Pontus Staunstrup och Thomas Barregren diskuterar begreppet thought leadership – tankeledarskap. Vad är bra, vad är dåligt och vad bör du göra – i avsnitt 95 av Kntnt Radio.
För alla som rör sig i den digitala världen och älskar att skriva är Copyblogger ett varumärke känt för sina inspirerande och lärorika artiklar inom copwriting och content marketing. Några kanske skulle drista sig till att kalla dem thought leader – tankeledare. Men det skulle Sonia Simone som är bolagets Chief Content Officer inte gilla.
I artikeln Why You Don’t Need to Be a Thought Leader argumenterar hon mot hela idén med thought leadership – tankeledarskap:
- Tankeledarskap är en verbalt klumpig konstruktion. Säg hellre inflytande, rekommenderar Sonia Simone.
- Det räcker inte med att berätta något intressant, väl underbyggt och användbart för att kvalificera sig som tankeledare. Det du säger måste också vara nytt, hävdar Sonia Simone.
- De flesta förmenta tankeledare fejkar nyhetens behag antingen genom att paketera gamla råd i glittrande nytt omslagspapper eller genom att hitta på nonsens, påstår Sonia Simone.
- Idén om tankeledare implicerar att andra behöver någon som talar om för dem vad de ska tycka och tänka. En fruktansvärd tanke, tycker Sonia Simone.
- Alla tankeledare är kusligt lika: ”Do we really need more Business Insider types telling us how the world works? Could we maybe hear from some people who don’t have the exact same CV, the same vocabulary, the same haircut, and the same sports jacket?” frågar sig Sonia Simone.
- Vare sig du har ett nytt perspektiv eller en ny insikt som stödjs av trovärdiga argument, eller om du bara delar med dig av dito gamla – möjligtvis ompaketerat – aspirera inte på att vara tankeledare, aspirera på att vara en bra lärare. Att för din publiks bästa visa vägen med din expertis, ditt självförtroende, din integritet och din passion är tillräckligt, avslutar Sonia Simone.
Med start i Sonia Simones artikel diskuterar Pontus Staunstrup och Thomas Barregren begreppet – vad som är bra, vad som är dåligt och vad du bör göra – i avsnitt 95 av Kntnt Radio.
Ingen latmansgöra att vara tankeledare
Inom B2B är det inte helt ovanligt att höra att man aspirerar på (eller redan anser sig) vara en tankeledare. Och ännu fler är de som tänker och agerar så utan att öppet skylta med det.
Visst ligger det något lockande i att vara den ledande tänkaren inom sitt område, att vara den som alla ser upp till och jämför sig med, och att vara den som sätter agendan och bestämmer riktningen för en hel bransch. Och visst borde det ge en konkurrensfördel gentemot alla andra. Inte konstigt att många faller för frestelsen och satsar pengar och dyrbar tid på att positionera sig själv eller sitt företag som tankeledare.
Men det är svårt. Mycket svårt. För som Sonia Simone skriver så räcker det inte med att berätta något intressant, väl underbyggt och användbart för att kvalificera sig som tankeledare. En riktig tankeledare måste också erbjuda ett nytt perspektiv eller en ny insikt. Något som är få förunnat att ha, och ännu färre förunnat att kunna förmedla. Dessutom ligger det i sakens natur att det inom varje område finns bara en som kan bära ledartröjan. Så det gäller att hela tiden komma på nya perspektiv och ny insikter för att försvara positionen.
Det är med andra ord ingen latmansgöra att vara tankeledare. Och ännu mer ansträngande är det om syftet inte bara är att främja egot utan att gynna företagets affärer. Enligt boken The Challenger Customer, som Pontus och Thomas pratade om i avsnitt 78 av Kntnt Radio, så måste det nya perspektivet eller den nya insikten också vara av en särskild sort.
Den viktiga insikten
Författarna av The Challenger Customer arbetar för CEB, som ingår i analysföretaget Gartner. CEB har ett nätverk av företagsledare över hela världen från vilka de samlar in data och studerar för att medstatistisk signifikans dra slutsatser om best practice.
I en studie omfattande 545 B2B-kunder tittade de på vilka ”content attributes” som påverkan B2B-köpare på ett meningsfullt sätt. En av de egenskaper som inte hade någon signifikant inverkan var ”representing a smart or expert perspective”. Aj!
Så vad för egenskaper påverkade dem? Två saker:
1. Teaching the customer something new and compelling about their business.
2. Providing customers with a compelling reason to take action.
I boken kommenterar författarna studiens resultat så här (i min översättning):
Med andra ord är det mest sannolikt att kunder omprövar sin nuvarande riktning eller återställer förutbestämda köpkriterier endast när de konfronteras med överraskande informationen som inte handlar om världen i allmänhet utan om den egna verksamhet. Mer specifikt med information som inte bara lägger fram fördelarna med att vidta åtgärder utan kostnaden av passivitet.
Författarna kallar sådant innehåll för insikt och beskriver det så här:
[Insikt] är utformad för att visa för kunder att deras eget lärande och deras egen expertis till trots så har de missat något av väsentlig betydelse för deras affärsprestation – ett nytt sätt att tjäna pengar, spara pengar, minska risker, eller ta sig in på nya marknader. Allt baserat på information som de själva inte skulle ha upptäckt på egen hand.
Insikt är med andra ord inte är utformad för att bara lära kunder något nytt som de aldrig har tänkt tidigare, utan till att avlära dem något som de redan har.
Men, som författarna påpekar, så räcker inte ens det för att gynna din egen affär. Insikten måste också leda målgruppen till konklusionen att det bara finns en leverantör som kan hjälpa dem: Ditt företag.
Högt lagd ribba ställer krav
Om du eller ditt företag vill vara tankeledare och få effekt av det så krävs alltså mycket, mycket mer av dig än att bara svida om gamla sanningar i ny dräkt – precis som Sonia Simone skriver. Det räcker inte ens med ett nytt perspektiv eller ny insikt.
Du måste visa din målgrupp att något de har trott sig veta är fel och att det kostar dem mycket mer att fortsätta som förr än att göra något åt det. Du måste visa att ”the pain of same is greater than the pain of change” som författarna till The Challenger Customer skriver.
Om du klarar av att leva upp till denna högt lagda ribba så ska du definitivt använda content marketing för att etablera ditt företag som tankeledare.
Men om ni inte är där så är det sannolikt bättre att följa Sonia Simones råd och istället använda din expertis, ditt självförtroende, din integritet och din passion för hjälpa din målgrupp att utvecklas. Sådant innehåll kommer inte i sig att sälja ditt företags varor eller tjänster. Men det kommer att kratta manegen för annat innehåll, som till exempel en vanlig hederlig broschyr och lite säljsnack. Låt mig förklara.
Är enklare och effektivare att bygga förtroendekapital
Content marketing kan användas som ett systematiskt arbetsätt för att producera innehåll som etablerar ditt företag som tankeledare. Men det kräver en hel del som vi har sett. I vart fall om innehållet som sådant ska sälja in er och era produkter.
För de allra flesta är det både enklare och mer effektivt att använda content marketing för att attrahera en målgrupp till en egen plattform (till exempel webbmagasin och nyhetsbrev) och där förtjäna deras uppmärksamhet och förtroende med innehåll som skapar mottagarvärde av annat slag än insikt.
Professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén vid Handelshögskolan i Stockholm har i flera studier visat att ett sådant arbetssätt bygger ett förtroendekapital för det ni har att säga, även om ni säger det för att marknadsföra eller sälja era produkter.
Det är precis så Sonia Simones företag Copyblogger har gjort för att växa till en av de ledande företagen i sin bransch, och det är precis så vi på Kntnt jobbar.
Länkar till sådant som tas upp i avsnittet
Under samtalet refererar Pontus och Thomas till olika källor. För din bekvämlighet har jag sammanställt dem här:
- Artikeln som Thomas och Pontus diskuterar: Why You Don’t Need to Be a Thought Leader
- Boken The Challenger Customer som Thomas refererar till
- Podd-intervju med Sara Rosengren: Om värdeskapande reklam och kommunikationskapital
- Bloggpost om Sara Rosengrens och Micael Dahléns forskning om Advertising Equity (kommunikationskapital)
- Michael Brenners artikel som Pontus refererar till
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Already Flown © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »