Det bästa innehållet är det som syns. Se därför till att vara kompis med Google och att följa givna riktlinjer. I dagens artikel tipsar vår gästkrönikör Nils Fridlund om hur du med enkla knep får ordning på innehållet på din webbplats. Läs nu!
Du publicerar fantastiskt innehåll. Innehåll som är bättre än konkurrenternas och som innehåller alla de sökord som behövs för att Google ska plocka upp artikeln som relevant. Men trots detta syns inte artikeln på Google! Varför? Det finns några enkla knep att ta till för att analysera en webbplats och hitta de vanligaste felen. I denna artikel berättar jag vilka de är.
För att kunna följa med i artikeln behöver du installera programmet ScreamingFrog på din dator. När det är klart anger du namnet på den webbplats du vill analysera i sökfältet.
Analysera rubrikerna
Det finns en rad olika flikar att undersöka närmare i verktyget. Börja med att klicka på H1-fliken. För förståelsens skull analyserar vi en befintlig webbplats, där vi valt att maskera data.
Vi hittar direkt dubbla H1:or. Detta är ett misstag som retar Google och som helt klart minskar webbplatsägarens trafik.
Detta ser ut att vara en sitewide H1-rubrik (sitewide är något som återfinns på alla undersidor, exempelvis en menyrad), som vid byte kommer skapa fluktuation på Google vid indexering av URL:erna. Tänk på att H1-rubriken skall anges som vanlig text. Felet är tyvärr vanligt förekommande på webbplatser där man använder H1:an för designens skull.
Vad vi ofta också ser är att det helt saknas H1-rubriker på vissa undersidor. Det hade varit i vårt exempel ovan om de inte haft en sitewide rubrik. Tänk på att du skall ha exakt en unik H1-rubrik per URL.
Analysera sidtitlarna
Nu går vi över till att analysera sidtitlarna på webbplatsen. Det vi letar efter här är:
- för långa sidtitlar
- duplicerade sidtitlar
- uteblivna sidtitlar.
Det finns två termer du behöver ha koll på; sidtitel och metabeskrivning. För nedan exempel är: ”Sunbird skapar snygg webbdesign … ” vår sidtitel. Och texten under det: ”Inom 8 sekunder har …” vår metabeskrivning. Använder du WordPress kan du installera ”Yoast”-pluginet för att ställa in sidtiteln.
Åter till analysen.
Hur långa sidtitlar Google accepterar beror på ett flertal faktorer. Exempelvis bestämmer Google vad de tycker om sidtiteln och enheten du besöker. I praktiken utgår Google från antalet pixlar i texten. Håller du sidtiteln till max 60 tecken kan du förvänta dig att hela texten syns i 90% av fallen.
Efter att ha analyserat webbplatsen i vårt exempel ser vi att flertalet sidtitlar innehåller en bra bit över 60 tecken. Dessa kommer dessvärre att brytas av Google.
Det finns också titlar som återkommer fler än en gång. Google kommer då ha svårt att veta vilken titel de ska placera för sökordet alltmedan sidorna konkurrerar med varandra. Fenomenet kallas intern kannibalism – och det skall du undvika!
Tar du fram motsvarande lista för er egen webbplats kommer du troligtvis att hitta sidor som helt saknar sidtitel. Det är inte ovanligt att man hör att en sidtitel är det som snabbast kan förbättra en webbplats placering på Google (förutsatt att man får välja en rankingfaktor). Saknas sidtiteln minskar er trafik.
På exakt samma sätt kan du analysera era metabeskrivningar.
Analysera internlänkarna
En funktion som många missar är ScreamingFrogs möjlighet att exportera alla länkar på en webbplats.
Exporten resulterar i en csv-fil där det framgår vilken sida som länkar var.
Det vi letar efter här är vart majoriteten av länkarna går. Pekar för många av era internlänkar till oviktiga sidor och för få till de sidor ni faktiskt försöker synas på bör detta justeras. Att länka internt är en mycket viktig faktor för framgång.
Sök efter brutna länkar
Nu lämnar vi ScreamingFrog och går över till ett verktyg vi hittar online. Detta verktyg hjälper er att hitta brutna länkar och att se duplicerat innehåll. Verktyget heter Siteliner och gör sitt jobb på endast en minut.
Vi fortsätter att analysera samma webbplats och konstaterar att ägaren överlag gjort ett bra jobb här.
Bilden visar att verktyget – vid en genomgång av drygt 200 sidor – inte hittar några brutna länkar. Visserligen är webbplatsen betydligt större än så men det är ändå vanligt att brutna länkar dyker upp redan från början.
Webbplatsen innehåller däremot relativt mycket duplicerat innehåll. Men innan någon slutsats dras av detta rekommenderar jag att en analys och jämförelse av utfallet mellan konkurrenterna i samma storleksordning görs.
Google Search Console
Det är ingen riktig artikel om man inte rekommenderar ett av Googles verktyg 🙂
Google Search Console ger er en hint om vad Google tycker om en webbplats genom att bland annat rapportera allvarliga fel via mejl. Exempelvis får ni kunskap om:
- problem som gör att Google inte når vissa sidor
- ökat antal av 404-sidor
- om det finns problem med en mobilversion av webbplatsen
- CTR på viktiga sökord.
Listan kan göras lång. Verktyget är intuitivt och gratis – så prova!
Avslutande ord och tankar
I denna artikel har jag gått igenom några relativt enkla saker som är mycket viktiga att hålla koll på då de påverkar en webbplats söktrafik markant. De verktyg jag hänvisar till är både gratis och lätta att använda så nu är det bara att sätta igång. Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »