Google uppdaterar sina sökalgoritmer hundratals gånger varje år. Nästan alla av dessa uppdateringar flyger oss obemärkt förbi. Men den första augusti i år släpptes en uppdatering av algoritmen som rörde om i SEO-kretsar. En del sajter har tappat så mycket som 80 % (!) av sin organiska trafik i samband med denna uppdatering. Samtidigt har sajter som kan kopplas till en person med högt anseende klättrat i sökresultaten. Läs dagens intressanta artikel skriven av SEO-expert Michael Wahlgren!
Google har bekräftat att det skett en större uppdatering, men berättar tyvärr inte vad den handlar om. Därför är våra slutsatser om uppdateringen baserat på observationer och antaganden.
Flera undersökningar från SEO-branschen visar att det främst verkar vara YMYL-sajter som påverkats av algoritmförändringen. YMYL står för Your Money, Your Life och är ett begrepp som Google använder sig av för sajter inom ämnen som kan ha stor påverkan på din framtida lycka, hälsa, ekonomi och säkerhet. Detta kan exempelvis vara sajter som ger råd kring sjukdomar eller vad du ska investera dina pengar i.
Då en stor andel av de sajter som uppdateringen påverkat är inom just hälsa har den av branschen fått namnet Google Medic Update.
Quality Rater Guidelines har också uppdaterats
Quality Rater Guidelines har ingen direkt påverkan på hur en sajt rankar i sökresultatet. Detta är riktlinjer till de personer som Google anlitar för att bedöma kvaliteten i sökresultatet. Man kan se det som att dessa personer hjälper Google att hålla koll på att algoritmerna gör sitt jobb.
En dryg vecka innan Medic Update rullades ut uppdaterade Google även sina Quality Rater Guidelines. En förändring i riktlinjerna som rönte extra stort intresse denna gång var att Googles bedömare numera inte bara ska kolla på en sajts anseende utan även på anseendet av personen som ligger bakom innehållet.
Sajter med kända personer har klättrat
Då många av de sajter som tagit ett rejält kliv uppåt efter Medic Update är tydligt kopplade till en person med högt anseende, går det att se ett samband mellan dessa två uppdateringar från Google.
Samtidigt har flera sajter med tillsynes bra innehåll, men vars innehåll inte är kopplat till en känd person, istället tappat rejält i synlighet på Google.
Kändis enligt Google
Hur kan Googles algoritmer avgöra om en person har ett bra anseende? Först och främst måste personen såklart nämnas i innehållet. Inte nödvändigtvis som författare av innehållet, men personen måste vara tydligt kopplad till innehållet.
För att sen bedöma en persons anseende kan Google exempelvis använda sig av sökvolym och att personen omnämns på andra trovärdiga sajter inom ämnet. Är det många som googlar efter en viss läkares namn och läkaren även omnämns på sajter som 1177.se kan Google sannolikt ta detta som ett tecken på att det är en person med högt anseende.
Bra innehåll räcker kanske inte i framtiden
Än så länge är Google Medic Update främst begränsat till YMYL-sajter. Har du en sådan sajt och din synlighet på Google har försämrats efter uppdateringen är mitt råd att se över innehållets trovärdighet. Jag hade börjat med att lyfta fram din mest kända anställda i sajtens innehåll. Inte nödvändigtvis som författare av texten, utan det kan räcka att personen nämns eller citeras i innehållet. I nästa steg – försök att få denna person att även omnämnas på andra trovärdiga sajter inom ert område.
För övriga sajter får framtiden utvisa om bra innehåll räcker för att lyckas med sin SEO, eller om även dessa behöver öka innehållets trovärdighet genom att kopplas till en person med högt anseende.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »