Super Content Marketing och andra spännande konferenser – med Agneta Olsson och Erik Modig

Reflektioner efter Super Content Marketing, tips på kommande konferenser 2016 och många spännande stickspår, när Agneta Olsson – mångårig marknadschef inom livsmedelsindustrin, föreläsare och författare – och Erik Modig – forskare på Handelshögskolan i Stockholm – Pia och Thomas samtalar i avsnitt 58 av Kntnt Radio.

Pia Tegborg
4 maj 2016

Digi­ta­li­se­ring­en och fram­väx­ten av soci­a­la medi­er har fått dra­ma­tis­ka effek­ter. Det gäl­ler inte minst för dig som i din yrkes­roll för­vän­tas hänga med i sväng­ar­na. Tem­pot är högt, utveck­ling­en går i rasan­de takt och det fylls stän­digt på med nya saker att lära. Artik­lar, forsk­nings­rön och rap­por­ter att ta del av och en upp­sjö av event att besö­ka. Att peta ut rus­si­nen ur con­tent-kakan är inte det lät­tas­te. Men i avsnitt 58 av Knt­nt Radio får du hjälp med någ­ra russin.

Med oss i ”stu­di­on” (egent­li­gen vårt kon­fe­rens­rum) har Tho­mas och jag den­na gång Agne­ta Ols­son – mång­å­rig mark­nads­chef inom livs­me­dels­in­du­strin, före­lä­sa­re och för­fat­ta­re. Vi sprang på hen­ne på årets upp­la­ga av Super Con­tent Mar­ke­ting och bestäm­de att träf­fas någ­ra dagar sena­re och pra­ta om våra intryck och tan­kar. Många spän­nan­de stick­spår blir det. Vi pra­tar ock­så om and­ra con­tent- kon­fe­ren­ser som är på gång, och som du bör gå på.

Super Content Marketing

Super Con­tent Mar­ke­ting är Sve­ri­ges störs­ta kon­fe­rens inom con­tent mar­ke­ting. Under en hel­dag i april sam­las hund­ra­tals besö­ka­re för att lyss­na på intres­san­ta bransch­ta­la­re. I dagens podd-avsnit­tet tar vi upp:

The Red Bul­le­tin back­stage: How to give wings in 3 steps. Robert Sperl, Red Bull Media House.

Buil­ding a cohe­rent brand expe­ri­ence.Pixie Sar­tang, Sitrus Agency.

3 ways your con­tent mar­ke­ting is failing and you don’t even know it. Dr. Andrew Bre­den­kamp, Acro­linx. Rap­por­ter­na vi näm­ner: The Glo­bal Con­tent Impact Index och Publish or Perish: A CMO Road­map for Mana­ging, Sys­te­ma­ti­zing and Opti­mi­zing the Mar­ke­ting Con­tent Sup­p­ly Chain.

Trans­for­ming your mar­ke­ting and com­mu­ni­ca­tion by cre­a­ting video con­tent. Las­se Høg­feldt, Jys­ke Bank. Nedan kan du se fil­men med Chi­li Klaus:

YouTube video

Mas­te­ring the art of cre­a­ting con­tent on Lin­ke­dIn that gene­ra­tes leads and custo­mers. Jai­me Pham, LinkedIn.

Cre­a­ting cut­ting edge con­tent to become a thought lea­der in your indu­stry. Patrik Cer­wall, Erics­son. Rap­por­ten vi näm­ner: Erics­son Mobi­li­ty Report.

The Maersk Line jour­ney. Davi­na Rapa­port, Maersk Line.

The Con­tent Brand – The Futu­re of Con­tent Mar­ke­ting. Joe Puliz­zi, Con­tent Mar­ke­ting Institute.

Ridderheimsrapporten

När vi dis­ku­te­rar Erics­sons rap­port gör Agne­ta en reflek­tion. Under sin tid som mark­nads­chef på Rid­der­heims & Fal­byg­den var hon med och tog fram Rid­der­heims­rap­por­ten – en glo­bal trendspa­ning om hur vi hand­lar, lagar och äter i fram­ti­den. Rap­por­ten kom­mer unge­fär vart annat år (med start 2007) och är ett utmärkt exem­pel på con­tent marketing.

YouTube video

Lagen om avtagande marginalnytta

Tho­mas gör ett stick­spår när vi pra­tar om Maersk fram­gång på Instagram. Visu­ellt snyg­ga bil­der är ett mås­te men foto­gra­fer­na går på knä­na. Till­gång­en på bil­der har näm­li­gen bli­vit så stor att även om bil­den är vik­ti­ga­re än någon­sin finns inom natio­na­le­ko­no­min lagen om avta­gan­de mar­gi­nal­nyt­ta som för­kla­rar var­för vi inte läng­re är bered­da att beta­la för den. Lyss­na gär­na på avsnitt 6 av pod­den Åsikt, där Tho­mas utveck­lar detta.

Sam­ma utma­ning har vi inom con­tent bran­schen. Inne­håll kom­mer att bli så van­ligt att vi inte läng­re är vil­li­ga att beta­la för det. Där­för kom­mer con­tent byrå­er­na att gå en tuff tid tid mötes. Och där­för mås­te vi tän­ka con­tent brand.

Vad content marketing handlar om

Vi pra­tar om Joe Puliz­zis fram­trä­dan­de och gli­der in på defi­ni­tio­nen av con­tent mar­ke­ting och vad det egent­li­gen hand­lar om.

Micael Dah­lén och Sara Rosengren har i sin forsk­ning visat att om man leve­re­rar ett vär­deska­pan­de inne­håll på sam­ma sätt och sam­ma stäl­le under lång tid så byg­ger man ett kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Det­ta blir din platt­form, din con­tent pro­duct eller con­tent brand som Joe Puliz­zi kal­lar det. Platt­for­men blir ditt kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal som gör att din övri­ga mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion blir så myc­ket mer effek­tiv, att folk fak­tiskt lyss­nar på vad du har att säga, med följ­den att din kost­nad för att göra reklam blir lägre.

Epic Content Marketing

Den 19 maj finns en ny chans att lyss­na på Joe Puliz­zi. Då på con­tent-kon­fe­ren­sen Epic Con­tent Mar­ke­ting i Oslo där han fram­trä­der i säll­skap med erkän­da bransch­pro­fi­ler såsom Michael Bren­ner, Jeff Bul­las, Ann Hand­ley och Tho­mas Barregren. 🙂

Tho­mas talar under rubri­ken The sci­ence of con­tent mar­ke­ting: How to con­vin­ce your boss that con­tent mar­ke­ting works och repre­sen­te­rar i säll­skap med Pon­tus Staun­strup den svens­ka delegationen.

Bang For the Buck

Erik Modig, fors­ka­re på Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm, har tagit fas­ta på de effek­ter för­änd­ra­de media­va­nor får på mark­nads­av­del­ning­en och ini­ti­e­rat kon­fe­ren­sen Bang For the Buck. I det­ta podd-avsnitt hör du Erik själv berät­ta om bak­grun­den till kon­fe­ren­sen, vad den hand­lar om och var­för det kan vara något för dig. Hel­dags­kon­fe­rens 27 maj på Berns i Stock­holm. Mis­sa inte rabat­ten som Erik erbjuder. 😉

Content Marketing Master Class

Favo­rit i repris. Nu i Stock­holm. En hel­dag om hur använ­der soci­a­la medi­er och con­tent mar­ke­ting till­sam­mans som leds av ”The Soci­al Media Pro­fes­sor” Niklas Myhr. Med­ver­kar i pro­gram­met gör ock­så Pon­tus Staun­strup, till var­dags ansva­rig för digi­tal inne­hålls­stra­te­gi och soci­a­la medi­er på Post­Nord. Samt Mark W. Schae­fer, mark­nads­fö­rings­gu­ru och för­fat­ta­re till fle­ra bästsäljare.

Con­tent Mar­ke­ting Mas­ter Class går av sta­peln mån­da­gen den 13 juni på hotell Scan­dic Kla­ra i Stockholm.

Content Marketing World

Con­tent Mar­ke­ting World är värl­dens störs­ta kon­fe­rens inom con­tent mar­ke­ting. 2015 del­tog cir­ka 3 500 besö­ka­re från totalt 53 oli­ka län­der och när­ma­re 250 tala­re. Kon­fe­ren­sen pågår i Cle­ve­land 6–9 sep­tem­ber. ”Alla” sto­ra namn i bran­schen är där, och nät­verks­möj­lig­he­ter­na är oänd­li­ga. Tho­mas och jag skall dit. Skall du föl­ja med? Hör av dig i så fall.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Hori­zons © Train Room (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »