Hör Åsa Lundborg Ling – marknadschef på B2B-företaget Litium – berätta hur de fick massor av relevant och värdefullt innehåll genom att ta fram en egen rapport. Åsa avslöjar hur de jobbade före, under och efter studien. Du får också massor av goda råd om du vill göra samma sak själv. Medverkar gör också Malin Sjöman från byrån Hägvall & Sjöman som hjälpte Litium med rapporten. Lyssna nu!
E‑handel är en självklarhet idag – för b2c-företag. Men hur är det med b2b-företag? Det ville Åsa Lundborg Ling ta reda på. Hon är marknadschef på Litium, som säljer en e‑handelsplattform till både b2c- och b2b-företag.
Åsa upptäckte att det inte finns några tillgängliga studier relevanta för den svenska marknaden. Så därför bestämde hon sig för att ta reda på svaret själv. Men hon bestämde sig också för att dela resultatet, för att på så sätt positionera Litium som tankeledare inom området.
Så kom det sig att Litium vände sig till B2B-byrån Hägvall & Sjöman för hjälp med både att ta fram rapporten och att sprida den. Resultatet blev makalöst. Både det som presenteras i rapporten och effekten av att ta fram och sprida den.
I avsnitt 149 av Kntnt Radio hör du Åsa Lundborg Ling från Litium och Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman berätta hur de tänkte och vad de gjorde före, under och efter att rapporten togs fram. De delar frikostigt med sig av sina erfarenheter, och ger dig massor med goda råd om du själv skulle vilja prova på. Lyssna nu!
Glimtar ur rapporten
Hur använder b2b-företag e‑handel idag? frågade sig Åsa Lundborg Ling, marknadschef på Litium. Hon bestämde sig för att ta reda på det. Resultatet blev rapporten Svensk B2B-handel 2016, som bland annat visar att 57 procent av b2b-företagen redan är i full gång med e‑handel, och 52 procent av de som ännu inte är igång planerar börja inom tre år.
Lyssna på podden för fler spännande siffror.
Rapport som medel att bli tankeledare
Minst lika viktigt som att få svaren var det också för Åsa Lundborg Ling att sprida rapporten. Hon såg möjligheten för Litium att ta en position som tankeledare inom området. Därför skapade Litium en egen sajt för rapporten, drev trafik till sajten med native advertising, åkte på roadshow och medverkade på konferenser och poddar (inklusive detta avsnitt av Kntnt Radio).
I podden hör du fler exempel på aktiviteter som Litium gjorde med hjälp av byrån Hägvall & Sjöman.
Tälja innehåll med smörkniv
Rapporten i sig var ett smart drag. Men smartast är sättet som Litium har använt rapporten för att få ut massor av relevant och värdefullt innehåll både före, under och efter att rapporten togs fram. Det är ett exempel på ett arbetssätt som vi starkt rekommenderar.
Arbetssättet utgår från en innehållshierarki som ser ut som en pyramid. Överst finns ett rejält genomarbetat och långt innehåll. Det kan till exempel vara en ebok, en kurs eller en rapport som i Litiums fall. Baserat på detta innehåll skapas sedan flera tiotals längre artiklar, videofilmer, delrapporter och liknande. De i sin tur kan brytas ned i kortare blogginlägg, gästbloggsinlägg och liknande. Och de kan till sist brytas ned i ”snackable content” som sprids i sociala medier och så vidare.
Sist i dagens podd hör du Thomas berätta lite mer om detta arbetssätt.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: I’ll Be The One © Max Rozkrut, Andrew Lutyi (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »