Fredag den 13:e? Nej. Inte heller den 13 i månaden. Inte ens fredag. Men den 13 gången som Kntnt bjuder på frukost med innehåll. Och naturligtvis strulade det. Du och de drygt 150 andra som var där märkte det nog inte. Men strulade gjorde det. Rejält. Läs vad som hände när Robert Rose, Chief Strategy Officer på Content Marketing Institute (CMI), besökte Kntnt i Göteborg. Och föreläste vid vår 13:e frukost.
Fredag den 13:e? Nej. Inte heller den 13 i månaden. Inte ens fredag. Men den 13 gången som Kntnt bjuder på frukost med innehåll. Och naturligtvis strulade det. Du och de drygt 150 andra som var där märkte det nog inte. Men strulade gjorde det. Rejält. Läs vad som hände när Robert Rose, Chief Strategy Officer på Content Marketing Institute (CMI), besökte Kntnt i Göteborg, och föreläste vid vår 13:e frukost.
Leva som vi lär
Vi ska leva som vi lär. Det bestämde vi oss för redan från början. Vår lära är kommunikation på mottagarens villkor. Därför består vår marknadskommunikation huvudsakligen av innehåll som du förhoppningsvis tycker om. Som vår blogg. Och våra frukostseminarier.
När vi avslutade den tredje säsongen med frukostseminarier har de hunnit bli 13:
- Maria Gustafsson: Skapa intresse med värdefullt innehåll
- Mats Rönne: Lönar det sig att arbeta med content?
- Joakim Eklund: Berättelser som bygger starkare varumärken och säljer fler produkter
- Åsa Marklund och Helena Bajlo: Trendspaning i jakten på nytt innehåll
- Magnus Äng: Öka din synlighet online
- Daniel Lägersten: Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet – transmedial storytelling
- Sara Rosengren: Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag
- Sara Öhman: Skruva till din content marketing
- Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh: Den digitala människan: Social by default
- Malin Sjöman: 7 steg till en content marketing-plan som funkar i praktiken
- Carin Fredlund: Vad du behöver veta om ditt varumärke
- Johan Ydring: Adaptive marketing. Vad gör man när allt förändras?
- Robert Rose: Upplevelse – den sjunde eran inom marknadsföring
Och fem nya är planerade och bokade för våren 2015. Prenumerera på vår blogg om du inte vill missa dem.
Återanvänd innehåll
En annan sak vi lär är återanvändning av innehåll: att använda samma innehåll i olika format i olika kanaler. Därför har vi ända sedan den första frukosten spelat in presentationen och gjort den tillgänglig.
I början, hösten 2013, var det mycket experimenterande. Vi hade stor hjälp av min gode vän Kepa Arizala och hans kollegor.
Efter en hel höst med experimenterande sökte vi tryggheten hos en stabil och prisvärd produktionsbyrå. Vi fick stor hjälp av John Areblad.
Men vi ska leva som vi lär. Och vi lär också att man ska våga prova att göra det själv – även om det inte blir lika bra som när de proffsen gör det. Därför köpte jag in en dosa som spelar in signalen på väg från datorn till projektorn och började redigera film själv. Det har fungerat riktigt bra. Men…
Panik
Två dagar innan Robert Rose håller höstens sista föredrag åker min kollega Pia och jag till hotell Scandic Rubinen mitt på Avenyn i centrala Göteborg. Det är där vi har hållit hus under hela hösten. Och filmat varje föredrag utan mankemang. Men den här gången skiljer det sig lite.
Istället för ett rum som rymmer 90 personer, har vi hyrt ett större med plats för 150+ åhörare. Därför ska vi för första gången använda högtalare. Så därför är Pia och jag där för att testa att vi kan spela in ljudet och få ut det i högtalaren. Och efter lite pyssel fungerade det.
Två dagar senare. Klockan är 6:45. En timme och en kvart kvar till Robert Rose ska tala, Gott om tid. Jag börjar rigga upp all inspelningsutrustning. Varje del fungerar som det ska. Allt under kontroll.
En halvtimme innan han ska tala kommer Robert Rose. Jag kopplar in hans dator. En sista check…
Det hörs inget i högtalarna. Det är tyst! Panik.
The show must go on
Efter några minuters omkopplingar och testande så kommer jag till slutsatsen att hotellets högtalarsystem är för smart. Det känner av en HDMI-kabel och kopplar ur det analoga ljud som kommer från min inspelningsutrustning. När vi testade hade jag en gammal hederlig VGA-kabel.
Vad göra? Nu är goda råd dyra. Jag tänker. Hmm… Om jag leder om ljudet så att det kommer i HDMI-kabeln… Då behöver jag den sladden… Skit också. Den finns på kontoret. Okej… Om jag kastar mig i en taxi så borde jag hinna fram och tillbaka… Sagt och gjort.
Jag sitter i en taxi från Avenyn i centrala Göteborg på väg till Lindholmspiren på Hisingen. Det är morgonrusning, men flyter på, om än trögt.
Efter Götaälvbron tänker taxichaffören smart. Istället för att fastna i köerna till påfarten till Lundbyleden, så tar han av vid Frihamnen och tänker följa samma väg som bussarna. Vad nu då?! Tvärstopp. Kö. Det visar sig att en buss har fått motorstopp och blockerar vägen.
Efter mycket trixande kommer vi så så småningom om fram till kontoret. Då är det bara fem minuter kvar tills Robert Rose ska börja. Skit också!
Jag panikringer Pia och ger henne instruktioner för att koppla om så att publiken får ljud och bild. Vi har ju trots allt en mer än 150-hövdad publik att tänka på i första hand. The show must go on.
Dumbo
När jag väl kommer tillbaka är Robert Rose igång. Jag kan naturligtvis inte avbryta honom för att börja mixtra med tekniken igen. Jag får helt enkelt göra det bästa av situationen. Jag tar vår ljudinspelare (Zoom H6 för den nyfikne) och monterar på en mikrofon och placerar den vid en av högtalarna.
Videon kan jag alltid skapa i efterhand. Bara jag får ljudet. Att spela in från högtalarna är bättre än inget.
När fördraget är klart går jag fram till inspelaren och ska stänga av den. Den röda inspelningslampan lyser inte. I mitt adrenalinstinna tillstånd glömde jag att trycka på Rec. Dumbo.
Robert Roses presentation
Så därför kära läsare kan jag inte erbjuda dig en inspelning av Robert Roses föreläsning. Jag är jätteledsen för det. Det bästa jag kan göra är att erbjuda hans presentation nedan. Och rekommendera dig att lyssna på hans, Pias och mitt mer än timslånga samtal i avsnitt 18 av Kntnt radio.
Missa inte vårens program
Denna tragikomiska historia visar varför du ska komma till våra frukostseminarium istället för att hoppas på att jag inte ska glömma att trycka på inspelningsknappen. Så du får inte missa när vi skickar ut vårens program.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »