Content-spanarna pratar om en global studie av 1 700 B2B- och B2C-företag som visar att de högpresterande anpassar sitt innehåll både till vem kunden är ("personalization") och till var den är på köpresan ("message timing"). Efter content-spanarna får du tips på hur du kan åstadkomma samma sak. Lyssna nu!
En global studie av 1700 större företag inom både B2C- och B2B-branscher visar att de företag som hör till de 20% som presterar bäst räknat både vad gäller omsättning och marknadstillväxt särskiljer sig i tre avseenden:
- de styr sitt eget digitala öde
- de fattar beslut baserade på ständiga experiment
- de tar snabba beslut.
Vad ser då dessa top 20% som det enskilt största område där de kommer att investera de nästkommande tre åren? Framförallt handlar det om att få en bättre förståelse för kunden och ett träffsäkrare urval. Men, visar det sig, detta räcker inte. De högpresterande anpassar sin kommunikation både till vem kunden är (”personalization”) och till var den är på köpresan (”message timing”). Om detta handlar dagens avsnitt av content-spanarna med mig (Pia Tegborg), Thomas Barregren och Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman.
Ett sätt för B2B-företag – som ofta inte har så stor volym av kunddata som ett B2C-företag – att göra detta är att använda sitt innehåll för att profilera enstaka besökare. Efter samtalet med content-spanarna pratar jag och Thomas om hur du gör så lyssna till slutet av programmet.
Vill du sedan veta mer om hur personalisering och ”message timing” fungerar och hur vi kan hjälpa dig med detta är du välkommen att kontakta oss.
Länkar
Här hittar du länkar till mycket av det som vi pratar om i dagens samtal samt till ytterligare förkovran.
- Undersökningen It’s about time: Why Your Marketing May Be Falling soon som vi pratar om i dagens program
- Vi pratar mycket hundmat i dagens avsnitt och det kommer ifrån intervjun med Granngården i Kntnt Radio avsnitt 8
- Här kan du läsa mer om den forskning som visar att det krävs tio exponeringar för maximal effekt av ditt marknadsföringsbudskap
- Artikeln 3 av 4 köper av B2B-företag som ger dem insikt rekommenderar vi för dig som vill veta mer om insight marketing
- I artikeln 9 x fler affärer med insight marketing lär du dig ännu mer om insight marketing
- Titta gärna på Kntnt tv avsnitt 6 om insiktsdriven köpresa
- Vi återkommande ofta till vikten av att äga sin egen plattform och detta pratar Thomas om i pilotavsnittet av Kntnt tv
- Här hittar du det webinar om digitala trender och köpresor som Malin berättar att hon deltagit i
- Att jobba agilt ligger i tiden. I denna artikel berättar Thomas hur du kan jobba agilt med content marketing
- Även arbetssättet lean passar content marketing som handen i handsken. I denna artikel kan du läsa mer om detta
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Just a Stranger © MCKOOL (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »