Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Får du tankar om hur din text skulle kunna presenteras medan du skriver, fast du själv aldrig har arbetat med design? Föreställer du dig att en viss design, i specifika färgskalor skulle bidra till att förstärka en särskild känsla du försöker förmedla i din text? Blir du rent av besviken efter publicering ifall designen och bilderna inte lyckas förstärka budskapet i din text? Varför inte gå in för att själv lära dig design, så att du får möjlighet att presentera din text som du själv vill!
Den kreativa processen
Du sitter och skriver med glödande motivation. Artikelidén är som skapad för dig. Fingrarna dansar över tangentbordet och du känner att du har flyt i texten. Bokstäver bildar ord som sätts samman till väloljade formuleringar. Om du är som jag, börjar du redan nu fundera på hur du ska designa din artikel … Eller är det kanske så att du inte riktigt är där än, men gärna vill!
Inre bild
Kanske föreställer du dig ett foto som förmedlar det du beskriver. I din tankevärld placerar du den bredvid stycket du skriver. Texten i sig får en specifik form, du föreställer dig att den placeras i två spalter, det vackra fotot du föreställt dig växer och upptar hela den motsatta sidan. Texten flyttar sig och ger plats, då den växer över mittuppslaget. När artikeln är färdig tre timmar senare har du också en färdig bild över hur du önskar att designen ska se ut.
Design – ett redskap
För mig är design ett redskap jag kan ta till för att utveckla texten jag skriver. Frågan jag ställer mig är hur jag ska göra för att skapa en fin inramning till texten. Design kan göra så att själva artikeln även blir visuellt tilldragande. Du kan även förmedla en känsla genom de färger du väljer till din design. En beskrivande bild tar storyn du skriver till en ny nivå. Du kanske också skapar inre bilder när du skriver en text. Ta till vara på dessa, på samma sätt som du använder orden för att förmedla ett budskap.
Rätt eller fel design
Design är ett bra redskap – om den används rätt. Fel design, som inte passar texten, kan istället hålla storyn tillbaka. Du kanske upplever att du har skrivit en positiv text, men färgskalan är alldeles för dyster. I en annan artikel passar inte fotot som ska skildra personerna i artikeln. Artikeln handlar om det hårda livet de lever, men bilden passar bättre på en filmaffisch till en Hollywood-film. Du upplever det som att designen försöker att tvinga in en kub i ett klot. Designen är ett fängelse, där din välskrivna artikel har placerats.
Eget intresse av design?
Är du en av dem som kan förlora dig själv i de vackra uppslagen i A new type of inprint och IdN Magazine, eller är du som jag och tar med dig ett exemplar av tidningen Buffé från Ica-butiken bara för att du är imponerad av designen. Då behöver inte steget till att själv börja designa vara särskilt stort.
Hur ska du börja?
Det naturliga första steget är att välja vilken programvara du ska använda. Har du budgeten eller möjligheten att arbeta professionellt med design är InDesign ett bra alternativ. InDesign används framför allt till att designa magasin, tidningar och böcker, men kan lika gärna användas till att designa flyers och visitkort.
I InDesigns masterpage-template kan du bland annat skapa en enhetlig design för dokumentet. Med lätthet kan du även skapa sidnumrering som automatiskt återkommer på varje sida. InDesign kan generera en innehållsförteckning som automatiskt uppdateras om du gör ändringar i dokumentet. Om du vill att en sida ska täckas av en bild, är det lätt att ändra färgen på sidnumreringen på den aktuella sidan för att göra den tydligare. Det finns många fler verktyg du kan använda vid grafisk formgivning. Du kan exempelvis göra så att texten formar sig längs konturerna på en bild. Du kan arbeta med transparens, så att en textruta som placeras ovanpå en bild har en ljusare färg. Eller varför inte ändra färgen på texten så att den ändras beroende på vilken färg bakgrunden har. När du arbetar med inDesign är det bara fantasin som skapar begränsningarna. Det finns även andra alternativ på marknaden. Gemensamt för dem är att de har olika många av de funktioner som finns i InDesign. Fördelen med dessa är att de oftast kostar betydligt mindre.
Ett program som kort efter att det lanserades utsågs till InDesigns nya utmanare är Affinity Publisher. Serifs nyaste program som är skapat för att designa magasin. Ett annat populärt alternativ är QuarkXpress som först lanserades för Mac, men nu också kan installeras på Windows.
Tips på hur och var du kan lära dig att designa
Att lära sig layout-programmen på egen hand är inte lätt, de är ofta avancerade och det är svårt att själv skapa sig en uppfattning om vad man kan använda de olika verktygen till. Eller hur man ska göra för att skapa ett eftertraktat utseende. InDesign är det layoutprogram där utbudet av kurser är störst på grund av populariteten.Kursportalerna är lättillgängliga och har oftast ett stort utbud på kurser att välja mellan. Det finns många gratiskurser. Men generellt sett håller kurserna som kostar pengar högre kvalitet.
Framför allt vill jag rekommendera någon av de stora kursportalerna som har många användare. De har ett större utbud, där det är lättare att hitta de bästa kurserna! Den kurs som har fler användare än de konkurrerande kurserna och högst betyg är oftast den bästa.
Själv har jag mestadels använt Udemy.com. Några gånger varje år sänker de priserna på kurserna med upp till 2 000 kronor. Lynda.com är en annan kursportal med samma betalmodell. Skillshare.com är en nyare portal, där alla kurser ingår om man tecknar ett abonnemang.
Lycka till!
Jag hoppas att jag med min text har lyckats övertyga dig om att det är en bra investering i både tid och pengar att lära sig design. Föreställ dig känslan första gången en artikel, där du ansvarar för både text och design publiceras… Den känslan är mödan värd!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »