Fler och fler jobbar agilt och ännu fler planerar att göra det. Men vad innebär det egentligen? För att ta reda på det bjöd vi in en av Sveriges främsta coacher inom området – Michael Göthe. I avsnitt 207 av Kntnt Radio hör du vårt samtal.
Fler och fler jobbar agilt och ännu fler planerar att göra det. Men vad innebär det egentligen? För att ta reda på det bjöd vi in en av Sveriges främsta coacher inom området – Michael Göthe. I avsnitt 207 av Kntnt Radio hör du vårt samtal.
Agilt är inte att frifräsa
Agil är en försvenskning av engelskans agile som betecknar en förmåga att snabbt och lätt förflytta sig med elegans. Det är ordets bildliga användning för att beskriva hur ett projekt genomförs som har lånats in till svenskan.
Det finns något lockade med tanken att projekt kan bedrivas snabbt, lätt och med elegans: Skit i briefen, bort med Gantt-schemat, låt kreativiteten flöda, och lev lycklig i alla dina dagar. Det är att jobba agilt som marknadsförare eller kommunikatör – tycks en del tro. I vart fall pratar de som om det vore så. Men de pratar i nattmössan.
För de flesta marknadsförare och kommunikatör skulle ett agilt arbetssätt innebära mer struktur och styrning än idag. I praktiken innebär det att man inför en projektstyrningsmetodik som är agil. Scrum är ett bra exempel på en agil projektstyrningsmetodik.
Att införa en projektstyrningsmetodik innebär alltid mer struktur och mer styrning än ingen projektstyrningsmetodik alls. Ta Scrum som exempel. Metoden anses vara en av de alla mest agila av alla agila metoder. Ändå behövs 21 sidor för att beskriva metoden. Ta dig en titt på den officiella beskrivning av Scrum (som också finns på svenska) så förstår du.
Missförstå mig inte: Jag tycker struktur och styrning är bra. Något som alla vi som arbetar med marknadskommunikation skulle vinna på att tillägna oss mer av. Min poäng är att man inte ska använda agilt som ursäkt för att frifräsa.
Men vad utmärker då en agil projektstyrningsmetod?
The Agile Manifesto
Idén om agil projektstyrning kommer från 17 programmerare som tyngdes av tungrodda projekt där projektadministrationen ibland tog mer tid än självaste programmeringen. I februari 2001 samlades de på en skidort i Utah för att formulera The Agile Manifesto.
Eftersom de var programmerare så handlar The Agile Manifesto om hur man ska bedriva programmeringsprojekt. Men det går att översätta till allmännare ordalag. Så här skulle det kunna lyda:
Vi hittar bättre sätt att skapa genom att göra det och hjälpa andra att göra det. Detta arbete har fått oss att värdesätta:
- Människor och mänsklig interaktion framför processer och verktyg
- Värdefullt resultat framför omfattande dokumentation
- Kundsamarbete framför kontraktsförhandling
- Anpassning till förändring framför att följa en plan.
Det vill säga, att medan det finns värde i punkterna till höger, så värdesätter vi punkterna till vänster mer.
Branschfolk emellan kan vi konstatera att de skulle varit behjälpta av en copywriter eller skribent. 🙂 Å andra sidan finns risk att budskapet i så fall skull ha gått förlorat i underbara utgjutelser av ord. 😉
12 principer
The Agil Manifesto är baserat på 12 principer. En projektstyrningsmetod som följer dessa 12 principer kan sägas vara agil.
Nedan har jag ”översatt” och förenklat de 12 principerna från en programmerares kontext till en allmän kontext.
- Vår främsta prioritet är att tillgodose beställaren genom tidig och kontinuerlig leverans av värde.
- Vi ser förändrade krav även sent i arbetet som något naturligt.
- Gör små användbara leveranser ofta istället för en stor.
- Vi arbetar dagligen med övriga intressenter i organisationen.
- Basera projekten på motiverade individer.
- Det mest effektiva sättet att överföra information till och inom teamet är att tala ansikte mot ansikte.
- Användbara leveranser är det huvudsakliga måttet på framåtskridande.
- Agila processer skall leda till en uthållig arbetsbelastning.
- Ständigt fokus på högsta möjliga kompetens och bra leverans förbättrar agiliteten.
- Förenkla: Konsten att maximera arbetet som inte görs är essentiell.
- De bästa lösningarna kommer från självorienterade team.
- Team skall regelbundet utvärdera och justera sitt arbetssätt för ökad effektivitet.
Länkar
Några länkar att följa:
- The Agile Manifesto och dess 12 principer
- Läs Thomas artikelserie om agilt och den närbesläktade filosofin lean:
- Läs om Aristoteles projektet:
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Tracing My Steps © Tobias Weber & Radioontheshelf (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »