Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 16 från den 21 december 2015.
I avsnitt 16 av Åsikt får Swedish Content Agencies svar på tal.
Jag heter Thomas Barregren, och spelar in detta måndagen den 21 december 2015.
[Inledande vinjett]
Kntnts tre poddar
Hej!
Och välkommen till årets sista avsnitt av Kntnts nya podd Åsikt.
Nya, ja. Men inte nyaste. För i veckan som gick smyglanserade vi vår tredje podd.
Den första och äldsta är Kntnt Radio, som cirka tusen personer lyssnar på varannan vecka. Det är ett timslångt samtal mellan min kollega och kompanjon Pia Tegborg, mig själv och som regel en gäst. Vi har gästats av…
- Johan Ydring från Fritidsresor
- Kerstin Weidstam från SEB
- Pontus Staunstrup från PostNord
- Alexander Maison från Cision
- Joe Pulizzi
…för att nämna några
Sen kom Kntnt Åsikt som du lyssnar på nu. Varje vecka tar jag upp ett aktuellt ämne och ger Kntnts åsikt under tio, högst femton minuter. Jag har bland annat tagit upp
- Höstens dramatik runt adblockers
- Vad inbound marketing egentligen är
- Vilka nyckeltal som egentligen är viktiga för marknadsförare
- Vikten av ett ädlare syften och djupt rotade kärnvärden
- Slutet för egna plattformar
Och nu lanserar vi Kntnt Peptalk med Gabriella Myrén. Hon är en grymt skicklig copywriter, med förflutet från bland andra Forsman & Bodenfors, Mecka och Sunny Side Up. Var fjärde vecka, med början den 7 januari, och upphåll för sommarsemester, kommer hon leverera inspirerande och energigivande krönikor om din vardag som marknadskommunikatör. Men redan nu kan du lyssna på fem krönikor som hon har skrivit och läst in under hösten:
- Hitta ditt content
- Skapa ditt eget sound
- Kan content marketing leda till constant selling?
- Sälj vad du tycker, och imorgon kommer
- Bajsa och se vad det blir
Du hitar alla tre poddar i din poddapp. Sök bara efter KNTNT.
Bakgrund
Nog om Kntnts poddar. Nu är det hög tid att Swedish Content Agencies får svar på tal. Men allra först ska du få bakgrunden.
[Vinjett]
För snart två veckor sedan publicerade contentbyrån Spoon en ebok med ”60 resurser för smarta och effektiva marknadsförare”. Anglicismen ”resurser” syftar på bloggar, poddar, böcker och annat bra material och bra källor som marknadsförare intresserade av content marketing kan ha glädje av. Ett bra och hedervärt iniativ. Om du inte har något emot att ge Spoon dina kontaktuppgifter så rekommenderar jag att du laddar ned det 28-sidiga häftet.
Jag gjorde det. Men när jag bläddrade bland sidorna och såg alla de självklara tipsen (Seth Godin, Content Marketing Institute, Copyblogger och så vidare), så slogs jag av att inte en enda svensk ”resurs” fanns med.
Och jag var inte den enda som reagerade. Susanne Rothlind skriver i den svenska Facebook-gruppen för alla intresserade av content marketing:
Synd att det är mycket lite svenskt material i den. Borde finnas en framtid att hitta svenska inflytelserika personer inom Content Marketing.
Varpå Spoons marknadschef, Björn Owen Glad, svarar:
Vi valde att göra ett urval baserat på relevans snarare än geografi. Och eftersom guiden finns på både engelska och svenska så är det en poäng i det. Att sammanställa svenska källor låter dock som ett utmärkt projekt det också. Vem vill ta sig an det?
Man kan uppfatta att Björn Owen Glad menar att det inte finns svenska källor lika relevanta som de amerikanska. Något jag inte håller med om. Eller så kan man uppfatta det som att Spoon inte tycker det är mödan värd att anpassa sitt marknadsföringsmaterial till den svenska marknaden. Vilket jag tycker är synd.
Oavsett Spoons skäl att enbart fokusera på amerikanska exempel, så håller jag med Björn Owen Glad att det är ett utmärkt projekt att sammanställa svenska källor. Så det gjorde jag. Samma dag publicerade jag en lista med 27 svenska ”resurser”. Du hittar den på www.kntnt.se/magasinet/8135.
Den blev snabbt mycket populär och spridd. Och det fick nyhetssajten Dagensanalys.se att höra av sig och be om en intervju. Jag var förstås inte nödbedd.
Kritik av Swedish Content Agencies
I intervjun frågar reportern Elwira Kotowska:
Tycker du generellt att vi skriver och pratar för lite om den svenska verkligheten när det kommer till marknadskommunikation?
Det är nu som jag retar upp företrädare för Swedish Content Agencies. När jag svarar:
Många byråer säger att de gör content. Att de kan content marketing. Men väldigt få gör det själva. Spoon är ett undantag, och det finns några till. Men annars är det väldigt klent. Jag önskar att alla som påstår sig kunna content också gjorde egen content marketing. Och då inte bara tugga om vad andra redan har skrivit. Skapa eget och unikt innehåll. Visa vad ni går för! Och framförallt, lyft fram och dela med er av era egna erfarenheter av att arbeta med content marketing; vilka problem och utmaningar ni springer på. Det skulle vara oerhört intressant läsning.
Här tycker jag content byråernas branschorganisation – Swedish Content Agencies – har ett särskilt ansvar. Istället för att fylla sitt nyhetsflöde med rewrites av amerikanska bloggar så borde de bevaka och skriva om vad som görs i Sverige inom content marketing.
Reklam
Efter reklamen ska jag berätta om Swedish Content Agencies reaktion. Och mitt svar.
Swedish Content Agencies genmäle och mitt svar
Före reklamavbrottet berättade jag om intervjun i Dagensanalys.se där jag säger att Swedish Content Agencies har ett särskilt ansvar att bevaka och skriva om vad som görs i Sverige inom content marketing.
Efter några dagar svarar vd:n för Swedish Content Agencies, Elisabeth Thörnsten, så här:
Det är intressant – men också lite märkligt – att läsa hur Thomas Barregren kritiserar Swedish Contents nyhetsbrev. Mest slående är att Thomas verkar ha missförstått vårt uppdrag som branschorganisation.
Kan det vara så? Har jag missförstått deras uppdrag? Och i så fall, innebär det att jag inte har rätt att kritisera dem för att inte göra det jag tycker borde vara deras uppdrag?
Jag läser vidare:
Vårt syfte är att stärka content marketing som kommunikationsdisciplin, öka kunskapen om content marketing, höja kvaliteten i branschen och arbeta för branschens tillväxt genom aktiviteter som bättre görs gemensamt än av enskild medlem. Framförallt ett ord känns extra viktigt att lyfta fram i detta: gemensamt.
Bra sagt! Jag håller med. Detta borde vara Swedish Content Agencies uppdrag. Och enligt Elisabeth Thörnsten är det också det. Så då har jag inte missförstått syftet.
Och ännu viktigare, vi tycker likadant.
Som branschorganisation bör Swedish Content Agencies verka för att stärka content marketing, öka kunskapen, höja kvaliteten, och arbeta för tillväxt. För det gynnar deras medlemmar. Och framför allt, så gynnar det medlemmarnas kunder. Dig.
Men lever de upp till sitt uppdrag? Hmm… Väldigt lite syns.
De mest synliga resultatet av Swedish Content Agencies arbete är deras årliga gala, en endags konferens och ett nyhetsbrev. Och det hade kunna räcka långt; om innehållet under galan, på konferensen och framförallt i nyhetsbrevet hade varit bättre.
Vad som är bra är naturligtvis subjektivt. Jag förmodar att Elisabeth Thörnsten, styrelsen hon rapporterar till och medlemmarna som väljer den, är nöjda med galan, konferensen och nyhetsbrevet. För annars hade vi säkert sett förändringar.
Men jag tycker innehållet är tunnt för att komma från 27 contentbyråer, som tillsammans har mer än 500 medarbetare, och omsätter mer än en halv miljard kronor.
Så här tycker Elisabeth Thörnsten:
Vårt nyhetsbrev startades för 4–5 år sedan med syfte att sätta begreppet content marketing på den svenska marknaden och visa vad content marketing kan åstadkomma. Det har vi uppnått (även om all ära för det naturligtvis varken ska tillskrivas ett nyhetsbrev eller branschorganisationen). Med tiden har brevet fått större inslag av svenska nyheter men merparten av artiklarna är internationella utblickar eftersom vi tycker att det är ett viktigt perspektiv att förmedla.
Jag skulle vilja att de internationella utblickarna ersattes med nationella inblickar:
- Finns det svenska exempel på företag som inte bara gör ”content for marketing”, utan riktig content marketing; det vill säga långvarig och regelbunden publicering av värdeskapande innehåll på egen plattform för att förändra beteende som leder till affärsnytta?
- Vilka utmaningar stöter de på?
- Hur hanterar de dem?
- Vad blir resultatet?
- Hur lång tid tog det innan de såg resultat?
- Hur mäter de resultat?
- Hur visste de om de gjorde rätt eller fel?
Och så vidare. Detta är något som svenska marknadsförare vill se. Om Swedish Content Agencies ska stärka content marketing, öka kunskapen, höja kvaliteten, och arbeta för tillväxt, så är det dessa frågor de behöver hjälpa till att belysa.
Jag vet att många svenska företag ännu är i ett tidigt skeende, och att det därför är svårt att hitta bra exempel. Och jag förstår att det är mycket enklare att tugga om ett amerikanskt blogginlägg. De ligger ju före oss, och det finns så många fler företag där borta.
Jag förstår också att många svenska byråer inte vågar berätta om sina egna misstag och lärdomar; av rädsla att framstå som mindre kompetenta än konkurrenterna. Det är en ryggmärgsreflex hos alla företag – inte bara contentbyråer. Och det kan kännas än mer obekvämt att lyfta fram och hylla vad konkurrenterna har gjort.
Och jag förstår att det kan vara svårt för en medlemsorganisation som Swedish Content Agencies att lyfta fram exempel från enskilda medlemmar. För några byråer skulle i kraft av sin storlek och större resurser också synas oftare än andra. Spoon är Sveriges största byrå, och också en av de bästa. De skulle synas ofta. Och det skulle säkert irritera några av de mindre, som också gör ett bra jobb, men som inte är lika tacksamt att uppmärksamma. Så jag förstår om Swedish Content Agencies tycker det är enklare att skriva om ofarliga amerikanska exempel. Då kan ingen av de 27 medlemmarna klaga över favorisering.
Men att detta skulle vara orsaken till det tunna innehållet förnekar Elisabeth Thörnsten. Så här skriver hon:
[…] pratar han egentligen om sin egen oro när han säger att byråer är rädda för att dela erfarenheter och framstå ”som mindre kompetenta än sina konkurrenter”. Kanske känns det tryggare att attackera? Vi vill lugna Thomas, det råder en god stämning mellan Swedish Contents medlemsföretag, vi byter gärna idéer och uppslag. Vi tjänar alla på att branschen som helhet går framåt. Så, var inte orolig Thomas, du får också vara med.
Oj…
Jag har träffat Elisabeth Thörnsten några gånger, och alltid tyckt att hon är professionell och trevlig. Men den här förringande och hånfulla tonen känns allt annat än professionell och trevlig. Jag måste ha trampat på en öm tå.
Avslutning
[Avslutande vinjett]
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel‑a kntnt.se.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »