Carin Fredlund är Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Hon talade för nästan 100-talet marknadsförare på Kntnts tionde frukostseminarium. Ämnet var varumärke. Det du behöver veta men inte vågar fråga. Vad är det? Hur bygger du ett starkt varumärke? Vilka fördelar ger det? Och hur ska ditt varumärke förhålla sig i ett föränderligt medialandskap? Se hennes föredrag!
Carin Fredlund är Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Hon talade för nästan 100-talet marknadsförare på Kntnts elfte frukostseminarium. Ämnet var varumärke. Det du behöver veta men inte vågar fråga. Vad är det? Hur bygger du ett starkt varumärke? Vilka fördelar ger det? Och hur ska ditt varumärke förhålla sig i ett föränderligt medialandskap? Se hennes föredrag!
Carin Fredlund
Efter journalisthögskolan började Carin Fredlund på reklambranschens egna husorgan, tidningen Resumé, som på den tiden bestod av bara henne och chefredaktören. Där införde hon ”desktop publishing” – först i Sverige.
Efter drygt fyra år lämnade hon tidningen för att starta Quo Vadis – branschens främste nyhetsbrev – som hon gav ut under 20 år i olika former.
Hon har också skrivit tre böcker. Och under fem års tid krönikor om reklam och varumärke för Dagens Industri.
Idag skriver hon krönikor för Dagens Media och Sveriges Annonsörers medlemstidning Annonsören. Hon arbetar som skribent, föredragshållare, moderator, mentor och affärscoach. Och hon bloggar på Nota Bene om nyheter och företeelser inom kommunikationsbranschen, aktuell reklam och varumärkesutveckling.
Varumärke är inte logotyp
Varumärke är inte ett namn eller en logotyp. Det är en känsla. Och det är viktigt att definiera denna känsla innan du kommunicerar i olika kanaler och sammanhang. Detta och mycket mer du behöver veta tar Carin Fredlund upp i föredraget som du kan se nedan.
Innehållet minut för minut
Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är nära 54 minuter lång. Några hållpunkter:
- 00:20: Inledning
- 02:05: Varumärke (brand) är en känsla – inte en logotyp
- 11:24: Varumärkesbyggande
- 13:03: Varumärkesfokus är lönsamt
- 17:50: Fördel med starkt varumärke
- 19:32: Vad krävs för att få ett starkt varumärke
- 23:50: Känt varumärke är inte starkt varumärke
- 40:00: Varumärken och det föränderliga medialandskapet
- 47:46: Varumärken och egna kanaler
- 53:00: Avslutning
Se och hör
Du kan se och höra föreläsningen nedan.
https://vimeo.com/107485382
Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.
Missa inte!
Pia och jag gjorde en timslång intervju med Carin efter hennes föredrag. Vi fördjupar oss i många av de frågor som hon tar upp i presentationen. Vi blickar också tillbaka på hennes karriär och reflekterar över hur reklam och media har utvecklats under de senaste decennierna. Missa inte intervjun i nästa avsnitt av Kntnt Radio.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »