Det finns ett tydligt samband mellan att gilla ett företags Facebook-sida (eller LinkedIn-sida) och att köpa mer än genomsnittet från företaget. Många drar därför slutsatsen att man ska eftersträva många gillningar, för då gör man också fler affärer. Men forskade vid bland andra Harvard har med 23 experiment med fler än 18 000 deltagare visat att det inte är så. Fler gillningar leder inte till merförsäljning. Så har en gillning inget värde alls? Jo, men inte som du tror. I avsnitt 93 av Kntnt Radio pratar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren om det nedslående forskningsresultatet och vilka ljusglimtar det ändå finns. Lyssna nu!
Nu är det vetenskapligt bevisat: ”gillningar” leder inte till ökad försäljning. En obehaglig sanning för företag och organisationer som lägger ned mycket arbetstid och stora belopp på organisk och köpt spridning av innehåll i syfte att få mottagarnas ”gillande” av deras sidor.
Det betyder inte att det är fel att jaga ”gillningar”. Tvärtom kan det vara mycket värdefullt. Men inte på det sätt du tror!
I dagens avsnitt av Kntnt Radio sammanfattar och analyserar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren artikeln What’s the value of a like? Social media endorsments don’t work the way you might think. Lyssna nu!
Fel tänkt menar forskarna
Vi marknadsförare motiverar gärna investeringar i sociala medier med att hävda att försäljningen ökar då våra följare exponeras för vårt varumärke. Studie efter studie visar nämligen att kunder som interagerar med ett varumärke i sociala medier spenderar mer pengar än de som inte gör det.
Men efter fyra års forskning och 23 vetenskapliga experiment med fler än 18 000 deltagare kan författarna till What’s the value of a like? – publicerad i senaste numret av Harvard Business Review – berätta att det är ett logiskt felslut och dessutom fel. Thomas och Pontus sammanfattar och kommenterar forskningen i dagens avsnitt av Kntnt Radio.
Jakten på ”gillningar” ska fortsätta
Tiden då dina kollegor (och kanske du?) köpte ”gillningar” från sweatshops och bottar är förbi. Men fortfarande jagar vi äkta ”gillningar”; ofta med förhoppningen att det ytterst ska få folk att se varumärket och gilla det på riktigt och därför välja det istället för konkurrentens eller köpa ofta eller mer. Men så fungerar det som sagt inte.
Det betyder inte att du ska sluta jaga ”gillningar”. Forskarna visar på att de är värdefulla på andra sätt. Men det gäller att förstå och ta till vara på det. Det pratar Pontus och Thomas i dagens avsnitt.
Måste integreras i övrig kommunikation
Thomas och Pontus samtal kommer in på några sidospår lika intressanta som diskussionen om värdet av att ”gilla”.
Till exempel glider herrarna in på sociala mediers funktion i företag och var det hör hemma. Många företag har länge hanterat sociala medier fristående från kommunikation, marknadsföring, sälj och kundtjänst. Det är hög tid att se sociala medier för just vad det är: Kommunikationskanaler bland alla andra som ska användas som en integrerad del av hela företagets arbete.
Äntligen! Lite fight.
På slutet ryker Thomas och Pontus ihop så stickor och strån ryker. Men det handlar vare sig om sociala medier eller något av deras favoritämnen – content marketing och native advertising – utan om något helt annat. Lyssna så får du veta om vad.
Länkar till sådant som tas upp i avsnittet
Under samtalet refererar Thomas och Pontus till olika källor. För din bekvämlighets skull har jag länkat till dem här:
- Artikeln som Thomas och Pontus diskuterar: What’s the Value of a Like
- Artikeln i Marketing Week där författaren ondgör sig över att Adidas bestämt sig för att vara helt digitala: Mark Ritson: Adidas’ CEO is failing his brand with his exclusively digital mindset
- Bloggpost om Sara Rosengrens och Micael Dahléns forskning om Advertising Equity (kommunikationskapital)
- Intervjuserie med Lars Falk
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Cali © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »