Neuromarketing handlar om hur marknadsföring påverkar människor. Kunskap som kan användas för att skapa effektivare marknadskommunikation – något som Erik Modig har forskat på under tio år vid Handelshögskolan i Stockholm. I Kntnt frukost nummer 32 berättar han mer om neuromarketing och vad du som arbetar med marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet kan lära dig.
Neuromarketing handlar om hur marknadsföring påverkar människor. Kunskap som kan användas för att skapa effektivare marknadskommunikation – något som Erik Modig har forskat på under tio år vid Handelshögskolan i Stockholm. I mars månads Kntnt frukost berättar han mer om neuromarketing och vad du som arbetar med marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet kan lära dig.
Så gör du PR av världsklass
Som brukligt har vi två talare på dagens program. Innan Erik Modig intar scenen inleder Alexander Mason, som är kommersiell chef på Cision, frukosten med en kortare föreläsning om hur du arbetar framgångsrikt med PR.
Efter många års juryarbete i Spinn, Sveriges största tävling för PR-kampanjer, besitter Alexander konsten att skilja agnarna från vetet. I sin presentation tar han upp tre saker att tänka på för dig som vill göra PR av världsklass.
1. Tre delar i samspel
I bra PR samspelar kreativitet, kommunikation men teknik menar Alexander samtidigt som han höjer ett varningens finger. Se alltid till att ha din grundstory klar innan du plockar in tekniken. Risken finns annars att den kreativa processen blockeras.
2. Nätverk är vägen framåt
Enligt rapporten Kommunikatören 2016 jobbar hela 60% av kommunikatörerna i traditionella (hierarkiska) organisationer. Samtidigt tror endast 5% att det är det bästa sättet att organisera sig på. Närmare 60% menar istället att nätverksorganisationen är den bästa vägen framåt.
3. Nya roller i fokus
Vi behöver nya roller i våra PR-projekt. Förutom den självskrivna kommunikatören och person som kan hantera tekniken behöver vi en analytiker med uppgift att kolla av vad som fungerar, göra uppdateringar och utvärdera.
Då den som brinner för att berätta historier sällan går igång på google analytics ligger det nära tillhands att ”datanörden” blir ett eftertraktat villebråd för denna roll.
Inspireras
Bra PR ger avtryck. Alexander avrundar sin föreläsning med att visa två framgångsrika PR-kampanjer.
Så kan content marketing lära av neuromarketing
Det är dags för Erik Modig att ta plats på scen för att under 45 minuter förklara för morgonens åhörare vad neuromarketing är och hur content marketing kan lära av det.
Mäta istället för att fråga
För att få effekt av vår marknadskommunikation behöver vi förstå hur folk beter sig, och för att förstå detta behöver vi oss in i hjärnan.
I hjärnan finns olika känslocentra vilkas reaktioner går att läsa av. Genom att använda olika tekniker för att mäta förändringar i aktiviteten i olika delar av hjärnan kan man få svar på varför konsumenten tar de beslut den gör, och vilken del av hjärnan som styr detta.
Att basera vår kunskap om konsumenters beteende på hjärnforskning, neuroscience, är inget nytt. Forskningen kring hjärnan har dock exploderat de senaste tio åren och ur detta har neuromarketing vuxit fram.
Subitala signaler som påverkar
Forskning kring hjärnan är som sagt inget nytt men väl att vi börjat tittar närmare på vad som sker omedvetet, där vi mäter subtila signaler som i stor utsträckning påverkar oss. Tidigare har vi frågat konsumenten vad denna anser om exempelvis en produkt, nu undersöker vi istället hur konsumenten reagerar på den.
Hjärnans tre system för beslut
Allt som handlar om hjärnan är en förenkling av något som är väldigt komplext. Erik har, baserat på 10 års forskning, utvecklat en modell som utgörs av tre system och lika många sätt att fatta beslut på. Grovt förenklat:
- Utvärderaren (det tänkande systemet). Högt engagemang för beslut.
- Snabbtänkaren. Lågt engagemang för beslut. Beslut sker ofta på rutin.
- Känslomänniskan (den omedvetna hjärnan). Beslut styrs av instinktiva impulser.
I filmen förklarar Erik hur de olika systemen förhåller sig till varandra.
Vad marknadsföraren kan lära av detta
Uppdelningen i tre olika system visar hur vi som kommunikatörer skall tänka beroende på syftet med vår kommunikation. Inom neuromarketing handlar det inte om att fokusera på de två översta systemen (våra tankar) utan det handlar om att hitta när de instinktiva impulserna väcks i vårt emotionella jag. Det handlar om att väcka känslor.
Se Eriks presentation
Vi spelade in Eriks föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/210289989
Mer av Erik Modig
Vill du höra mer av Erik Modig skall du lyssna på avsnittet Neuromarketing: Kommunicera effektivare med dina mottagares undermedvetna i Kntnt Radio 91. Samt avsnittet Så fattar dina köpare beslut i Kntnt Radio 25.
Missa ingen Kntnt frukost
Kntnt frukost är ett samarbete mellan Kntnt, Cision och Marknadscheferna och arrangeras varje månad. Som en service till dig som inte kan komma spelar vi alltid in presentationen. Du hittar dem längst ner på denna sida.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »