Öka effektiviteten i din kommunikation med ett redaktionellt arbetssätt! Staffan Ekengren lär ut knepen.
Riv de interna murarna, tänk process och sluta fokusera på kanalen. Så löd några av de råd som Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, delade med sig av vid Kntnts frukostmöte på Scandic Rubinen i veckan som gick.
Förändrade arbetssätt i det digitala landskapet
Denna gång är det Alexander Mason, kommersiell chef Cision Skandinavien, som inleder programmet. Genom ett ge sin bild av hur det digitala medielandskapet leder till att alltfler företag ser behovet att omorganisera sina kommunikationsavdelningar.
Detta är något som lastbilstillverkaren Scania tidigt tagit fasta på och efter Alexanders framträdande är det dags för Staffan Ekengren att berätta om denna resa.
Effektivare kommunikation
Scania Newsdesk är Scanias eget mediehus och navet i företagets kommunikation. Här arbetar Staffan Ekengren och hans medarbetare med redaktionell kommunikation i både externa och interna kanaler – och i en och samma arbetsprocess.
Förlegat är att utgå från kanalen. Numera är det alltid storyn och budskapet som är i centrum och arbetet följer ständigt samma mönster:
- utgå från den redaktionella idén
- planera innehållet
- produktionsätt innehållet
- kvalitetssäkra innehållet
- publicera innehållet
- monitorera innehållet
- skapa en dialog med dina följare
- följ upp och mät
- dra slutsatser och för tillbaka resultatet till idéstadiet
Med dagliga morgonmöten, visuell planering och färgkoder ner på artikelnivå har arbetet blivit både roligare och lättare. Samtidigt som detta utpräglat redaktionella arbetssätt visat sig kraftigt öka effektiviteten i Scanias kommunikation.
Om du inte hör till de lyckliga som närvarade på Staffans presentation så får du en ny chans här.
Se filmen
För dig som inte kunde komma har vi som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/157324632
Lyssna på samtalet
Vi passade också på att göra en intervju med Staffan Ekengren. Du hör den i avsnitt 53 av Kntnt Radio.
Boka nästa frukost
Alla som kommunicerar eller arbetar med varumärkesutveckling står inför en framtid med förändrade spelregler. Det är bara genom att förstå och lära sig dessa spelregler som du kommer kunna fortsätta spela spelet!
Det säger Katarina Graffman, doktor i antropologi och en erfaren medie- och konsumentantropolog, som vi gästas av vid nästa Kntnt frukost den 23 mars. Missa inte detta. Boka din plats här!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »