Hur du får till din storytelling, vad "content" faktiskt är och hur content marketing föröder sig själv. Om detta och mycket annat berättar Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet, för Thomas och Pia i avsnitt 54 av Kntnt radio. Lyssna nu!
I dagens avsnitt av Kntnt Radio samtalar Thomas och jag med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Och en av pionjärerna i Sverige inom content marketing.
Det blir en hel del prat om storytelling; hur du får effekt, om att våga vara underdog i din berättelse och om storyns självklara roll i content marketing till exempel.
Vi resonerar också kring vad ”content” faktiskt är och belyser trenden där content blir något som ser ut som innehåll. Samtidigt som vi fasar över en utveckling med för mycket content och för lite marketing. Och vice versa för den delen.
Och om det är nu sant att content marketing föröder sig själv – vad är det då som kommer sedan?
Allt detta och mycket annat spännande (som att vi behöver mer Hollywood i vår content marketing) får du tal del av om du lyssnar på podden. Så gör det!
Innehållet
Programmet är 73 minuter långt, och vi pratar om
- vikten av att sätta dig in i din målgrupps kultur och referensramar – något som tidningar är bra på
- kundtidningens strävan att nå en definierad målgrupp medan tidningen får de läsare den förtjänar
- konflikten i din storytelling; finns inget hot – finns ingen vinst
- Freitag’s pyramid och narrative transportation
- styrkan i att vara en underdog och övervinna problem
- ditt företags roll som mentor eller hjälpreda i storyn, inget annat
- kopplingen storytelling – content marketing
- story snippets
- det faktum att stories kan användas i all marknadsföring
- de tre plan av stories; mikro, mellan och long, som ett företag bör arbeta medvetet med
- att ett företags story är ointressant om jag inte kan identifiera mig med den
- Chipotles storytelling
- för lite Hollywood i svensk content marketing
- modiga Volvo Lastvagnar
- vikten av relevans för mig som avsändare och för dig som mottagare
- för mycket content och för lite marketing och tvärt om
- trenden där content blivit något som ser ut som innehåll
- att reklam inte är något som ser ut som annonser utan det handlar om att åstadkomma effekt och en uppmärksamhet och förändring i mottagarens attityd
- den magiska 3‑års gränsen för företag
- produktion av en massa skit som ser ut som innehåll men inte är det
- att du inte konkurrerar med andra annonsörer, utan med allt innehåll
- produktion av innehåll som inte har någon marknadspotential
- problemet med bloggposter som bara är marketing
- vikten av att marknadsföra sitt innehåll och konvertera de som hittar dit samt koppla dem till vår köpresa
- content shock
- content crap
- definitionen på content marketing
- hur content marketing blir rätt och slätt marknadsföring
- hur reklam-TV:ns tog död på den relationsbyggande marknadsföringen och om vi ser en återgång
- egna märkesvaror (EMV) som dagens lanthandel
- marknadsföringen som är kvar på 40-talet, då propaganda idag content marketing men samma tänk
- Facebook gruppen Content marketing Sverige
- att vi kommer att få se en kraftig ökning av branded products framöver
Chipotle och Volvo Lastvagnar
I samtalet tar Per och Thomas upp nedanstående reklamfilmer som lysande exempel på storytellling.
Chipotle – Back to the Start
Content Shock och Content Crap
Vad händer när vi överöses av allt content? Thomas talar om detta och hänvisar till nedanstående tänkare.
Mark Schaefer – Content Shock: Why content marketing is not a sustainable strategy
Doug Kessler – Why Marketers Need to Rise Above the Deluge of Crappy Content
Lästips
I podden rekommenderar Per boken The Storytelling Animal: How Stories Makes Us Human. Han säger att den är sjukt bra.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Life © Grégoire Lourme (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »