Underhållande marknadsföring: Hur content marketing skapar mervärde för konsumenter
Av Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren-Widén
Marknadsföring har genom historien genomgått en rad avgörande förändringar. Branschens innovatörer har alltid varit först med att anpassa sig efter marknadens behov, varpå forskningsdisciplinen följt med vetenskapliga analyser. Marknadskommunikation måste anpassas efter hur konsumenten vill ta till sig budskapen. Många menar att vi idag står inför ett annalkande paradigmskifte där värdeskapande kommunikation kommer att spela den avgörande rollen. För att nå konsumenter måste företag bygga en relation med sin målgrupp och publicera marknadskommunikation som skapar mervärde. Med detta potentiella paradigm följer nya metoder och begrepp som ämnar förbättra marknadskommunikationen: bland andra digital marknadsföring, native advertising, engagement marketing och content marketing.
Denna uppsats diskuterar innebörden av content marketing, hur man jobbar med det, och tar reda på vilka komponenter inom området som experter anser genererar mervärde för konsumenter. Den underbygger och kopplar begreppet till etablerade marknadsföringsteorier som relationsmarknadsföring, service management och storytelling. Med hjälp av kvalitativa intervjuer och sekundärkällor presenteras en egenutvecklad modell som beskriver hur komponenterna hjälper företag att med content marketing skapa relationsbyggande mervärde för konsumenten. Modellen appliceras på tre fallstudier av uttalad content marketing-karaktär, vilket ligger till grund för slutsatsen att det viktigaste inte är huruvida marknadsföring är renodlad content marketing utan att företag inser att de för att kunna konkurrera på dagens marknad måste erbjuda konsumenter relationsbyggande mervärde. Med grund i teori och empiri har vi funnit sex skilda komponenter som sammanfattar content marketing och kan bidra till hur företag skapar relationsbyggande mervärde för konsumenter: Engagerande innehåll, Ägda kanaler, Tydlig avsändare, Mätbar effekt, Fortlöpande process och Ej produktfokus.