Tidigt på årets första vårdag samlade vi oss i studion på Visual Arena för att med hjälp av Emmybelönade producenten Daniel Lägersten få veta mer om transmedial storytelling. Med andra ord hur vi genom att sudda ut gränserna mellan fiktion och verklighet kan väcka intresse och bygga relationer som engagerar kunderna till lojalitet. Med sin erfarenhet från banbrytande produktioner är han rätt person att berätta om hur detta går till i prakten. Klicka dig vidare till inlägget för att se en intervju med Daniel och dessutom hela föreläsningen.
Tidigt på årets första vårdag samlades vi i studion på Visual Arena för att med hjälp av Emmybelönade producenten Daniel Lägersten få lära oss om transmedial storytelling. Med andra ord hur vi genom att sudda ut gränserna mellan fiktion och verklighet kan väcka intresse och bygga relationer som engagerar våra kunders lojalitet. Med sin erfarenhet från banbrytande produktioner är han rätt person att berätta om hur detta går till i praktiken.
Kombinationen av medier stärker berättelsens kraft
Daniel Lägersten från Baluba hade publiken i sin hand under nära en timme då föreläsningen pågick. Du skulle hört en knappnål falla. Ja, om inte upplevelserna och ljudet från filmerna på den stora skärmen hade fångat dig förstås. Med ett leende på läpparna ledde Daniel oss genom flera av hans stora produktioner som Sanningen om Marika och The Spiral där kombinationen av fiktion, som upplevdes av publiken som verkliga händelser, varvades med inslag av spel. Mixen har engagerat tusentals människor både i Sverige och utomlands.
Berättelserna i såväl Sanningen om Marika som The Spiral kopplade Daniel och hans team ihop med hjälp av multiplattformsberättande det vill säga att kommunicera genom många olika plattformar på internet, tv och annan media. Se hur de gick till väga i den filmade föreläsningen lite längre ner på sidan. Men först ska vi lyssna på vad Daniel har att säga om det som fascinerar människor så till den grad att de vill engagera sig. Något som är eftertraktat av såväl produktionsbolag som marknadsförare oavsett vad för vara eller tjänst som erbjuds.
Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet
För att lyckas nå ut med sin berättelse på riktigt tror Daniel mer på att vara innovativ och tänka visionärt än på att förbereda sig. Det gäller att fokusera på sina önskade mål istället för att tänka på sina begränsningar och vad för resurser som finns eller inte finns. Nästa steg är att komma ihåg hur viktigt det är att faktiskt beröra människor på djupet så att mottagarna upplever en tillfredsställelse och känner genuint intresse. Daniel menar att genom att bygga berättelsen på en händelse som faktiskt skulle kunna hända publiken i sin vardag så väcker vi människors allra innersta känslor. Vilket i sin tur aktiverar människor att agera för det som de anser är rätt. Visst låter det självklart? Se gärna filmen där Johanna Lundberg intervjuar Daniel om sina bästa råd för marknadsförare som vill väcka engagemang.
Se intervjun med Daniel Lägersten
https://vimeo.com/87588327
Känslor skapar upplevelser
Så vad gör vi för att skapa en upplevelse? Daniel menar att vi utöver den kunskap om kommunikation som varje marknadsförare har behöver vi även rikta fokus mot de skillnader som vi skapar när vi använder ljud och bild. Med hjälp av transmedialt berättande med ljud och bild på flera plattformar kan marknadsförare skapa en berättelse som intresserar och i längden engagerar kunderna. När engagemanget är väckt och leder till aktiva handlingar känner kunderna tillfredsställelse. De känner sig nöjda helt enkelt. Daniel poängterar att även om du kan köpa dig förbi bruset med en massiv marknadskommunikation är det svårt att få kunder som är lojala och kommer tillbaks. Där kan det transmediala berättandet göra stor skillnad i möjligheten att bjuda in kunderna till att medverka i att bygga berättelsen själva.
I relationer kan lojaliteten spira
Daniel gav ledtrådar för publikens alla marknadsförare att plocka upp för att ta med tillbaks till de utmaningar som vardagen erbjuder i att nå sin målgrupp med relevant intresseväckande innehåll.
En sådan ledtråd är att att känna sina kunder för att ge dem chansen att engagera sig som ambassadörer för sitt budskap. Därför är det konstruktivt att i första hand fokusera på det som kunderna är intresserade av. När intresset är väckt delar ambassadörerna vidare i sina nätverk de har som person och även i det nätverk som företaget är med i. Se flera konkreta exempel på det starka engagemang som kan skapas med transmedial storytelling från Daniels produktioner i föreläsningen, så varsågod.
Se hela föreläsningen om transmedial storytelling
https://vimeo.com/87641786
Kntnt 6: Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet ‑Transmedial kommunikation med Daniel Lägersten from Kntnt on Vimeo.
Eftertanke
Styrkan att påverka och skapa rörelser hos många människor genom att kombinera intresseväckande ämnen med smarta val av kommunikationsvägar är några av de tankar som stannar kvar hos mig efter Daniels föreläsning. Andra tankar är frågor om vem publiken ska kunna lita på när de tar till sig berättelser via media. Jag tänker att det säkert är fler än jag som behöver träna på källkritik, ett område som är lätt att glömma bort i hettan när nyheterna flödar i digitala kanaler. Tycker du att något är rätt eller fel att göra som mediaproducent när det gäller att väcka starka känslor hos sina medmänniskor?Kommentera gärna i fälten här nedan.
Om du uppskattar bloggen så dela gärna vidare till dina nätverk.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »