Årets första blogginlägg är en sammanställning av 16 trender som under 2014 är betydelsefulla för dig som ansvara för, eller arbetar med, marknadsföring och kommunikation. De är hämtade från bokstavligen tjogtals trendspaningar – både allmänt hållna och specifika för vitt skilda ämnesområden – gjorda av erkända prognosmakare eller erkända ämnesexperter både från Sverige och utomlands. Läs vidare!
Årets första blogginlägg är en sammanställning av 16 trender som under 2014 är betydelsefulla för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation. De är min trendspaning efter att ha läst bokstavligen tjogtals andra – både allmänt hållna och specifika för vitt skilda ämnesområden – gjorda av erkända prognosmakare eller erkända ämnesexperter både från Sverige och utomlands (läs USA). Läs vidare!
1. Content marketing allt viktigare
Pia, Fabian och jag grundade Kntnt med övertygelse om att marknadskommunikation i sig måste ge ett värde för att nå mottagaren, och med det dubbla syftet att få företag att inse detta och hjälpa dem med omställningen. För oss är content marketing (innehållsmarknadsföring) det effektivaste (men inte enda) sättet att bedriva sådan värdeskapande marknadskommunikation. I början av 2013, när vi grundande Kntnt, var det dock få som hade hört talas om content marketing. Nu, bara ett år senare, är content marketing på allas läppar. Det är inte vår förtjänst. Det låg i luften. Det är inte djärvt att förutsäga att content marketing fortsätter vinna terräng under 2014.
2. Från mycket till bättre innehåll
Men vad för innehåll publiceras? För ett år sedan förutspåddes ett hällregn av skräpinnehåll. (Bläddra igenom den 50 bilder långa presentationen i fullskärmsläget – den är värd det.) Jag är rädd för att hällregnet ännu inte har nått kulmen i Sverige. Men i Nordamerika, som ligger några år före oss, förutspås ett skifte från mycket innehåll, som frankt talat ofta bara är skräp skapat för att lura sökmotorer, till bättre innehåll, som istället är mer genomarbetat och skapat för att ge läsarna något av värde.
3. Organisation och process för content marketing
Men genomarbetat innehåll som skapar värde för målgrupperna – och samtidigt skapar affärsnytta för det publicerande företaget – kräver långsiktigt och systematiskt arbete med att tänka ut, producera, publicera och promota innehåll. Det tar tid. Tid som marknads- och kommunikationsavdelningarna inte har. Så för att lyckas behövs dedikerade resurser. Roller behöver beskrivas och bemannas. Processer behöver tänkas ut och utföras. Långt ifrån alla företag inser detta, och ännu färre kommer att göra det. Men några företag kommer att utse en innehållschef, bygga en formell organisation och skapa en formell process för content marketing.
4. Mät mer, mät bättre och visa på avkastning
Innehållschef, roller och processer – det kostar. Så en budget behövs. Och med den följer krav att visa på avkastning på investerade pengar. Hur? Som med all marknadsföring och kommunikation går det inte att visa på en direkt avkastning. Det behövs andra mått. Men de behövs! Och inte minst för att veta vad som fungerar bra och skall behållas, och vad som inte fungerar bra och skall vidareutvecklas eller avvecklas. Det är en allmän uppfattning att 2014 medför högre krav på mer mätning. Och det kommer inte längre räcka med att mäta antal besökare, likes, träffar och liknande. Nu gäller det att mäta måluppfyllelse. Hur många leads har skapats? Hur många leads har konverterats? Hur många kunder förblir lojala?
5. Bara innehåll räcker inte
Mätningarna kommer obönhörligen avslöja att vare sig mycket eller bra innehåll räcker för att nå målen. Det behövs något mer: medveten och intensiv marknadsföring av innehållet. Det mest uppenbara sättet att marknadsföra innehållet, och ett av de mest effektiva, är att dela det till följare på Facebook och Google+, att promota det i lämpliga grupper på LinkedIn och Facebook, och att skicka ut inte bara ett utan flera tweets på Twitter. Komplettera med att kommentera andras inlägg i sociala medier och på deras bloggar. Och underskatta inte vanlig hederlig reklam.
6. LinkedIn blir den främsta kanalen
Under fjolåret genomgick LinkedIn en fullständig metamorfos från tråkig CV-databas till sexigt medium för content marketing. Det började redan 2012, med ny design, införandet av influencers och köpet av SlideShare. Men det tog rejäl fart under 2013, med bland annat köpet av Pulse. Och inför 2014 förutspås LinkedIn bli den främsta informationskälla för många, och därmed det främsta mediet för många företag.
7. Mindre kanal – mer målgrupp
I kontrast till det ökade intresset för LinkedIn så förutspås fokuset skifta från kanaler till målgrupper under 2014. Fram till nu har det låtit så här: ”Lisa är ansvarig för Facebook. Olle är ansvarig för webben. Och jag är marknadschef och ansvarig för reklam i traditionella medier.” Efter 2014 låter det kanske så här: ”Anna ansvarar för vår marknadskommunikation med proffsodlare. Per är ansvarig för vår marknadskommunikation med hemmaodlare. Jag är marknadschef, innehållsansvarig och deras chef.”
8. Sovra bland sociala medier
Det skiftande fokuset från kanal till målgrupp, det ökande kravet på att mäta och visa på avkastning, samt trenden mot mindre men mer högkvalitativt innehåll tvingar de nya innehållscheferna att sovra bland alla sociala medier och andra kanaler. Många förutspår att 2014 blir året då företag rensar sin vildvuxna rabatt av halvhjärtade satsningar på alla sociala medier som finns, och att de istället kultiverar några få kanaler.
9. Content-verktyg efterfrågas
Och för att effektivisera arbetsflödet från planering till distribution av innehåll kommer allt fler att söka efter ett verktyg som stödjer processen. Sådana verktyg förutspås poppa upp som svampar ur jorden med hjälp av tillskyndande riskkapital. Detta gäller USA. Situationen i Sverige ser betydligt annorlunda ut. Flera innehållsleverantörer har planer på egna verktyg. Kommer de att förverkliga dem? Jag tror inte det. Istället för att bygga sina egna content-verktyg tror jag innehållsleverantörer kommer välja att samarbeta runt Konzilo – open source content collaboration system – ett planerings och samarbetsverktyg för innehållsproduktion.
10. Content-byråer i strategisk partnerskap med teknikleverantörer
Samarbete, som runt Konzilo, verkar vara modellen för 2014. Innehållsleverantörer förutspås söka strategiska samarbeten med teknikleverantörer. Innehållsbyråer – igår kallade för uppdragspublicister och idag ofta självbenämnda som content-byråer – är duktiga på att skapa innehåll. De är som regel journalister. De är jätteduktiga på hantverket att intervjua och skapa innehåll som engagerar och inspirerar. De är också duktiga på print – att skapa kundtidningar, medlemstidningar, personaltidningar. Men de är inte utvecklare. De är inte duktiga på att bygga webbplatser, integrera dem med sociala medier och liknande teknikutveckling. Men det håller i snabb takt på att bli lika viktigt som print för dem. Därför kommer innehållsleverantörer söka strategiska samarbeten med tekniska rådgivare och utvecklare som Curly Labs.
11. Reklambyråer fattar inget
Reklambyråerna då? Vi såg redan under 2013 att fler av dem plötsligt sa sig behärska content marketing. Jag förutspår att alla reklambyråer, kommunikationsbyråer och deras kusiner kommer säga sig kunna content marketing innan året är till ända. Men kan de verkligen sina saker? Nja. De är vana att jobba med innehåll. De kan copywriting. Och de behärskar många av kanalerna. Men jag håller med Robert Rose när han förutspår att ”advertising agencies will likely be in a world of pain”. Deras verksamhet är kampanjorienterad och det kommer de inte vilja eller kunna frigöra sig från. Medan content marketing är processorienterad – långsiktig, repetitiv och systematisk. Men det finns en generellare trend mot mer värdeskapande marknadskommunikation, och det är jag övertygad om att reklambyråer anammar och blir superduktiga på.
12. Native advertising exploderar, drar på sig kritik och mognar
Native advertising är ett annat område som jag tror reklambyråer blir bra på. Och jag håller med alla som förutspår att native advertising kommer att explodera under 2014. Explodera i flera bemärkelser. Vi kommer få se en kraftig ökning av erbjudande om native advertising, och naturligtvis många fler sådana innehållsannonser. Men vi kommer också få se en ökning av kritik mot innehållsannonser. Inte bara från de vanliga belackarna utan också från läsare och andra konsumenter som känner sig lurade. Reklamombudsmannen kommer säkert att fälla flera mediahus för övertramp. Men jag tror också att fenomenet kommer att hitta en form och mogna. Att det kommer bli en bra lösning i slutändan. Förhoppningsvis redan under 2014.
13. Facebook inte lika intressant
Även Facebook erbjuder native advertising i form av annonser som ser ut som inlägg i följarnas nyhetsflöde. Tills nyligen räckte det för ett företag att posta inlägg på sin sida för att de skulle synas i nyhetsflödet hos sina följare (de som har gillat sidan). Men nu räcker det inte. Facebook har ändrat sin algoritm så att allt mindre syns av företags inlägg. De säger rent ut: vill du synas så på Facebook får du betala. Eftersom Facebooks är relativt dyra så förutspås detta leda till många företag, främst små- och medelstora får man förmoda, överger Facebook till förmån för andra sociala medier.
14. Företagsbloggen återuppstår
Jag personligen tror att en del företag som idag satsar pengar och tid på Facebook kommer att satsa mer på en företagsblogg. Det finns flera skäl. Företagsbloggen är en egen kanal för marknadskommunikation. Och som sådan passar den utmärkt för content marketing. Det är lätt att publicera på en blogg jämfört med en kundtidning, podradio eller webb-TV. Och det behöver inte vara 100%-igt perfekt. Företagsbloggen har varit stort i USA under flera år, men aldrig riktigt tagit fart i Sverige. Det tror jag kommer ändras under 2014.
15. Nyhetsbrev blir viktigt igen (och print, och möten och…)
Förutom företagsbloggen så tycks nyhetsbrevet som skickas ut med epost gå mot ljusare tider. Ett välskött nyhetsbrev, med innehåll som verkligen intresserar och engagerar målgruppen, utan pladder i egen sak, som kommer regelbundet, och där prenumerantens kontaktuppgifter inte utnyttjas för att skicka en massa reklam, kan nå en betydligt bättre konverteringsgrad än något annat medium. Därför finns det de som tror på en renässans för nyhetsbrev under 2014. Andra tror på dito för kundtidningar. Ytterligare några tror på fysiska möten. Kort sagt – 2014 verkar vara året då marknadsförare börjar leta efter andra alternativ än bara sociala medier.
16. Sökmotoroptimering blir värdebaserad
I höstas förklarade jag att sökmotoroptimering är död. Men än är det liv i liket. Under 2014 spås sökmotoroptimering (search engine optimization – SEO) att gå mot att bli ”värdebaserad”. Det innebär i all enkelhet att innehållet optimeras för att bli mer intressant för målgruppen. Detta är en följd av Googles kamp mot tunna webbplatser och skräpinnehåll.
Tillsist: Om du vill visa din uppskattning så gör du det enklast och bäst genom att dela med dig av blogginläggen på LinkedIn, Google+, Facebook eller Twitter.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »