Vad gör du när inspirationen tryter? När kreativiteten är som bortblåst samtidigt som du bara måste få till den där texten – alltmedan deadline närmar sig med stormande steg. Känner du igen dig? Läs Johanna Stenmarks krönika om knep att ta till för att sätta fart på din inspiration!
För den som jobbar med innehåll är inspirationen något av det svåraste. Ibland vill den bara inte komma. Även om du känner din målgrupp väl, vet vad den vill ta del av, har en strategi för ditt innehåll och dessutom har stenkoll på ditt erbjudande – så kommer sällan inspiration och kreativitet på beställning.
Risken finns att du då börjar producera innehåll bara ”för att”, där kvantitet går före kvalitet, vilket är en situation du självklart vill undvika.
Här delar jag med mig av tre knep som kan hjälpa dig att sätta fart på inspirationen.
Inspirerande siffror
Att samla information, statistik och data om dina konsumenter eller din målgrupp fyller flera funktioner. Inte minst kan det vara en riktig inspirationskälla för ditt innehåll.
Ett företag som lyckats riktigt bra med detta är musiktjänsten Spotify. De använder informationen som de samlar in från sina användare till att utveckla sin tjänst men också till sin marknadsföring.
Inför årsskiftet 2016/2017 lanserade de kampanjen ”Thanks 2016, it’s been weird” där de kombinerar statistik och användarinformation med humor, igenkänning och aktuella händelser. Kampanjen rullades ut på 14 olika marknader med budskap baserade på och anpassade efter lokal och/eller regional statistik.
Här hittar du bilder från kampanjen – publicerade av Ad Age – som utgör ett brilliant exempel på hur du kan använda data för att bygga din kommunikation.
Nu är det så klart inte alla företag som sitter på den mängden information – och dessutom så pass nischad information – som Spotify. De har genom åren i princip byggt sitt eget institut av statistik och data. Men det är enligt mig ett fint exempel på hur du kan hitta kreativitet och relevans för just din målgrupp bland alla siffror, segment och procent.
Andra siffror att förädla
Har du inte tillgång till din en egen skattkammare av statistik och data finns det givetvis andra vägar. Att titta på trender i sociala medier eller i sökmotorer är ett sätt att hitta intressanta ämnen och områden att skapa innehåll av. Google Trends är ett exempel på en tjänst som du kan nyttja för att hitta ämnen att kreera kring.
Ett annat sätt är att ta del av andra företags undersökningar eller statistiska rapporter. Statistiska centralbyrån är en guldgruva för en innehållskreatör. För kommunikationsbranschen – särskilt på den digitala sidan – är även publiceringen av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet en årligen återkommande höjdpunkt.
Svenskarna och internet är stommen bakom en ofantlig samling innehåll, från bloggposter och podcasts till infografik och keynotes. Jag längtar fortfarande efter statistik över hur mycket av det innehåll som skapas under ett år som kan härröras tillbaka till rapporten (den statistiken kanske finns, skicka mig gärna ett mejl i så fall och berätta var jag kan hitta den).
Stiftelsen släpper dessutom en mängd andra rapporter som kan vara av stor nytta för den som kört fast i fantasin.
Låt gammalt innehåll bli nytt
Återvinning av innehåll är högst underskattat. Vi hamnar ofta i det mentala stadiet där vi tror att vi måste skapa nytt för att vara fortsatt relevanta. Så är inte alltid fallet. Gammalt innehåll kan hålla lika högt – eller till och med högre – relevansvärde långt efter dess första publicering.
Nyckeln är att justera och anpassa det för den nya publiceringen i form, tid och i relation till ämnet. Målet är att det inte ska upplevas som en klippa-klistra- version av tidigare innehåll.
Ett företag som är väldigt duktigt på att återanvända sitt innehåll är HubSpot. HubSpot jobbar visserligen med kommunikation och marknadsföring samt att de är pionjärer inom inbound marketing men deras blogg är ett lysande exempel på hur du kan återvinna ditt innehåll och fortfarande vara relevant. De lever som de lär helt enkelt.
HubSpot hymlar inte heller med att de återvänder sitt innehåll, som du exempelvis kan se i detta blogginlägg om hur du bäst skriver en träffsäker författarbiografi (se längst ned i det länkade inlägget).
Att de märker upp sitt återanvända innehåll ger dem trovärdighet bland läsarna och skapar dessutom ett förtroende för deras expertis. Det inger en känsla av att de utvecklas i takt med omvärlden och uppdaterar därefter. Smart och snyggt.
Vad inspireras du av?
Inspiration är högst personligt och individuellt, och det som inspirerar en person är inte givet att inspirera en annan. Jag inspireras till exempel väldigt ofta av mina kollegor och de diskussioner vi har – både om branschen och andra intressanta ämnen. Kanske har du någon annan inspirationskälla?
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »