Ursäkta röran. Vi har byggt om.
För ovanlighetens skull pratar vi om oss själva. Vi vill berätta att vi har blivit en riktig contentbyrå – som skapar innehåll. Men vi gör det på ett annorlunda sätt än andra contentbyråer. Vi har också en ny digital plattform som ska slå Hubspot på fingrarna. Och vi har gjort lego av vårt strategi-erbjudande. Dessutom har vi en massa nya medarbetare, och söker ännu fler. I denna krönika berättar Thomas Barregren om allt detta och lite till.
Som du ser har något förändrats. Vi har en ny webbplats och nytt utseende på nyhetsbrevet. Men framför allt har vi ett helt ny verksamhet. Något som många av er har efterfrågat. Och vi har vuxit med en hel hop nya sköna kollegor. Vad har hänt?
Jag ska för ovanlighetens skull prata om oss själva. Jag vet att det är en av content marketers sju dödssynder. Men denna gång tror jag det faktiskt kan intressera dig. För vi har något som du vill ha, och som ingen annan content byrå vill ge dig. Häng kvar så ska jag förklara.
Begynnelsen
För drygt sex år sedan grundades Kntnt.
Vi som startade bolaget hade under nästan ett decennium drivit en framgångsrik och prisbelönt webbyrå specialiserad på att designa, bygga och drifta stora och komplexa webbplatser (till exempel www.lu.se, www.moderaterna.se och www.unionen.se). Trots framgångarna lämnade vi byrån för att förverkliga en annan idé.
Vi ville hjälpa kommunikatörer, marknadsförare och säljare att göra content marketing.
Under åren på webbyrån hade vi upptäckt kraften i att öppenhjärtigt och frikostigt bjuda på kunskap och erfarenhet i form av blogginlägg, videofilmer, böcker och konferenser. Det öppnade dörrar och gjorde det möjligt för oss att växa från tre till närmare sjuttio medarbetare. Allt organsikt och med lönsamhet, vilket gjorde att jag fick skaka tass med kronprins Daniel, när byrån 2011 utnämndes till supergasell av Dagens Industri. Nu ville vi hjälpa andra att göra samma framgångsresa.
Bliv vid din läst
Men vi som startade Kntnt är inga journalister eller skribenter – även om vi älskar att skriva och skapa innehåll. Så trots många goda råd om motsatsen, valde vi bort content produktion. Vi tänkte bliva vid vår läst: Strategier, processer och IT.
Vi undersökte marknaden och tyckte oss se en lucka: Marknadsförare och kommunikatörer skulle ha stor nytta av ett intuitivt och lättanvänt system för att hantera hela processen från artikelidé till spridning på webben och i sociala medier – precis som de redaktionella planerings- och produktionssystem som dagstidningar använder sig av.
En contentbyrå som inte gör content
Få känner till Kntnts början som ett IT-förtag. Redan från början uppfattades vi som en contentbyrå. Vi höll utbildningar, ledde workshops och tog fram strategier för content marketing.
Men när löpande produktion av innehåll kom på tal sa vi ”pass” och tipsade våra kunder om byråer vi hade extra stort förtroende för. Vi inledde till och med ett strategiskt samarbete med Rubrik i Göteborg. Ett jätteduktigt gäng som vi gillar att jobba med.
Men resultatet är ganska udda: En contentbyrå som inte gör content.
Radio tystnad
Under förra året började vi till slut inse att vi hade tänkt fel. Vi borde göra vad alla vill vi ska göra: Hjälpa dem med hela content marketing-baket. Från från ax till limpa. Inte sluta när degen är satt.
I januari satte vi igång det mödosamma arbete att göra om Kntnt. Mödosamt eftersom vi inte var så många och hade våra befintliga uppdrag att sköta i första hand. Därför har vi har varit ganska tysta sedan årsskiftet.
Visst har det kommit nya artiklar varje vecka. Men inte så många skrivna av oss. Och Kntnt Radio har varit helt tyst sedan januari. Likaså Kntnt tv. Och nyhetsbrevet har inte kommit varje fredag som förr, utan lite mer sporadiskt.
Vad är nytt?
Som du ser har vår webbplats och vårt nyhetsbrev fått några kosmetiska förbättringar (hoppas jag du tycker). Men det är bara utsidan. De riktiga stora förändringarna har vi gjort på insidan. De faller under de tre rubriker som du hittar i menyn i början på varje webbsida och varje nyhetsbrev:
- Workshop & utbildning
- Digital plattform
- Löpande produktion
Jag ska inte upprepa här vad du kan läsa genom att klicka på länkarna i menyn. Men jag ska avslöja bakgrunden. Så häng kvar!
Vi gör content på ett annorlunda sätt
Den största skillnaden mellan nya och gamla Kntnt är att vi numera gör content. Jippi! Detta är något som många av våra kunder har efterfrågat länge.
Men vi är inte som vilken content byrå som helst.
Vi jobbar processorienterat istället för projektorienterat. Det innebär att våra konsulter jobbar löpande i din organisation istället för att plocka hem avgränsade projekt. Det gör det möjligt för oss att jobba nära din verksamhet, hänga med i vad som händer och snabbt anpassa innehållet. Vi tror det är betydligt effektivare än att propsa på en brief, jobba avskilt på kammaren och leverera efter några veckor.
Varför? undrar du. Jag har skrivit en artikel som förklarar varför vi jobbar annorlunda. Läs den! Jag tror den ger dig en tankeställare.
Mycket av vårens arbete har handlat om att hitta rätt medarbetare och rätt första kund. Vi är överlyckliga över att ha lyckats med båda.
Vi är numera tio personer. Hälften anställda. Hälften underkonsulter som är tajt knutna till oss. Några av dem har skrivit för oss under lång tid. Du ser alla vackra nyllen på Kntnts sida “om oss”.
Och första kunden? Det är ett superspännande bolag som heter Bayn Eureope. De är ett kunskapsföretag som hjälper livsmedelsindustrin att ersätta socker ett-till-ett med fibrer och sötningsmedel med naturligt ursprung (till exempel växterna cikoria och stevia) Och vårt uppdrag? Det är “a dream come true”. Vi jobbar som en integrerad del av deras team med att bygga ett online magasin. Magasinet går live i augusti. Men redan nu kan du läsa artiklar vi har skrivit. Jag är mycket stolt över dem.
Klicka på Löpande produktion i menyn för att läsa mer om hur vi jobbar och vad det kostar.
Digital plattform bättre än Hubspot (enligt vårt tycke)
Hösten 2016 år avslutade vi ett strategiarbete för Word Trade Center (WTC) i Malmö, Lund och Helsingborg. Nästa steg var implementering av strategin. En del av arbetet bestod i att utveckla ett online magasin.
Deras plan var att upphandla en webbyrå. Men när jag fick höra att kostnaden för det skulle tas från samma budget som innehållsproduktionen föreslog jag en annan lösning: “Ta vår webbplats. Vi byter logga och färg och sen är den er”, sa jag. Jag såg hellre att de hundra tusen eller mer kronor som en webbyrå skulle ha tagit gick till att producera innehåll.
Så kommer det sig att Magasinet från WTC Malmö Lund Helsingborg ser identisk ut, sånär som på grafisk profil och innehåll, med vår gamla webbplats (som du säkert har i färskt minne).
Vi erbjöd samma sak till andra kunder, som också nappade på idén att slippa bygga om befintlig webbplats eller bekosta en ny.
Ur detta föddes idén att ta fram en digital plattform som kan slå Hubspot på fingrarna. Med vår kunskap och erfarenhet av att bygga komplexa webbplatser, bland andra för flera magasin och dagstidningar, var det ett lätt beslut. Vi kallar resultatet Konzilo.
Det första online-magasinet byggt på Konzilo är Hager Magasin som vänder sig till elbranschen.
Konzilo består av fyra delar. Grunden är ett online-magasin som kan byggas ut med nyhetsbrev, utökad analytics och marketing automation. Tillsammans utgör de ett i vårt tycke fullvärdigt och bättre alternativ till Hubspot.
På en punkt skiljer sig Konzilo väsentligt från Hubspot: Konzilo är byggt med fri programvara med öppen källkod. Det innebär att du inte är låsta till oss. Konzilo levereras som en molntjänst. Men om du vill drifta Konzilo själv eller låta någon annan göra det så får du all programvara vi har installerat och konfigurerat.
Klicka på Digital plattform i menyn för att läsa mer om Konzilo och hitta länk till prislistan. Passa också på att läsa om varför du ska ha en egen plattform.
Bygg din egen strategi som lego
Vi grundade Kntnt med idén att utveckla och marknadsföra ett planerings- och produktionssystem för content marketing. Men innan vi ens hade fått upp vår första webbplats (1 maj 2013) hade vi insett att vi också måste erbjuda hjälp att utveckla en innehållsstrategi och redaktionell process för att köpare av systemet skulle dra full nytta av det. Detta har tills nu varit den verksamhet som synts mest (det enda synliga , skulle vissa säga).
Jag har ingen räkning på alla workshops och utbildningar vi har genomfört. Under sex år har det blivit många. Men det har varit lärorikt också för oss.
Framför allt har vi lärt oss vilka delar som våra kunder oftast vill ha hjälp eller stöd med, och att man vill kombinera ihop dem efter eget huvud. Så därför har vi paketerat delarna som moduler som du kan pussla ihop likt lego. Varje sådan modul har ett fast pris, så att du i lugn och ro kan räkna på kostnaden och vara säker på att det inte kostar mer.
Klicka på Workshop & utbildningar i menyn för att läsa mer och hitta länk till prislistan.
Vi döljer inte våra priser och villkor
De flesta byråer avslöjar inte vad de tar betalt. Varför? När vi frågar, svarar många – mellan skål och vägg naturligtvis – att de vill ha flexibilitet. Vad det betyder fattar man ju.
Men vi tycker det är fel att göra skillnad på folk och folk. Du ska känna dig trygg i att ingen annan får bättre pris eller villkor än de du har fått presenterat för dig. Därför publicerar vi våra priser och villkor helt öppet för vem som helst att se.
Naturligtvis kommer våra konkurrenter ta sig en titt. Och kanske försöker de vinna en affär genom att lägga sig på lägre pris. Om det är avgörande för dig, är vi sannolikt inte rätt för dig. Vi jobbar med dem som ser värdet i det som gör oss unika.
Kolla in våra priser och villkor.
Och nu då?
Jag hoppas du förstår varför vi inte riktigt har haft tid att hålla igång vår egen content marketing under våren. Efter sommaren blir det ändring på det. Ambitionen är att publicera två artiklar i veckan, skicka nyhetsbrev varannan vecka och komma ut med nya avsnitt av både Kntnt radio och Kntnt tv.
Men överst på vår prioritetslista ligger en annan sak…
Vi vill träffa dig!
Om du tycker vårt erbjudande verkar intressant och vill prata med oss om ur vi kan jobba tillsammans med ditt marknads- och säljteam (eller bli ditt content marketing-team), ska du kontakta Pia eller mig (Thomas). Det går också bra att mejla nyfiken@kntnt.se eller använda kontaktformuläret i sidfoten.
Om du vill bli en del av vårt gäng, och tror vårt arbetssätt passar dig, ska du mejla jobba@kntnt.se.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »