvis att allt du publicerar är relevant – annars hade du ju inte publicerat det. Men mottagaren kanske inte uppfattar det som relevant för honom eller henne, utan bara som reklam.
- En annan viktig grundbult i content marketing är att produktionen och publiceringen av innehållet skall ske långsiktigt och periodiskt, vilket i praktiken kräver ett redaktionellt arbetssätt. Det missas helt i ”definitionen”.
Därför är frågan felställd. Och därför är resultatet så absurt som det är.
Det är fånigt att tro att 95% av Sveriges annonsörer (alltså medlemmarna) använder eller kommer att använda Facebook som kanal för content marketing. Var är i så fall allt detta fantastiska innehåll? Hade påståendet däremot varit att 95% av Sveriges annonsörer använder eller kommer att använda Facebook. Punkt. Så hade jag trott det.
Siffrorna går inte ihop
Det finns fler konstigheter i siffrorna. Carin Fredlund skriver på sin blogg (min fetstil):
Content-dagen presenterade även en Novus-undersökning bland Sveriges annonsörers medlemmar. Den visade att företagen framför allt ser content marketing som en viktig väg att stärka och vårda sina befintliga relationer. Men att de mest insatta även såg nyttan för att hitta nya kunder och öka marknaden. Novus tolkar undersökningen som att content marketing kommer att öka. Men investeringsnivåerna ligger ännu mycket lågt, enligt marknadschefernas egna uppgifter. Osannolikt lågt, skulle jag vilja säga. 42 procent svarade att budgeten för 2013 låg under en miljon kronor. 24 procent angav 1 – 5 miljoner som budget och 21 procent visste inte hur mycket de satsade. Jag undrar om inte det snarare var en majoritet som inte visste, för siffrorna verkar inte helt rimliga. Kanske räknade man på ”medieinvesteringar” i sammanhanget.
Ett ytterligare exempel på ”tossiga” siffror är svaren på denna fråga:
På vilket sätt jobbar ni med content marketing idag?
Enligt rapporten svarar 18% tryckta kanaler, 43% digitala kanaler och 65% både och. Hmm… Låt se nu. 18% + 43% + 65% = 126%. Att summan blir mer än 100% är inte problemet. Det var möjligt att lämna flera svar. Nej, problemet är hur det skall tolkas.
Flera av de som har svarat att de jobbar med ”[b]åde tryckta och digitala kanaler” har uppenbarligen också svarat att de jobbar med ”[t]ryckta kanaler” och/eller ”[d]igitala kanaler”. Men alla har inte gjort det, eftersom 18% + 43% inte överstiger (eller ens når upp till) 65%.
Med andra ord så har vi ingen susning om hur många av de 18% som har svarat att de jobbar med ”[t]ryckta kanaler” som bara jobbar med tryckta kanaler. På samma sätt har vi ingen aning om hur många av de 43% som har svarat att de jobbar med ”[d]igitala kanaler” som bara jobbar med digitala kanaler.
Okej, jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i resonemanget. Men implikationen är att uppgifterna om hur många som använder tryckta respektive digitala kanaler helt saknar relevans. Siffrorna säger oss inte ett jota. De bara förvirrar. Och risken är uppenbar att en läsare av rapporten inte tänker på detta och därför drar helt felaktiga slutsatser.
Därför vet Sveriges annonsörer inget om content marketing
Jag blev jätteglad när jag såg att Sveriges annonsörer publicerade den första svenska undersökningen om content marketing. Jag sa till Pia, min kollega, att de har lyckats få fram svaren som vi inte fick i vår egen undersökning. Och jag delade okritiskt med mig av rapporten på Facebook. Men i kommentarerna pekade flera ut problem med undersökningen. Inte minst den bristfälliga definitionen av content marketing belystes. Och det fick mig att sätta mig ner och läsa rapporten lite mer kritiskt. Och resultatet har du just läst – en rant.
Men jag vill inte låta negativ. Jag tycker som sagt det är ett jättebra initiativ av Sveriges annonsörer, och jag hoppas att de eller någon annan gör om det. Snart. Och gör rätt. För vi vill alla veta hur det ligger till.
Hur som helst så konstaterar jag, som i rubriken, att Sveriges annonsörer (alltså föreningen) inte vet något om hur content marketing används ute hos sina medlemmar. I vart fall inte på basis av denna undersökning.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »