I senaste avsnittet av vår podd (Kntnt radio 12) pratar Pia och jag med Malin Sjöman. I samtalet snuddar vi vid begreppet inbound marketing. I den här artikeln fortsätter den tråden. Vad är inbound markering? Vilka likheter och skillnader finns mellan inbound och content marketing? Det är frågor jag besvarar i denna artikel. Nyfiken? Läs vidare!
I senaste avsnittet av vår podd (Kntnt radio 12) pratar Pia och jag med Malin Sjöman. I samtalet snuddar vi vid begreppet inbound marketing. I den här artikeln fortsätter den tråden. Vad är inbound markering? Vilka likheter och skillnader finns mellan inbound och content marketing? Det är frågor jag besvarar i denna artikel. Nyfiken? Läs vidare!
Inbound marketing och content marketing – samma andas barn
Inbound marketing. Brian Halligan myntade begreppet 2005.
Det är samma andas barn som content marketing. Båda bygger på antagandet att marknadskommunikation som avbryter och tränger sig på fungerar allt sämre, och att effektiv marknadskommunikation bara sker om mottagaren vill ta del av budskapet. Något som Seth Godin skrev om redan 1999.
Inbound marketing och content marketing har därför mycket gemensamt. Båda handlar om fortlöpande publicering i egna medier av innehåll som målgruppen finner relevant, tilltalande och värdefullt i syfte att främja ett beteende som gynnar den egna organisationen.
Men det finns också mycket som skiljer dem åt. Eller rättare sagt: det finns mycket som snävar in inbound marketing till ett specialfall av content marketing.
Förment definition
Brian Halligan myntade begreppet inbound marketing och grundare företaget HubSpot för att tjäna pengar på idén. HubSpot ”definierar” begreppet så här:
Inbound marketing är ett holistiskt, data-drivet tillvägagångssätt för att attrahera individer till ditt varumärke och konvertera dem till trogna kunder.
Ganska flummigt. Och ingen definition. Snarare en allmängiltig beskrivning av nästan all marknadsföring. Men en konkret detalj är värd att notera: inbound marketing är data-drivet.
Innehåll som attraherar och behåller prospekts
På sin webbplats förklarar HubSpot inbound marketing så här:
Genom att skapa innehåll särskilt utformat för att tilltala dina drömkunder, lockar inbound kvalificerade prospekt till ditt företag och får dem att komma tillbaka för mer.
Fortfarande vagt i kanterna. Men vi lär oss två nya saker: Inbound marketing handlar om innehåll som tilltalar potentiella kunder. Och att attrahera och behålla kvalificerade prospekts – eller leads om du så vill.
Företagsblogg är kärnan
I ett blogginlägg från 2010 skriver Brian Halligan själv så här:
Jag förespråkar ”inbound marketing” där du hjälper dig själv ”att bli hittad” av personer som redan lär sig om och gör inköp i din bransch. För att göra detta måste du iordningställa din webbplats som ett ”nav” för din bransch som lockar besökare naturligt genom sökmotorer, bloggosfären och sociala medier.
Brian Halligans idé utvecklas på HubSpots webbplats. Där står
- att ”inbound marketing börjar med bloggande”
- att ”du måste skapa bildande innehåll som tilltalar dem [målgruppen] och svarar på deras frågor”
- att ”du behöver noggrant, analytiskt välja sökord, optimera dina sidor, skapa innehåll, och bygga länkar runt termer dina ideala köpare söker efter”
- att ”du måste dela beaktansvärt innehåll och värdefull information på den sociala webben, samarbeta med dina prospekts, och sätta ett mänskligt ansikte på ditt varumärke”
Vi kan dra slutsatsen att en företagsblogg är ”navet” som Brian Halligan pratar om. Ingen dum idé. Jag har själv talat mig varm om det.
Säljfokus
HubSpot säger också
- att du behöver ”call-to-actions” som är ”knappar eller länkar som uppmuntrar besökarna att vidta åtgärder”
- att ”när webbesökaren klickar på på en call-to-action ska de skickas till en landningssida … där erbjudandet i call-to-action fullbordas, och där prospektet lämnar information som ditt säljteam kan använda för att börja ett samtal med dem”
- att du bör ”använda en numerisk representation av sälj-mottagligheten”
- att du bör använda ”marketing automation” till att skicka ”en serie med mejl med användbart, relevant innehåll” för att ”skapa förtroende hos ett prospekt och förmå denne att bli mer redo att köpa” eller för att ”fortsätta att att hålla kontakten, glädja och (förhoppningsvis) sälja mer till sin befintliga kundbas”
- att du bör ”analysera hur bra dina marknads- och sälj-team samspelar tillsammans”
Inbound marketing syftar kort och gott till att attrahera prospekts och göra dem till leads som säljteamet kan sätta tänderna i.
Vad är (då) inbound marketing?
Inbound marketing är en metodik, det vill säga en uppsättning principer och aktiviteter, för att att med innehåll attrahera prospekts och kultivera dem till leads. Principer är:
- Innehållet ska tilltala målgruppen, svara på deras frågor och vara optimerat för sökmotorer.
- Innehållet ska locka läsare att lämna information om sig själva för att erhålla något i gengäld.
- Innehållet ska publiceras på den egna webben (företrädesvis i form av en blogg).
De främsta aktiviteterna är
- producera och publicera innehåll
- sökmotoroptimering av innehållet
- gradera leads så att säljarna vet när de ska ta över
- automatisera epost-marknadsföring
- analysera utfallet och förbättra innehållet
Likheter med content marketing
Jag skrev i början att inbound marketing och content marketing är samma andas barn. Låt oss jämföra de tre principerna ovan med motsvarande för content marketing.
Inbound marketing | Content marketing |
---|---|
Innehållet ska tilltala målgruppen, svara på deras frågor och vara optimerat för sökmotorer. | Innehållet ska vara relevant, tilltalande och värdefullt för målgruppen. |
Innehållet ska locka läsare att lämna information om sig själva för att erhålla något i gengäld. | Innehållet ska påverka målgruppen att ändra eller förstärka ett beteende i önskad riktning. |
Innehållet ska tas fram systematiskt och publiceras regelbundet i en pågående process. | |
Innehållet ska publiceras på den egna webben (företrädesvis i form av en blogg). | Innehållet ska publiceras i ägd media (men kan promotas i betald media) |
Det är uppenbart att innehåll som uppfyller de tre inbound marketing principerna också uppfyller motsvarande content marketing principer. Och även om det aldrig sägs rent ut, så är det underförstått att bloggandet ska ske på ett sätt som uppfyller även den sista av content marketings principer. Att bedriva inbound marketing är alltså att bedriva en form av content marketing.
Skillnader mot content marketing
Det är ganska uppenbart att alla former av content marketing inte uppfyller principerna för inbound marketing. Några väsentliga exempel:
- Content marketing med innehåll som inte är rent utbildande uppfyller inte princip 1. Det utesluter bland annat underhållning.
- Content marketing som inte syftar till lead generering uppfyller inte princip 2. Det utesluter bland annat varumärkesbyggande och lojalitetsprogram.
- Content marketing i andra medier än på webben uppfyller inte princip 3. Det utesluter bland annat tryckt kundtidning och event.
Content marketing är alltså bredare än inbound marketing. Inbound marketing är ett specialfall av content marketing.
Om detta skrev Joe Pulizzi redan 2011 i artikeln: The 7 Business Goals of Content Marketing: Inbound Marketing Isn’t Enough.
Invändningar
Trots den glasklara logiken ovan påstår många förespråkare av inbound marketing att det förhåller sig precis tvärtom. Att content marketing är ett specialfall av inbound marketing.
Så sent som i början av september 2014 sa Brian Halligan så här:
Innehåll är en grundläggande del av båda filosofier, men inbound marketing går utöver innehåll och sträcker sig till varje del av interaktionen med kunden.
Felet som Brian Halligan och andra gör är att de sätter likhetstecken mellan ”content marketing” och ”content for marketing”. Det är också något som Joe Pulizzi är inne på i sin kommentar.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »