Du hör vår USA-korre Mattias Brännholm – tidigare USA-korrespodent för SVT och redaktör vid alpina VM i Åre med mera, numera content marketing geek och vd för Brama Content berätta om sina lärdomar och intryck från Content Marketing World. Story var temat för eventet men det går också att urskilja ytterligare två: audience och community. Vi avslutar veckans avsnitt av Kntnt Radio med ett försök att sammanfatta dessa tre teman.
Fråga en content marketing-geek vart man ska åka i september och hen svarar Cleveland, Ohio, USA. Frågar du varför svarar hen att det är för årets viktigaste event – Content Marketing World. I år för sjunde gången.
Två gånger har Thomas och jag gjort pilgrimsresan till content marketings Mecka. Två gånger har vi varit deltagare på Content Marketing World. Första gången 2014 och andra gången 2016.
Båda gångerna rapporterade vi hem till dig. Men inte i år. Vi var inte där. Det var däremot Mattias Brännholm – tidigare USA-korrespodent för SVT och redaktör vid alpina VM i Åre med mera, numera content marketing geek och vd för Brama Content. Vi ringde Mattias och bad honom berätta om sina lärdomar och intryck från Content Marketing World.
Story var temat för Content Marketing World 2017, och det syns tydligt i rapporter från konferensen. Men det går också att urskilja två andra teman: audience och community. Vi avslutar veckans avsnitt av Kntnt Radio med ett försök att sammanfatta dessa tre teman.
Innehåll värt att kika närmare på
- Det finns en uppsjö rapporter från deltagare på Content Marketing World 2017. De här fyra tycker vi är värda lite extra uppmärksamhet:
- The Best How-to Advice from Content Marketing World 2017
- Lessons Learned and Unanswered Questions from Content Marketing World 2017—Day 1
- Lessons Learned and Unanswered Questions from Content Marketing World 2017—Day 2
- What I Learned Drinking Beer At Content Marketing World: Real Insider Tips and Insights
- I podden pratar Thomas om öppen källkod. Det är inte bara för tekniker – som man kanske tror. Läs hans artikel om varför du som marknadsförare bör bry dig om detta.
- Content marketing-pionjären General Electric Company (eller GE kort och gott) kan konsten att berätta en historia. Ett lysande exempel på detta är den mycket sevärda filmen What If Millie Dresselhaus, Female Scientist, Was Treated Like A Celebrity.
- Grymt bra och filmer gör också Casey Neistat – filmare, vloggare och entreprenör (och tillika Thomas favorit-youtuber). Förmedlar en personlig och autentisk känsla. Se själv.
- Vi har rekommenderat den tidigare och gör det gärna igen. Lyssna på podcasten Unthinkable med Jay Acunzo.
- Thomas artikel ”Skit i Facebook” tog skruv när den publicerade i mars 2014. Den är fortfarande aktuell så läs den.
- Thomas sjöng ABT-formelns lov men kunde inte komma på vem som hade berättat om den var, och var denne i sin tur hade hämtat idén. Nu kan jag avslöja att Thomas hörde om formeln i podden The Business of Story, i ett avsnitt med Randy Olsen som i sin tur hade fått idén från South Park.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: The Statement © Anthony Parker (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »