Foto © Ferruccio Zanone (CC-BY-SA-2.0)

Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet – transmedial storytelling

Tidigt på årets första vårdag samlade vi oss i studion på Visual Arena för att med hjälp av Emmybelönade producenten Daniel Lägersten få veta mer om transmedial storytelling. Med andra ord hur vi genom att sudda ut gränserna mellan fiktion och verklighet kan väcka intresse och bygga relationer som engagerar kunderna till lojalitet. Med sin erfarenhet från banbrytande produktioner är han rätt person att berätta om hur detta går till i prakten. Klicka dig vidare till inlägget för att se en intervju med Daniel och dessutom hela föreläsningen.

Maria Gustafsson
26 februari 2014

Tidigt på årets förs­ta vår­dag sam­la­des vi i stu­di­on på Visu­al Are­na för att med hjälp av Emmy­be­lö­na­de pro­du­cen­ten Dani­el Lägersten få lära oss om trans­me­di­al sto­ry­tel­ling. Med and­ra ord hur vi genom att sud­da ut grän­ser­na mel­lan fik­tion och verk­lig­het kan väc­ka intres­se och byg­ga rela­tio­ner som enga­ge­rar våra kun­ders loja­li­tet. Med sin erfa­ren­het från ban­bry­tan­de pro­duk­tio­ner är han rätt per­son att berät­ta om hur det­ta går till i praktiken.

Kombinationen av medier stärker berättelsens kraft

Dani­el Lägersten från Balu­ba hade publi­ken i sin hand under nära en tim­me då före­läs­ning­en pågick. Du skul­le hört en knapp­nål fal­la. Ja, om inte upp­le­vel­ser­na och lju­det från fil­mer­na på den sto­ra skär­men hade fång­at dig för­stås. Med ett leen­de på läp­par­na led­de Dani­el oss genom fle­ra av hans sto­ra pro­duk­tio­ner som San­ning­en om Mari­ka och The Spi­ral där kom­bi­na­tio­nen av fik­tion, som upp­lev­des av publi­ken som verk­li­ga hän­del­ser, var­va­des med inslag av spel. Mix­en har enga­ge­rat tusen­tals män­ni­skor både i Sve­ri­ge och utomlands.

Berät­tel­ser­na i såväl San­ning­en om Mari­ka som The Spi­ral kopp­la­de Dani­el och hans team ihop med hjälp av mul­tiplatt­forms­be­rät­tan­de det vill säga att kom­mu­ni­ce­ra genom många oli­ka platt­for­mar på inter­net, tv och annan media. Se hur de gick till väga i den fil­ma­de före­läs­ning­en lite läng­re ner på sidan. Men först ska vi lyss­na på vad Dani­el har att säga om det som fasci­ne­rar män­ni­skor så till den grad att de vill enga­ge­ra sig. Något som är efter­trak­tat av såväl pro­duk­tions­bo­lag som mark­nads­fö­ra­re oav­sett vad för vara eller tjänst som erbjuds.

Sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet

För att lyc­kas nå ut med sin berät­tel­se på rik­tigt tror Dani­el mer på att vara inno­va­tiv och tän­ka visio­närt än på att för­be­re­da sig. Det gäl­ler att foku­se­ra på sina öns­ka­de mål istäl­let för att tän­ka på sina begräns­ning­ar och vad för resur­ser som finns eller inte finns. Näs­ta steg är att kom­ma ihåg hur vik­tigt det är att fak­tiskt berö­ra män­ni­skor på dju­pet så att mot­ta­gar­na upp­le­ver en till­freds­stäl­lel­se och kän­ner genu­int intres­se. Dani­el menar att genom att byg­ga berät­tel­sen på en hän­del­se som fak­tiskt skul­le kun­na hän­da publi­ken i sin var­dag så väc­ker vi män­ni­skors all­ra inners­ta käns­lor. Vil­ket i sin tur akti­ve­rar män­ni­skor att age­ra för det som de anser är rätt. Visst låter det själv­klart? Se gär­na fil­men där Johan­na Lund­berg inter­vju­ar Dani­el om sina bäs­ta råd för mark­nads­fö­ra­re som vill väc­ka engagemang. 

Se intervjun med Daniel Lägersten

https://​vimeo​.com/​8​7​5​8​8​327

Känslor skapar upplevelser

Så vad gör vi för att ska­pa en upp­le­vel­se? Dani­el menar att vi utö­ver den kun­skap om kom­mu­ni­ka­tion som var­je mark­nads­fö­ra­re har behö­ver vi även rik­ta fokus mot de skill­na­der som vi ska­par när vi använ­der ljud och bild. Med hjälp av trans­me­di­alt berät­tan­de med ljud och bild på fle­ra platt­for­mar kan mark­nads­fö­ra­re ska­pa en berät­tel­se som intres­se­rar och i läng­den enga­ge­rar kun­der­na. När enga­ge­mang­et är väckt och leder till akti­va hand­ling­ar kän­ner kun­der­na till­freds­stäl­lel­se. De kän­ner sig nöj­da helt enkelt. Dani­el poäng­te­rar att även om du kan köpa dig för­bi bru­set med en mas­siv mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion är det svårt att få kun­der som är loja­la och kom­mer till­baks. Där kan det trans­me­di­a­la berät­tan­det göra stor skill­nad i möj­lig­he­ten att bju­da in kun­der­na till att med­ver­ka i att byg­ga berät­tel­sen själva.

I relationer kan lojaliteten spira

Dani­el gav led­trå­dar för publi­kens alla mark­nads­fö­ra­re att ploc­ka upp för att ta med till­baks till de utma­ning­ar som var­da­gen erbju­der i att nå sin mål­grupp med rele­vant intres­se­väc­kan­de innehåll.

En sådan led­tråd är att att kän­na sina kun­der för att ge dem chan­sen att enga­ge­ra sig som ambas­sa­dö­rer för sitt bud­skap. Där­för är det kon­struk­tivt att i förs­ta hand foku­se­ra på det som kun­der­na är intres­se­ra­de av. När intres­set är väckt delar ambas­sa­dö­rer­na vida­re i sina nät­verk de har som per­son och även i det nät­verk som före­ta­get är med i. Se fle­ra kon­kre­ta exem­pel på det star­ka enga­ge­mang som kan ska­pas med trans­me­di­al sto­ry­tel­ling från Dani­els pro­duk­tio­ner i före­läs­ning­en, så varsågod.

Se hela föreläsningen om transmedial storytelling

https://​vimeo​.com/​8​7​6​4​1​786

Knt­nt 6: Sud­da ut grän­sen mel­lan fik­tion och verk­lig­het ‑Trans­me­di­al kom­mu­ni­ka­tion med Dani­el Lägersten from Knt­nt on Vimeo.

Eftertanke

Styr­kan att påver­ka och ska­pa rörel­ser hos många män­ni­skor genom att kom­bi­ne­ra intres­se­väc­kan­de ämnen med smar­ta val av kom­mu­ni­ka­tions­vä­gar är någ­ra av de tan­kar som stan­nar kvar hos mig efter Dani­els före­läs­ning. And­ra tan­kar är frå­gor om vem publi­ken ska kun­na lita på när de tar till sig berät­tel­ser via media. Jag tän­ker att det säkert är fler än jag som behö­ver trä­na på käll­kri­tik, ett områ­de som är lätt att glöm­ma bort i het­tan när nyhe­ter­na flö­dar i digi­ta­la kana­ler. Tyc­ker du att något är rätt eller fel att göra som medi­a­pro­du­cent när det gäl­ler att väc­ka star­ka käns­lor hos sina medmänniskor?Kommentera gär­na i fäl­ten här nedan.

Om du upp­skat­tar blog­gen så dela gär­na vida­re till dina nätverk.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »