Förra veckans snökaos i Stockholm ställde till det rejält. Trots tappra försök var det stört omöjligt att ta sig till Göteborg och våra två talare till Kntnt frukost blev kvar i Stockholm. Sofia Gustafsson på Cision var en av dem. Som ett litet plåster på såret bjuder hon på sina insikter i dagens bloggpost. Videoinspelningen med morgonens huvudtalare, Christopher Engman på Vendemor, blev av samma orsak inte av men han har lovat att komma tillbaka i februari (om det inte snöar i Stockholm). ;-)
Hur har beteendet på sociala medier förändrats under 2016? Vilka plattformar är det som trendar och vilka börjar falla? I samband med ett seminarium hos oss på Cision i mitten av oktober, släppte Internetstiftelsen årets rapport om hur svenskarna använder sociala medier 2016. Rapporten är en del av den stora rapporten Svenskarna och internet 2016 som släpptes i förra veckan.
Användningen av sociala medier fortsätter att öka
Vår användning av sociala medier fortsätter att öka, och vi lägger nu i snitt 1 timme per dag eller 7 timmar per vecka på detta. Vi kan också konstatera att kvinnor spenderar mer tid på sociala medier än män.
Särskilt bland unga kvinnor i åldern 16–25 år ser vi en tydlig ökning av användandet. Denna grupp besöker sociala medier 12 timmar i veckan.
En klart bidragande faktor till den generella ökningen är mobilen, där mer än hälften av oss dagligen använder sociala medier i mobilen. Bland annat som ett naturligt tidsfördriv vid exempelvis pendling till jobbet men också under diverse andra väntetider.
Facebook fortsätter att dominera
Facebook, som dominerat inom branschen fortsätter att öka i alla åldrar över 16 år, och mer än 52% använder idag Facebook dagligen. De som använder Facebook allra mest är i åldersgruppen 16–35 år.
En fråga som ställdes i undersökningen var hur viktig Facebook är som källa för
allmän information och lokala nyheter. I gruppen 16–25 år svarar man att Facebook är en viktigare källa än traditionella medier.
Bland de unga under 16 år minskar däremot användandet av Facebook. Tittar vi till exempel på högstadieungdomar så har den dagliga användningen halverats från 74% till 35% på tre år. Samma trend ser man hos barn på mellanstadiet. Frågan är om detta
är ett beteende de tar med sig upp i åldrarna eller om de kommer att öka användandet av Facebook när de blir äldre?
Instagram för de unga
För många unga är det istället plattformen Instagram som gäller. Instagram fortsätter att öka och ligger nu på 44%, där 26% använder Instagram dagligen. Största användargruppen är 12–15 åringar.
Snapchat växer
Förutom Instagram så är Snapchat det självklara valet för den yngre målgruppen. Hos användare yngre än 25 år är det minst 75% som använder Snapchat. Siffrorna bland flickor på gymnasiet har den högsta användarsiffran i årets undersökning där hela 92 av 100 gymnasietjejer använder Snapchat dagligen.
Reddit lockar män
Tittar man på de yngre männen under 25 år så är det ett relativt nytt socialt medie som dominerar, Reddit. 51% av alla pojkar på gymnasiet använder Reddit någon gång och 17% gör det dagligen. Sett till alla användare är det stor skillnad mellan könen där det främst är män som spenderar tid på Reddit.
Twitter minskar i antalet användare 2016
Twitter är det enda sociala mediet som backar och det är första gången vi noterar en minskning av användandet i ett nätverk. Svenskarnas användande av Twitter har minskat med 4% på ett år. Av de som använder Twitter
är det hälften som bara läser vad andra skriver.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »