Reflektioner efter Super Content Marketing, tips på kommande konferenser 2016 och många spännande stickspår, när Agneta Olsson – mångårig marknadschef inom livsmedelsindustrin, föreläsare och författare – och Erik Modig – forskare på Handelshögskolan i Stockholm – Pia och Thomas samtalar i avsnitt 58 av Kntnt Radio.
Digitaliseringen och framväxten av sociala medier har fått dramatiska effekter. Det gäller inte minst för dig som i din yrkesroll förväntas hänga med i svängarna. Tempot är högt, utvecklingen går i rasande takt och det fylls ständigt på med nya saker att lära. Artiklar, forskningsrön och rapporter att ta del av och en uppsjö av event att besöka. Att peta ut russinen ur content-kakan är inte det lättaste. Men i avsnitt 58 av Kntnt Radio får du hjälp med några russin.
Med oss i ”studion” (egentligen vårt konferensrum) har Thomas och jag denna gång Agneta Olsson – mångårig marknadschef inom livsmedelsindustrin, föreläsare och författare. Vi sprang på henne på årets upplaga av Super Content Marketing och bestämde att träffas några dagar senare och prata om våra intryck och tankar. Många spännande stickspår blir det. Vi pratar också om andra content- konferenser som är på gång, och som du bör gå på.
Super Content Marketing
Super Content Marketing är Sveriges största konferens inom content marketing. Under en heldag i april samlas hundratals besökare för att lyssna på intressanta branschtalare. I dagens podd-avsnittet tar vi upp:
The Red Bulletin backstage: How to give wings in 3 steps. Robert Sperl, Red Bull Media House.
Building a coherent brand experience.Pixie Sartang, Sitrus Agency.
3 ways your content marketing is failing and you don’t even know it. Dr. Andrew Bredenkamp, Acrolinx. Rapporterna vi nämner: The Global Content Impact Index och Publish or Perish: A CMO Roadmap for Managing, Systematizing and Optimizing the Marketing Content Supply Chain.
Transforming your marketing and communication by creating video content. Lasse Høgfeldt, Jyske Bank. Nedan kan du se filmen med Chili Klaus:
Mastering the art of creating content on LinkedIn that generates leads and customers. Jaime Pham, LinkedIn.
Creating cutting edge content to become a thought leader in your industry. Patrik Cerwall, Ericsson. Rapporten vi nämner: Ericsson Mobility Report.
The Maersk Line journey. Davina Rapaport, Maersk Line.
The Content Brand – The Future of Content Marketing. Joe Pulizzi, Content Marketing Institute.
Ridderheimsrapporten
När vi diskuterar Ericssons rapport gör Agneta en reflektion. Under sin tid som marknadschef på Ridderheims & Falbygden var hon med och tog fram Ridderheimsrapporten – en global trendspaning om hur vi handlar, lagar och äter i framtiden. Rapporten kommer ungefär vart annat år (med start 2007) och är ett utmärkt exempel på content marketing.
Lagen om avtagande marginalnytta
Thomas gör ett stickspår när vi pratar om Maersk framgång på Instagram. Visuellt snygga bilder är ett måste men fotograferna går på knäna. Tillgången på bilder har nämligen blivit så stor att även om bilden är viktigare än någonsin finns inom nationalekonomin lagen om avtagande marginalnytta som förklarar varför vi inte längre är beredda att betala för den. Lyssna gärna på avsnitt 6 av podden Åsikt, där Thomas utvecklar detta.
Samma utmaning har vi inom content branschen. Innehåll kommer att bli så vanligt att vi inte längre är villiga att betala för det. Därför kommer content byråerna att gå en tuff tid tid mötes. Och därför måste vi tänka content brand.
Vad content marketing handlar om
Vi pratar om Joe Pulizzis framträdande och glider in på definitionen av content marketing och vad det egentligen handlar om.
Micael Dahlén och Sara Rosengren har i sin forskning visat att om man levererar ett värdeskapande innehåll på samma sätt och samma ställe under lång tid så bygger man ett kommunikationskapital. Detta blir din plattform, din content product eller content brand som Joe Pulizzi kallar det. Plattformen blir ditt kommunikationskapital som gör att din övriga marknadskommunikation blir så mycket mer effektiv, att folk faktiskt lyssnar på vad du har att säga, med följden att din kostnad för att göra reklam blir lägre.
Epic Content Marketing
Den 19 maj finns en ny chans att lyssna på Joe Pulizzi. Då på content-konferensen Epic Content Marketing i Oslo där han framträder i sällskap med erkända branschprofiler såsom Michael Brenner, Jeff Bullas, Ann Handley och Thomas Barregren. 🙂
Thomas talar under rubriken The science of content marketing: How to convince your boss that content marketing works och representerar i sällskap med Pontus Staunstrup den svenska delegationen.
Bang For the Buck
Erik Modig, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, har tagit fasta på de effekter förändrade mediavanor får på marknadsavdelningen och initierat konferensen Bang For the Buck. I detta podd-avsnitt hör du Erik själv berätta om bakgrunden till konferensen, vad den handlar om och varför det kan vara något för dig. Heldagskonferens 27 maj på Berns i Stockholm. Missa inte rabatten som Erik erbjuder. 😉
Content Marketing Master Class
Favorit i repris. Nu i Stockholm. En heldag om hur använder sociala medier och content marketing tillsammans som leds av ”The Social Media Professor” Niklas Myhr. Medverkar i programmet gör också Pontus Staunstrup, till vardags ansvarig för digital innehållsstrategi och sociala medier på PostNord. Samt Mark W. Schaefer, marknadsföringsguru och författare till flera bästsäljare.
Content Marketing Master Class går av stapeln måndagen den 13 juni på hotell Scandic Klara i Stockholm.
Content Marketing World
Content Marketing World är världens största konferens inom content marketing. 2015 deltog cirka 3 500 besökare från totalt 53 olika länder och närmare 250 talare. Konferensen pågår i Cleveland 6–9 september. ”Alla” stora namn i branschen är där, och nätverksmöjligheterna är oändliga. Thomas och jag skall dit. Skall du följa med? Hör av dig i så fall.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Horizons © Train Room (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »