Upplevelse – den sjunde eran inom marknadsföring

Fredag den 13:e? Nej. Inte heller den 13 i månaden. Inte ens fredag. Men den 13 gången som Kntnt bjuder på frukost med innehåll. Och naturligtvis strulade det. Du och de drygt 150 andra som var där märkte det nog inte. Men strulade gjorde det. Rejält. Läs vad som hände när Robert Rose, Chief Strategy Officer på Content Marketing Institute (CMI), besökte Kntnt i Göteborg. Och föreläste vid vår 13:e frukost.

Thomas Barregren
25 november 2014

Fre­dag den 13:e? Nej. Inte hel­ler den 13 i måna­den. Inte ens fre­dag. Men den 13 gång­en som Knt­nt bju­der på fru­kost med inne­håll. Och natur­ligt­vis stru­la­de det. Du och de drygt 150 and­ra som var där märk­te det nog inte. Men stru­la­de gjor­de det. Rejält. Läs vad som hän­de när Robert Rose, Chi­ef Stra­te­gy Offi­cer på Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te (CMI), besök­te Knt­nt i Göte­borg, och före­läs­te vid vår 13:e frukost.

Leva som vi lär

Vi ska leva som vi lär. Det bestäm­de vi oss för redan från bör­jan. Vår lära är kom­mu­ni­ka­tion på mot­ta­ga­rens vill­kor. Där­för består vår mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion huvud­sak­li­gen av inne­håll som du för­hopp­nings­vis tyc­ker om. Som vår blogg. Och våra fru­kost­se­mi­na­ri­er.

När vi avslu­ta­de den tred­je säsong­en med fru­kost­se­mi­na­ri­er har de hun­nit bli 13:

  1. Maria Gustafs­son: Ska­pa intres­se med vär­de­fullt innehåll
  2. Mats Rön­ne: Lönar det sig att arbe­ta med content?
  3. Joa­kim Eklund: Berät­tel­ser som byg­ger star­ka­re varu­mär­ken och säl­jer fler produkter
  4. Åsa Marklund och Hele­na Baj­lo: Trendspa­ning i jak­ten på nytt innehåll
  5. Mag­nus Äng: Öka din syn­lig­het online
  6. Dani­el Lägersten: Sud­da ut grän­sen mel­lan fik­tion och verk­lig­het – trans­me­di­al storytelling
  7. Sara Rosengren: Byg­ga kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal för ökat genomslag
  8. Sara Öhman: Skru­va till din con­tent marketing
  9. Sarah Lar­s­son Bern­hardt och Dee­ped Niclas Strandh: Den digi­ta­la män­ni­skan: Soci­al by default
  10. Malin Sjö­man: 7 steg till en con­tent mar­ke­ting-plan som fun­kar i praktiken
  11. Carin Fred­lund: Vad du behö­ver veta om ditt varumärke
  12. Johan Ydring: Adap­ti­ve mar­ke­ting. Vad gör man när allt förändras?
  13. Robert Rose: Upp­le­vel­se – den sjun­de eran inom marknadsföring

Och fem nya är pla­ne­ra­de och boka­de för våren 2015. Pre­nu­me­re­ra på vår blogg om du inte vill mis­sa dem.

Återanvänd innehåll

En annan sak vi lär är åter­an­vänd­ning av inne­håll: att använ­da sam­ma inne­håll i oli­ka for­mat i oli­ka kana­ler. Där­för har vi ända sedan den förs­ta fru­kosten spe­lat in pre­sen­ta­tio­nen och gjort den tillgänglig.

I bör­jan, hös­ten 2013, var det myc­ket expe­ri­men­te­ran­de. Vi hade stor hjälp av min gode vän Kepa Ari­za­la och hans kollegor.

Efter en hel höst med expe­ri­men­te­ran­de sök­te vi trygg­he­ten hos en sta­bil och pris­värd pro­duk­tions­by­rå. Vi fick stor hjälp av John Are­blad.

Men vi ska leva som vi lär. Och vi lär ock­så att man ska våga pro­va att göra det själv – även om det inte blir lika bra som när de proff­sen gör det. Där­för köp­te jag in en dosa som spe­lar in sig­na­len på väg från datorn till pro­jek­torn och bör­ja­de redi­ge­ra film själv. Det har fun­ge­rat rik­tigt bra. Men…

Panik

Två dagar innan Robert Rose hål­ler hös­tens sista före­drag åker min kol­le­ga Pia och jag till hotell Scan­dic Rubi­nen mitt på Ave­nyn i cen­tra­la Göte­borg. Det är där vi har hål­lit hus under hela hös­ten. Och fil­mat var­je före­drag utan man­ke­mang. Men den här gång­en skil­jer det sig lite.

Istäl­let för ett rum som rym­mer 90 per­so­ner, har vi hyrt ett stör­re med plats för 150+ åhö­ra­re. Där­för ska vi för förs­ta gång­en använ­da hög­ta­la­re. Så där­för är Pia och jag där för att tes­ta att vi kan spe­la in lju­det och få ut det i hög­ta­la­ren. Och efter lite pys­sel fun­ge­ra­de det.

Två dagar sena­re. Kloc­kan är 6:45. En tim­me och en kvart kvar till Robert Rose ska tala, Gott om tid. Jag bör­jar rig­ga upp all inspel­nings­ut­rust­ning. Var­je del fun­ge­rar som det ska. Allt under kontroll.

En halv­tim­me innan han ska tala kom­mer Robert Rose. Jag kopp­lar in hans dator. En sista check…

Det hörs ing­et i hög­ta­lar­na. Det är tyst! Panik.

The show must go on

Efter någ­ra minu­ters omkopp­ling­ar och tes­tan­de så kom­mer jag till slut­sat­sen att hotel­lets hög­ta­lar­sy­stem är för smart. Det kän­ner av en HDMI-kabel och kopp­lar ur det ana­lo­ga ljud som kom­mer från min inspel­nings­ut­rust­ning. När vi tes­ta­de hade jag en gam­mal heder­lig VGA-kabel.

Vad göra? Nu är goda råd dyra. Jag tän­ker. Hmm… Om jag leder om lju­det så att det kom­mer i HDMI-kabeln… Då behö­ver jag den slad­den… Skit ock­så. Den finns på kon­to­ret. Okej… Om jag kas­tar mig i en taxi så bor­de jag hin­na fram och till­ba­ka… Sagt och gjort.

Jag sit­ter i en taxi från Ave­nyn i cen­tra­la Göte­borg på väg till Lind­holmspi­ren på Hising­en. Det är mor­gon­rus­ning, men fly­ter på, om än trögt.

Efter Götaälv­bron tän­ker tax­i­chaf­fö­ren smart. Istäl­let för att fast­na i köer­na till påfar­ten till Lund­by­le­den, så tar han av vid Fri­ham­nen och tän­ker föl­ja sam­ma väg som bus­sar­na. Vad nu då?! Tvär­stopp. Kö. Det visar sig att en buss har fått motor­stopp och bloc­ke­rar vägen.

Efter myc­ket trix­an­de kom­mer vi så så små­ning­om om fram till kon­to­ret. Då är det bara fem minu­ter kvar tills Robert Rose ska bör­ja. Skit också!

Jag panikring­er Pia och ger hen­ne instruk­tio­ner för att kopp­la om så att publi­ken får ljud och bild. Vi har ju trots allt en mer än 150-höv­dad publik att tän­ka på i förs­ta hand. The show must go on.

Dumbo

När jag väl kom­mer till­ba­ka är Robert Rose igång. Jag kan natur­ligt­vis inte avbry­ta honom för att bör­ja mixt­ra med tek­ni­ken igen. Jag får helt enkelt göra det bäs­ta av situ­a­tio­nen. Jag tar vår ljud­in­spe­la­re (Zoom H6 för den nyfik­ne) och mon­te­rar på en mik­ro­fon och pla­ce­rar den vid en av högtalarna.

Vide­on kan jag all­tid ska­pa i efter­hand. Bara jag får lju­det. Att spe­la in från hög­ta­lar­na är bätt­re än inget.

När för­dra­get är klart går jag fram till inspe­la­ren och ska stänga av den. Den röda inspel­nings­lam­pan lyser inte. I mitt adre­nal­instin­na till­stånd glöm­de jag att tryc­ka på Rec. Dum­bo.

Robert Roses presentation

Så där­för kära läsa­re kan jag inte erbju­da dig en inspel­ning av Robert Roses före­läs­ning. Jag är jät­te­led­sen för det. Det bäs­ta jag kan göra är att erbju­da hans pre­sen­ta­tion nedan. Och rekom­men­de­ra dig att lyss­na på hans, Pias och mitt mer än tims­långa sam­tal i avsnitt 18 av Knt­nt radio.

Missa inte vårens program

Den­na tra­gi­ko­mis­ka histo­ria visar var­för du ska kom­ma till våra fru­kost­se­mi­na­ri­um istäl­let för att hop­pas på att jag inte ska glöm­ma att tryc­ka på inspel­nings­knap­pen. Så du får inte mis­sa när vi skic­kar ut vårens program.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »