Studie: Högpresterare använder personalisering och ”message timing”

Content-spanarna pratar om en global studie av 1 700 B2B- och B2C-företag som visar att de högpresterande anpassar sitt innehåll både till vem kunden är ("personalization") och till var den är på köpresan ("message timing"). Efter content-spanarna får du tips på hur du kan åstadkomma samma sak. Lyssna nu!

Pia Tegborg
20 september 2018

En glo­bal stu­die av 1700 stör­re före­tag inom både B2C- och B2B-bran­scher visar att de före­tag som hör till de 20% som pre­ste­rar bäst räk­nat både vad gäl­ler omsätt­ning och mark­nads­till­växt sär­skil­jer sig i tre avseenden:

  • de styr sitt eget digi­ta­la öde
  • de fat­tar beslut base­ra­de på stän­di­ga experiment
  • de tar snab­ba beslut.

Vad ser då des­sa top 20% som det enskilt störs­ta områ­de där de kom­mer att inve­ste­ra de näst­kom­man­de tre åren? Fram­förallt hand­lar det om att få en bätt­re för­stå­el­se för kun­den och ett träff­säk­ra­re urval. Men, visar det sig, det­ta räc­ker inte. De hög­pre­ste­ran­de anpas­sar sin kom­mu­ni­ka­tion både till vem kun­den är (”per­so­na­li­za­tion”) och till var den är på köpre­san (”mes­sage timing”). Om det­ta hand­lar dagens avsnitt av con­tent-spa­nar­na med mig (Pia Teg­borg), Tho­mas Bar­re­gren och Malin Sjö­man från Häg­vall & Sjöman.

Ett sätt för B2B-före­tag – som ofta inte har så stor volym av kund­da­ta som ett B2C-före­tag – att göra det­ta är att använ­da sitt inne­håll för att pro­fi­le­ra ensta­ka besö­ka­re. Efter sam­ta­let med con­tent-spa­nar­na pra­tar jag och Tho­mas om hur du gör så lyss­na till slu­tet av programmet.

Vill du sedan veta mer om hur per­so­na­li­se­ring och ”mes­sage timing” fun­ge­rar och hur vi kan hjäl­pa dig med det­ta är du väl­kom­men att kon­tak­ta oss.

Länkar

Här hit­tar du län­kar till myc­ket av det som vi pra­tar om i dagens sam­tal samt till ytter­li­ga­re förkovran.

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Just a Strang­er © MCKOOL (CC BY-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »