Om storytelling, content marketing och en hel del annat handlar detta avsnitt med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt radio nu!
Alla människor älskar historier! Det är bara en av många anledningar att använda storytelling när du kommunicerar. Många fler goda skäl får du i detta fullspäckade samtal med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Lyssna nu!
Om innehållet och varför du ska lyssna
Det var en gång…
Att förmedla historier är knappast något ny företeelse. Människan har sedan urminnes tider utövat denna konstform. Vår vän och ordets mästare Lars Falk, ger i krönikan Storytelling – några ord om vikten att berätta en målande beskrivning av berättarkonsten.
Hantverket består av världens tre viktigaste verktyg: ordet, bilden och formen (även den musikaliska). När nyckeln passar talar vi om den talang som återfinns i toppen på hantverksträdet, bland dess finaste grenar: artisteriet.
Storytellingens konst är därför, som all kommunikation oavsett vi hackar märken i sten eller parar ettor med nollor i digitala system, inte en art utan två:
Konsten att hitta det som är värt att berätta. Och konsten att förmedla det funna.
Att storytelling sedan länge är populärt inom kommunikation och marknadsföring är inte konstigt då det är en väl beprövad metod för att nå fram till en målgrupp. I content marketing är det närmast en självklarhet.
I dagens samtal pratar vi med ännu en ordkonstnär: Per Torberger. Per är en mycket erfaren skribent och en sann pionjär inom content marketing. Vi pratar om kopplingen mellan storytelling och content marketing, story snippets och vad ”content” faktiskt är. För att bara nämna en bråkdel av de saker vi tar upp. Att inspelningen har snart två och ett halvt år på nacken spelar ingen roll. Det är lika intressant idag. Samtalet är ungefär en timme långt men väl värt att lyssna på – från början till slut. Gör det!
Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 54 från den 9 mars 2016.
Länkar
Länkar till diverse saker som nämns i podden
- Chipotles reklamfilm Back to the Start
- Chipotles reklamfilm The Scarecrow
- Volvo Trucks reklamfilm Driving through the deadly Chilean mountain pass Los Caracoles – Drivers World (E06)
- Mark Schaefers artikel Content Shock: Why content marketing is not a sustainable strategy
- Doug Kesslers artikel Why Marketers Need to Rise Above the Deluge of Crappy Content
- Boken The Storytelling Animal: How Stories Makes Us Human
Länkar till mer innehåll om storytelling som du hittar på Kntnts webbplats
- Kntnt Radio 54: Storytelling och content marketing – intervju med Per Torberger
- Kntnt Radio 33: Jörgen Svedberg: varumärken, storytelling och content marketing
- Kntnt Radio 40: Daniel Lägersten: Visuell storytelling i content marketing
- Storytelling – några ord om vikten att berätta
- Kom närmare med storytelling
- Storytelling – Något för ditt företag?
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Burnin Down the House © Saint Anyway (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »