Ute i den tidiga torsdagsmorgonen virvlar några kvarglömda höstlöv i den råkalla havsbrisen. Morgonens sorl har lagt sig i studion på Visual Arena. I den kaffedoftande värmen delar Åsa Marklund och Helena Bajlo med sig kunskap om utveckling och trender inom content marketing till de morgonpigga deltagarna. För fjärde gången i höst är varje stol upptagen för frukostseminariet med en timmas gedigen inspiration. Missade du föreläsningarna eller vill du se dem igen? Det är lugnt, vi filmade så du kan se dem hur många gånger du vill här i inlägget.
Ute i den tidiga torsdagsmorgonen virvlar några kvarglömda höstlöv i den råkalla havsbrisen. Morgonens sorl har lagt sig i studion på Visual Arena. I den kaffedoftande värmen delar Åsa Marklund och Helena Bajlo med sig av kunskap om utveckling och trender inom content marketing till de morgonpigga deltagarna. För fjärde gången i höst är varje stol upptagen för frukostseminariet med en timmas gedigen inspiration. Missade du föreläsningarna eller vill du se dem igen? Det är lugnt, vi filmade så du kan se dem hur många gånger du vill här i inlägget.
Trender ger en glimt av framtiden
Allt kommunicerar hela tiden. Den som förmår fånga upp och agera på förändringar i tiden kommer att vara vinnare på sin marknad. Åsa Marklund, varumärkeschef på Berghs School of Communication, och Helena Bajlo, copywriter på Beautiful Stories, bjuder på trendinriktat innehåll denna morgon. Båda ger generöst sina erfarna insikter i omvärldens trender och visar vilka konsekvenser utvecklingen kan få för content marketing.
Hellre utveckling än förändring
Vi människor är sådana att även om vi gärna vill ha utveckling så ogillar vi förändring Den visste redan Sören Kierkegaard. Så vad är det då med trender som kittlar oss? Vad är det för utveckling som vi vill se en glimt av utan att behöva förändras? Jo, trendspaning om hur marknadskommunikationen utvecklas i en nära framtid. Vi hoppas alltså få se en skymt av framtiden. Den tid som så lockande ligger utom räckhåll men ändå är så nära.
Som med boken Content marketing – värdeskapande kommunikation som mina kollegor Thomas Barregren och Pia Tegborg har skrivit under hösten. I den håller framtiden upp ett titthål till något nytt och spännande på erfaren grund. Alla vi som på ett eller annat sätt arbetar med värdefullt innehåll på webben vill veta hur vi ska kunna göra det ännu bättre.
Känslostyrda beslut på den globala marknaden
En utmaning på vägen till framgång är hur vi ska lyckas med vår marknadsföring när informationsflödet är så enormt. Vi tar tacksam emot när någon sträcker fram handen med löfte om att avslöja om så bara ett enkelt trick. Fjärilarna i magen fladdrar förväntansfullt omkring i en glader dans. Det känns som att på julaftonsmorgonen få lov att kika in i julklapparna där under granen för att se att de rymmer insikter, verktyg, trender och känslor.
Hur ska vi till exempel använda vetskapen om att 80 % av våra beslut tas med hjälp av våra känslor? Jo, genom att tala till känslorna istället för till förnuftet som vi så ofta gör när vi berättar fakta om det vi erbjuder. På en global marknad där många erbjuder snarlika tjänster och produkter gäller det att hitta det som står ut i flödet genom att tala till människors känslor.
Insikter och verktyg
Som en karta längs vägen till framtiden ger Åsa Marklund från Berghs School of Communication både insikter, verktyg och trender. Senare berättar Helena Bajlo tänkvärda historier där känslorna talar till oss.
När Åsa frågar deltagarna om de ändrat sitt beteende i hur de konsumerar musik de senaste 10 åren nickar de allra flesta. När Åsa ställer följdfrågan om det var någon som kunde tänka sig att vi skulle använda en tjänst som iTunes för mer än 10 år sedan skakas istället huvudena. Insikten landar. Flera skrattar till och säger att det är lustigt så fort man vänjer sig vid något nytt.
Berghs fyra insikter
För att bygga varumärke idag handlar det om att bjuda på en upplevelse som vi skapar i samarbete med de miljontals delaktiga som är aktiva online. Från att budskapen tidigare har dikterats av några få är en trend att makten har skiftat till de många, det vi idag benämner som crowden, tack vare internets möjligheter. Svenskan blandas allt oftare med engelska ord när vi talar om internetrelaterade fenomen.
Med crowdsourcade exempel som 3D-printer, Airbnb, Wikipedia, FundedByMe och Quirky visar Åsa tydligt hur framgångsrikt den nya samarbetsvägen kan vara.
De fyra insikter som Åsa och kollegorna på Berghs har identifierat som de viktigaste ingredienserna är:
- Relevant, innehållet behöver vara relevant för att upplevas som värdefullt.
- Involvement, människor vill vara delaktiga för att bry sig.
- Transparancy, det vi gör ska vi kunna berätta om öppet.
- Act, nu är det handlingens tid.
Curators of Sweden använder de fyra insikterna med sitt konto @sweden på Twitter. Där de tydligt visade hur man skapat engagemang genom att flytta rösten från The Swedish Institute till de olika svenskar som en vecka i taget bemannar kontot. Projektet har fått stor internationell uppmärksamhet för sin nyskapande öppenhet och mod.
Med insikterna som grund så behöver vi även verktyg för att komma ända fram.
Berghs fyra verktyg
Med kombinationen insikter och verktyg kan vi addera värde till våra budskap. Helt enkelt ställa oss frågan om vad människor går igång på. I transparensens tid fungerar de påhittade historierna sämre när det korrekta svaret är så nära som en sökning på Google.
Här identifierade Åsa med kollegor följande fyra verktyg som redskap för önskat resultat:
- Planning, genom förarbete lär vi känna målgruppen och vad de behöver och gillar.
- Storytelling, människor älskar berättelser, nu i bruset är de viktigare än någonsin för att nå in.
- Collaboration, när vi samarbetar skapar vi bättre lösningar.
- Integration, med varierade budskap i flera sammankopplade kanaler når vi starkare genomslag.
Deltagarna känner igen sig i marknadsföringens hantverk med planering, historieberättande, samarbete och att arbeta integrerat.
Berghs sju trender
Vilka trender ser då Åsa och hennes kollegor som dagligen arbetar mitt i omvärldsbevakningen av det globala kommunikationsflödet på Berghs School of Communication. Jo, följande sju trender har de identifierat.
- Content marketing, det är värdefullt innehåll som är nyckeln till framgång.
- Add value, människor behöver känna att innehållet är värt att lägga sin tid och energi på.
- Small screen are a big deal, med mobila skärmar vart vi än går är det viktigt att skapa innehåll som fungerar i litet format.
- Take a social stand, vi tar tydligt ställning för det vi tror på.
- Emotions are running high, väck känslor, då kan budskapen nå in och påverka på riktigt.
- Let’s go live, var med i stunden, där det händer.
- Time is of essence, tiden är central för många. Se till att erbjuda innehåll som är värt tiden det tar att konsumera det.
Medan deltagarna noterade trenderna funderade jag på att det låter som en mänskligare framtid trots allt. Med kunskap om insikter, verktyg och trender är vi rustade för framtidens utmaningar. Och så var det ju det där med känslorna.
Skapa känslor
Om vi människor tar våra beslut utifrån hur vi känner blir följdfrågan om och hur vi kan påverka känslorna i vår iver att lyckas med content marketing. Helena Bajlo från Beautiful Stories menar att vi inte kan styra över känslor, men vi kan skapa känslor. För att nå in gäller det dock att budskapet verkligen känns på riktigt. Först då kan en förändring ske. Vi är först och främst människor. Helena fokuserade på ledorden peace, love, understanding och change som deltagarna nickade igenkännande till.
Idag samlar vi innehåll om det som intresserar oss och diskuterar sedan med våra vänner innan vi gör ett köpbeslut. Som Helena sa; ”vi gör vad som helst för att undvika att känna oss dumma”.
I arbetet med att ta fram ett intressant innehåll för framtidens marknadsföring gäller tumregeln att hellre göra något galet än att vara på den säkra sidan.
Peace står för att fredfullt sätta dina rättigheter i centrum. Med fängslandet av medlemmarna i punkgruppen Pussy Riot exemplifierar Helena att ta ansvar för sitt eget liv.
Love står för att visa kärlek genom handlingar. Det är genom dem du gör avtryck. Helena berättar om projektet med boken Lyckad nedfrusning av herr Moro som skrevs för 15-åringar men som plötsligt fanns på kultursidorna. Helena visade en bild med följande citat:
”Lyckad nedfrysning av herr Moro är skapad för att mana till eftertanke och besinning inför vad det innebär att vara människa i slutet av 1900-talet”
Understanding står för att förstå dina kunders behov. Lära känna dem för att kunna erbjuda dem något de vill ha redan innan de efterfrågat det. Som när Helena berättar om hur Norwegian lyckats nå kunderna genom att byta ut de gamla filmvisningarna mot fritt wifi på flygplanen. Då är det många av deltagarna som ler nickande. Man känner sig förstådd som kund helt enkelt,
Change står för att människor ska vilja förändras. I förändringen behöver vi stöd och förståelse. Om du ska göra något, se till att göra det riktigt bra. Tilltala människor så som de vill bli tilltalade. Med kärlek, respekt och förståelse. För vi vill ju utvecklas för att kunna möta framtiden på bra sätt och kanske behöver vi då också tåla viss förändring. Ett steg i taget.
Föreläsningen
Se hela föreläsningen av Åsa Marklund och Helena Bajlo här:
Vi har inte rättighet att bjuda på Åsa Marklunds presentation (som dock syns i filmen ovan). Däremot kan vi erbjuda Helena Bajlos:
Intervju med föreläsarna
Vi kan till sist presentera en intervju med Åsa Marklund och Helena Bajlo:
Eftertanke
Morgonens värme dröjer kvar. Dynamiken mellan föreläsarna gav mersmak hos deltagarna som redan frågat när nästa tillfälle är. Idag var höstens avslutande frukostseminarium med innehåll. Med facit i hand kan säga att vi har gått från noll till hundra deltagare på Kntnts första höst. Vi fortsätter i vår då första tillfället är den 16 januari. Mer information kommer i dagarna, så håll utkik här på bloggen.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »