Påverka din mottagares köpbeslut med hjälp av kommunikation. Det är ämnet för dagens spännande samtal med Erik Modig, som är doktor och forskare i konsumentpsykologi vid Handelshögskolan i Stockholm. Lyssna nu!
Påverka din mottagares köpbeslut med hjälp av kommunikation. Det är ämnet för dagens spännande samtal med Erik Modig, som är doktor och forskare i konsumentpsykologi vid Handelshögskolan i Stockholm. Lyssna nu!
Om innehållet och varför du ska lyssna
Vad är det som driver ett köpbeslut? Dagens gäst, Erik Modig, påstår att kundresan inte alls är en rationell process som kan beskrivas i form av en AIDA-tratt eller liknande. Tvärtom är resan totalt kaosartad där det rationella bara är en efterkonstruktion.
Det här samtalet handlar mycket om hur vår hjärna fungerar, vilket är centralt att förstå om vi skall kunna tolka hur våra köpare fattar sina beslut. Vi måste också förstå att det finns olika beståndsdelar i ett köpbeslut och att det ligger stor skillnad i att bygga motivation eller prata köp i kommunikationen.
I takt med att det inte längre fungerar att tävla med produkters kvalitet (det mesta är ju trots allt good enough idag) så blir det allt viktigare att knyta emotionella och sociala fördelar till produkten. Vi måste då förstå vilka emotioner som underbygger vilka argument och hur dessa interagerar med varandra.
Sedan har vi den viktiga saliencen. Som inte bara handlar om synlighet, om att exponera vårt varumärke, utan också om att påverka neurologiska nätverk på ett sätt så att varumärket rent krasst blir en del av vårt liv! Det kan låta skrämmande men det är just det här som är tanken. Coca Cola med sin 60-tals slogan ”Coca Cola is everwhere” är ett lysande exempel på att det faktiskt fungerar.
Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 25 från den 12 mars 2015.
Länkar
Länkar till innehåll med Erik Modig
- Kntnt Radio 25: Så fattar dina köpare beslut – intervju med Erik Modig
- Kntnt Radio 91: Neuromarketing: kommunicera effektivare med dina mottagares undermedvetna
- Kntnt frukost 32: vad content marketing kan lära av neuromarketing
- Boken Kontroll – effektiv kommunikation och kampen om våra tankar, av Erik Modig
- Boken Bang for the buck: kommunikation som skapar resultat, av Erik Modig
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Take Me Away © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »