Content marketing är inget nytt. Här presenteras ett svenskt exemplet från 1903. Missa inte den spännande historien som börjar i ett belägrat Paris och slutar i Van den Berghs Food AB.
För en tid sedan berättade jag om ICA:s content marketing-historia. Den börjar redan 1938. Det är ett tidigt exempel på content marketing.
Men ICA var långt ifrån först i Sverige. Jag skrev redan i min tidigare artikel att jag hade hittat ett svenskt exempel från 1903. Och jag lovade att skriva om det en annan gång. Och idag är en annan gång.
Om du lyssnade på min keynote på Stockholm Media Week så har du redan sett exemplet fladdra förbi. Jag presenterade en ny bild var tolfte sekund, så jag förstår om du inte kom ihåg detaljerna. Så både för dig som var där, och för dig som inte var det, ska jag nu avslöja det äldsta svenska exemplet på content marketing som jag känner till – då (blink, blink1).
Margarinets tillkomst
1866. Det är orostider i Europa. Preussen besegrar Österrike i det Tyska enhetskriget, och framstår som Frankrikes främsta rival om makten i Europa. Den franske kejsaren Napoleon III har diplomatiska motgångar gentemot den preussiske kanslern Bismarck, och krigshetsare på båda sidor gör ett krig allt mer oundvikligt.
Samtidigt växer den undernärda befolkningen i städerna. Något som bekymrar Napoleon III.
För att rusta sig inför det annalkande kriget och lindra undernäringen anslår Napoleon III en större summa pengar till den som kan skapa ett billigt alternativ till smör.
Tre år senare lyckas den franske kemisten Hippolyte Mège-Mouriès att isolera margarinsyra ur oxtalg. Han blandar det med skummjölk, och margarin ser dagens ljus. Närmast oätligt visade det sig, och försäljningssuccén uteblev.
Året efter, 1870, utbröt det Fransk-tyska kriget. I september belägrade de tyska 3:e och 4:e arméerna Paris. Belägringen varade tills staden kapitulerade i mars 1871.
Den belägrade staden saknade helt smör. Den gråvita emulsionen var det enda som då stod till buds. Margarinet fick sitt genombrott.
Du undrar säkert, med rätta, vad detta har med content marketing att göra. Jag kommer strax till det.
Christiana smørfabrik
Kunskapen och rykten om margarinets goda egenskaper spreds snabbt. Till Norden kom margarinet efter bara sju år.
Det var norska investerare som lockade den tekniske chefen för margarinfabriken i Paris, Auguste Pellerin, att flytta till Christiania (numera Oslo) och starta Aug. Pellerin fils & co. – mer känd som Christiana smørfabrik.
Bättre råvaror, tillsatta aromer och gulfärgning ökade populariteten. Christiana smørfabrik blev en ekonomisk succé, och följdes av fler fabriker i Paris (1881), Southampton (1891) och Göteborg (1894). Pellerins margarinfabrik i Göteborg blev Sveriges största.
Auguste Pellerin blev mycket förmögen på margarin. Han köpte konst för pengarna; bland andra Irisar av Vincent van Gogh (se bilden överst på sidan).
Zenith margarinfabrik
Pellerin startade också fabrik i Malmö. Tillsammans med lokala affärsmän, främst riksdagsmannen Cornelius Faxe och hans bror grosshandlaren Lorens Faxe, grundade han Margarinaktiebolaget Zenith 1899.
Med ett aktiekapital på en miljon kronor kunde en stor fabrikslokal uppföras längs Sallerupsvägen, där Zenithgatan ligger idag. Fabriken stod klar 1904.
Samma år utkom den andra utgåvan av Zeniths Kokbok; ett tidigt exempel på content marketing.
Content marketing anno 1903
Zeniths margarinfabrik lät 1903 ge ut den första utgåvan av sin kokbok. På titelsidan står att läsa:
Zeniths Kokbok. En samling recept för användning af Zeniths margarin. Profvade i eget kök och utarbetade af Anna Borgh. Utdelas gratis af Margarin-Aktiebolaget Zenith, Malmö.
Jag har varit runt i boklådor och antikvariat och letat efter exemplar, och haft tur och hittat ett från 1904.
Persilje-omelett
Kokboken känns förvånansvärt modern – sina 111 år till trots. Jag känner igen många recept, och de flesta kan lagas utan några som helst svårigheter än idag. Får jag bjuda på persilje-omelett?
4 äggulor sammanvispas med 4 matskedar vatten, hvarefter 4 till skum slagna ägghvitor sakta iröras tillika med ett par matskedar fint hackad persilja och en liten nypa salt. Blandningen slås sedan på en omelettpanna, hvari man förut har smält ett stycke Zeniths margarin. Då omeleten »stannat», låter man den glida ur pannan på ett fat och dubbelviker den samma gång. I stället för persilja kan ilägga hackad gräslök, fint skurna champignoner, bräckt rökt skinka, skurna i tärningar o. d.
Bilder
Det enda inslaget i boken som känns lite främmande idag är bilderna från fabriken. Kokboken avslutas med 11 planscher som visar interiörer från disponentens kontor till pannhuset, naturligtvis några bilder från fabriksgolvet, och självklart de obligatoriska bilderna på fabriken exteriört och personalen uppställd.
Är det content marketing?
Zeniths kokbok är verkligen ett tidigt exempel på content marketing. De fyra principerna uppfylls med råge:
- Innehållet tillhandahålls för att vara värdeskapande för husmödrar som är målgruppen.
- Innehållet tillhandahålls i en bok som är egen plattform.
- Innehållet tillhandahålls fortlöpande under 1903–1926.2
- Innehållet tillhandahålls för att förändra beteende hos husmödrar så att de väljer Zeniths margarin framför smör eller margarin från konkurrenter.
Sen då?
I början av 1920-talet slog en bomb ned i den svenska margarin-idyllen. Den holländska familjen Van den Bergh startade margarinfabrik i Sundbyberg och satsade på en lågprislinje. Våren 1922 utbröt ett priskrig på margarin. De privata margarintillverkarnas marginal krympte kraftigt, medan kooperationen med sina stordriftsfördelar fick en starkare ställning.
Margarinbolagen fick stora utgifter för försäljning och marknadsföring. Det hade inte kooperationen, som därför fick en ännu starkare ställning.
För att möta konkurrensen från kooperationen bildades Margarinfabrikanternas Försäljnings AB, senare kallad Margarinbolaget, av Van den Bergh, Pellerin, Zentih och övriga privatägda margarintillverkare. Året var 1926.
Under 1927–30 gick Van den Berghs moderbolag ihop med några andra holländska bolag och blev Unilever, som på det sättet övertog Van den Berghs del i Margarinbolaget. Pellerin i Göteborg och Zenith i Malmö går samman 1958 och blir AB Pellerin-Zenith. 1961 köpte Unilever och Pellerin-Zenith ut övriga delägare i Margarinbolaget. Pellerin-Zenith upphörde med verksamheten i Göteborg 1965 och i Malmö 1968. 1991 övertog Unilever alla aktier i Margarinbolaget, som året därpå slogs ihop med andra varumärken i Unilevers bolag Van den Berghs Food.
Källor
Denna artikel bygger på uppgifter från många källor. Några har varit viktigare än andra och förtjänar därför att nämnas:
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »