Innehållsstrategi (content strategy på engelska) är en hörnsten för lyckad marknadsföring på webben och i sociala medier. Och det är ett absolut måste för content marketing. Men vad är egentligen en innehållsstrategi? Och hur gör man en sådan? Dessa två frågor skall jag besvara i två artiklar. Vi börjar med den första frågan i denna artikel.
Innehållsstrategi (content strategy på engelska) är en hörnsten för lyckad marknadsföring på webben och i sociala medier. Och det är ett absolut måste för content marketing. Men vad är egentligen en innehållsstrategi? Och hur gör du en sådan? Dessa två frågor skall jag besvara i två artiklar. Vi börjar med den första frågan i denna artikel.
Varför innehållsstrategi?
Under nio år var jag vd för NodeOne som byggde webbplatser på publiceringsverktyget Drupal. Innehåll var inget vi ägnade någon större tankekraft på. Naturligtvis såg vi till att det fanns bra stöd för att hantera innehåll – det är ju trots allt det som ett ”content management system” som Drupal gör. Men att fundera på självaste innehållet – dess syfte, dess publik, dess tonalitet och så vidare – det var inget vi gjorde. Vi fokuserade på att bygga en bra webbplats. Innehållet var kundens sak.
NodeOnes fokus var och är ganska vanligt hos både beställare och leverantörer. Hur är det hos dig? Visst är det enklare att prata om informationsarkitektur, användarupplevelse, design, webbutveckling och publiceringsverktyg, istället för att prata om innehållet som skall publiceras? Och när du pratar om sociala medier, är det inte lätt hänt att samtalet kretsar runt frågor om hur de fungerar och kan användas, istället för att handla om innehållet som skall spridas? Egentligen är det förvånansvärt hur lite vi pratar om självaste innehållet – det som borde stå i centrum.
Med magkänsla och kanske lite tur går det definitivt att lyckas på webben eller i sociala medier utan att aktivt fundera på innehållet som publiceras eller sprids. Men vill du inte förlita dig på magkänsla och tur så behöver du en plan. Du behöver en innehållsstrategi. Och det är en absolut nödvändighet för att lyckas med content marketing.
I begynnelsen var ordet
Vi kommer längre fram i artikeln titta närmare på begreppet innehållsstrategi – vad det konkret betyder. Men innan vi kommer dit börjar vi med termen innehållsstrategi.
Ordet innehållsstrategi är en sammansättning av innehåll och strategi. Två ord som vi förstår, men ändå har svårt att förklara. Esaias Tegnér diktade en gång att ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”. Det ligger mycket i det. Så därför – innan vi ger oss i kast med att titta närmare på självaste begreppet – skall vi en gång för alla reda ut vad de där orden betyder. Det kommer att bli torrt. Knastertorrt. Det är priset vi får betala för att kunna tänka klart.
Vad är innehåll?
När du vill förmedla kunskap, erfarenhet eller känsla så måste du ge det en konkret form som kan överföras via en kanal, plus tillräckligt mycket kontext för att mottagaren skall kunna återskapa något som liknar din ursprungliga tanke. Innehåll är den konkreta formen med nödvändig kontext för att budskapet skall kunna återskapas. Du kan läsa mer om detta i artikeln: Vad betyder innehåll, kanaler, medier, kuratera,…?.
Vad är strategi?
Det finns många försök att definiera strategi. En del går tillbaka till ordets militära betydelse – truppuppställning inför ett slag – och andra försöker förklara det som en långsiktig plan. Båda förutsätter att en strategi är något som tänks ut i förväg. Men i praktiken kan en strategi också växa fram. Vi fattar beslut allt eftersom det behövs, och om de bildar ett mönster över tid, så kan de också sägas beskriva en strategi.
Management forskaren Henry Mintzberg har mycket elegant formulerat en definition som rymmer både den i förväg planerade och den i efterhand konstaterade strategin. Han beskrivit en strategi som ett mönster i en följd av beslut. Med beslut avses ett åtagande att handla.
Innehållsstrategi = strategi för innehåll
Utrustad med en bättre förståelse av orden innehåll och strategi kan vi tolka termen innehållsstrategi som ett mönster i en följd av beslut som rör konkretisering av kunskap, erfarenhet eller känsla med tillräcklig kontext för att kunna återskapas hos en mottagare. Med Kristina Halvorsons ord:
Innehållsstrategi planerar för produktion, publiceringen och styrningen av nyttigt, användbart innehåll.
Tyckte du det blev för abstrakt? Lugn. Vi skall nu bli mer jordnära och nu titta närmare på vilka frågor en innehållsstrategi skall ge svar på.
Frågor som en innehållsstrategi besvarar
En innehållsstrategi är alltså en plan som besvarar ett antal frågor rörande innehåll. Exakt vilka frågor som planen tar upp beror naturligtvis på omständigheterna. Men följande frågor bör definitivt besvaras.
- Nytta
- Vilken affärsnytta eller verksamhetsnytta skall du åstadkomma eller bidra till genom att producera och publicera innehåll?
- Målgrupper
- Vilka målgrupper bidrar mest till din önskade nytta?
- Påverkan
- Vad påverkar målgrupperna att bidra till din önskade nytta? Och vilka andra kan de påverka i sin tur?
- Innehåll
- Vilka tillstånd utmed köparens innehållsresan bidrar mest till din önskade nytta?
- Ämnen
- Vad för innehåll vill målgrupperna ta del av längs köparens resa? Och vad förmår dem att ta nästa steg?
- Kanaler
- Vilka kanaler och medier föredrar målgrupperna att använda?
- Tonalitet
- Hur skall varumärkets tonalitet anpassas till medierna, målgrupperna och målgruppernas tillstånd utmed innehållsresan?
- Omfattning
- Hur ofta skall innehåll publiceras för varje målgrupp, i varje tillstånd och i varje kanal?
Och nu?
I nästa artikel skall vi titta närmare på hur du kan finna svaren på dessa frågor.
I väntan på den ber jag dig att skriva en rad eller två nedan. Berätta gärna vilka frågor du vill att en innehållsstrategi skall besvara.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »