Epost: Från förlegad kanal med dåligt rykte till ett av de mest effektiva marknadsföringsverktygen för att bygga varumärkeskännedom och konvertera kunder. Det är dags att uppvärdera epostmarknadsföring i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet, menar våra experter Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Lyssna på dagens avsnitt!
Epost: Från förlegad kanal med dåligt rykte till ett av de mest effektiva marknadsföringsverktygen för att bygga varumärkeskännedom och konvertera kunder. Det är dags att uppvärdera epostmarknadsföring i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet, menar våra experter Pontus Staunstrup och Thomas Barregren. Lyssna på dagens avsnitt!
Epostens återkomst
Dagens samtal tar avstamp i artikeln Email Marketing – Emerging Medium of 2017, skriven av Gartners forskningschef Ewan McIntyre. Budskapet är tydligt: eftersom epost fortsätter att spela en avgörande roll i kundresan är inte frågan om du skall satsa på epost i din marknadsföring utan hur du kan göra det bättre.
Så här säger Ewans kollega Noah Elkin:
By year-end 2018, an estimated $500 billion in digital commerce revenue will be attributable to email marketing.
Det är visserligen en svindlande siffra men faktum är att epost enligt studier är den mest effektiva kanalen för att bygga varumärkeskännedom, konvertera kunder och behålla dem under lång tid.
Ett dåligt rykte
Vill du jobba med epost så gör det på rätt sätt. Tyvärr är e‑handlare och kundklubbar ofta alltför transaktionsorienterade i sin epostmarknadsföring, vilket gett den ett oförtjänt dåligt rykte. De saker som irriterar mottagarna allra mest är enligt en studie av Adobe som Pontus tagit del av när breven:
- skickas för ofta
- är dåligt skrivna
- inte är relevanta
Segmentera din epostlista
Epost och segmentering av epostlistor är något som content marketing-profilen Joe Pulizzi förespråkar och ständigt återkommer till. Pontus och Thomas diskuterar varför du skall segmentera och hur du går tillväga i praktiken.
- Utgå från din distributions- och konverteringsplan
- Bygg en publik kring ditt innehåll för att bygga ett kommunikationskapital
- Erbjud din målgrupp en epostlista för till exempel ett nyhetsbrev så att de inte missar det du har att säga
- Ta hjälp av marketing automation för att samla in beteendedata
- Skapa utifrån datan segment som du riktar olika sorters artiklar och erbjudanden till.
Lyssna vidare för ännu fler tips på hur du jobbar effektivt med epost!
Rätt frekvens
Inom content marketing är nyhetsbrev med epost näst intill ett måste. I vart fall om du jobbar digitalt skriver Thomas i artikeln 5 konkret saker som B2B marknadsförare ska göra 2017.
Men hur ofta skall du skicka ditt nyhetsbrev? Du vill ju inte att dina följare ska gå miste om ditt fantastiska innehåll men samtidigt vill du inte passera den hårfina gränsen och bli ett irritationsmoment.
Det allra enklaste svaret är att du ska skicka så ofta som det är försvarbart men vad innebär det? Hör vad Pontus och Thomas har att säga om saken.
Posta – ofta
Hur ofta skall du posta inlägg i sociala medier? Guider, studier och inte minst artiklar om detta finns det gott om och råden är många och varierande.
Pontus menar att de flesta företag underpostar kraftigt med rädsla för att förlora sina förtrogna. Men en som inte tänker så är Jeff Bullas – toprankad bloggare och sociala medier-expert – som tweetar en gång i kvarten (!). Om det är rätt eller fel för just dig går inte att säga men förmodligen kan du öka på ditt postande rejält – utan att du för den skull kommer att upplevas som spammande.
Varumärket tål mer än du tror
Utgå från att du kan exponera mottagaren för ditt varumärke betydligt mer än du tror. Forskning visar nämligen att marknadskommunikation behöver upprepas ett stort antal gånger för bästa effekt. Först efter i genomsnitt 10 exponeringar börjar varumärkesattityden att falla. Detta diskuteras i podden och finns även att läsa om i Thomas artikel Övervinn reklamtrötthet.
Skall du rensa din lista?
Spoon raderade 30% av sin mejllista. Var det rätt eller fel? Vilka skäl finns och vad blir konsekvenserna om du gör samma sak? Lyssna till slutet av podden för Pontus och Thomas råd på hur du bör tänka!
Artiklar som tas upp i samtalet:
- Gartner Predicts 2017: Marketers expect the Unexpected
- 5 konkreta saker som B2B marknadsförare skall göra 2017
- Därför raderade vi 30procent av vår mejllista
- The Social Media Frequency Guide: How Often to Post to Facebook, Twitter, LinkedIn And More
- How Often To Post On Social Media? [Proven Research From 10 Studies]
- Övervinn reklamtrötthet
- Har du en distributions- och konverteringsplan?
- Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Stay Wilde © InitiuM (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »