Det är få förunnat att kunna färdigställa en bra och felfri text i ett svep. Vanligare är att stor möda behöver läggas på redigeringsarbetet. Detta är den andra artikeln i Martin Modigh Karlssons skrivskola. Idag får du tips och råd om hur du redigerar din webbtext.
Ingen skriver en bra text i ett enda flöde, från början till slut. Om första delen av den här skolan handlade om skrivandet så handlar den här artikeln om att redigera. Arbetet med texten är nämligen inte slut bara för att copyn är klar.
Detta är den andra artikeln av tre i en serie där jag ger jag tips och råd kring hur du skriver och redigerar bättre texter för webben. Istället för att berätta hur du ska göra, ger jag dig förslag på hur du kan göra bättre.
Lätta upp och strukturera
Vare sig du skriver en lång eller kort text tjänar den på att struktureras både till innehåll och form. Om din text ska informera eller ge insikter är det troligt att läsaren ögnar igenom den i jakt på något särskilt eller för att helt enkelt avgöra om den är läsvärd. Det är ett mindre vanligt fenomen när det gäller till exempel prosa.
Använd gärna grafiska och typografiska element som indrag, citat eller utdrag
Underlätta därför för läsaren att hitta och läsa det som är intressant för just den. Skriv en introduktion och sammanfatta de viktigaste insikterna tidigt. Använd rubriker för att dela av och hjälpa till att förstå textens struktur. Använd gärna grafiska och typografiska element som indrag, citat eller utdrag ur din text (se ovan) och blanda upp texten med annan media än text om det är möjligt och kan öka förståelsen.
Erbjud fördjupning
Erbjud vidare läsning och fördjupning med både interna och externa länkar. Det är inte bara hedervärt att ange källor – det ökar också din trovärdighet och underlättar för läsaren att forma sin åsikt och lära av dig.
Håll dig till saken, är ett vanligt råd. Jag vill säga att det beror på. Om du tror att din läsare är mottaglig, var inte rädd för att göra potentiellt intressanta utvik.
”Ingen skriver en bra text i ett enda flöde” skrev jag här ovan. Några undantag finns det förstås. Bilden som illustrerar den här bloggposten föreställer ”the original scroll” – den långa rulle varpå en Benzedrineångande Keraouc 1957 skrev klassikern On the Road under några veckor på resande fot i USA.
Benzedrine blev för övrigt receptbelagt i USA 1959, och beatförfattare är därför inte lika vanliga längre.
TL;DR
TL;DR = Too Long, Didn’t Read
Förkortningen har gått från tafatt ursäkt eller snorkig kommentar av texter som upplevs för långa till en markering för sammanfattning, särskilt riktat till läsare med kort tålamod.
Få besökaren att stanna på sidan längre genom att erbjuda dem korta sammanfattade texter eller insikter. Du kan göra det inledningsvis i ingressen eller redan i länkningen från tidigare sida och i anslutning till särskilt viktiga passager.
Om du skriver långt, överväg att erbjuda navigation internt i texten genom att namnge rubriker eller andra viktiga element och länka till dem. Det gör att läsare också kan hänvisa andra till det stället i texten istället för längst upp på sidan. Är du inte van vid HTML så kommer här en kort förklaring (du kan hoppa över den genom att klicka här).
Du kan länka både internt och extern till allt som har ett id. Om du vill sätta ett id på exempelvis en rubrik ser det ut så här:
<h2 id="CTA">Call to actions – inte bara i sälj</h2>
Sedan länkar du till den rubriken
<a href="#CTA">hoppa över den genom att klicka här</a>
Om du inte är van att editera HTML (eller inte får för din redaktör för den delen) och använder ett CMS, exempelvis Wordpress, Joomla, Hubspot eller Episerver, kan du oftast ändå hitta saker att länka till. Sidans element (bilder, stycken, formulär osv.) får ofta egna id:n ändå.
Call to actions – inte bara i sälj
Call to action – CTA. Begreppet är hämtat från marknadsföringen, men är direkt tillämpbart på så mycket annat. Om vi utgår från att din text engagerar läsare, erbjud dem då ett nästa steg.
Ponera att du skriver för en förening eller internt på en arbetsplats, eller ett engagerande debattinlägg för den delen.
Spolier: TV-eken räddades inte
Om du först engagerar läsaren och sedan säger ”hej och tack” så lämnas denna ”hängande”. Det är här du bör erbjuda en vidare väg. Vad vill eller väntar du dig att läsaren ska göra? Om du vill starta en debatt – berätta hur läsaren kan delta. Om du vill uppmana till handling – ge konkreta förslag!
TV-eken räddades inte med likes eller ilskna kommentarer. Ett vaktschema så att engagerade kunde hindra arboristerna hade kanske gjort det. Eller att de ilskna insändarna också erbjöd en lista över ansvariga politiker att kontakta.
Min CTA: Nästa gång kommer jag skriva om vanliga misstag, lite mer på detaljnivå. Kom ihåg att prenumerera på KNTNTs nyhetsbrev så att du får veta direkt i din mailkorg när nästa del av skolan kommer.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »