Content marketing är inte bara produktion av innehåll. Minst lika viktig är distributionen. Det är naturligtvis ingen idé att producera innehåll som inte når ut och därför krävs aktiviteter för att din målgrupp skall hitta det. Medan du via sociala medier eller ditt nyhetsbrev når ut brett, inbjuder telemarketing till en personlig och relationsbyggande konversation. Vår gästskribent Sebastian Liljegren skriver om varför du med fördel använder telemarketing som kanal för din content marketing. Läs hans artikel nu!
Med en karriär inom telemarketingbranschen i ryggsäcken startade jag för några år sedan eget inom digital marknadsföring. I egenskap av frilansskribent och bloggare har jag sedan dess arbetat en hel del med content marketing (innehållsmarknadsföring) som marknadsföringsmetod.
Telemarketing och innehållsmarknadsföring är på många sätt som dag och natt; två vitt skilda metoder och tillvägagångssätt. Medan content marketing representerar den moderna, digitala marknadsföringen, associerar många (däribland jag själv) marknadsföring via telefon med en svunnen tid. Men är så verkligen fallet, eller kan de bägge marknadsföringsmetoderna i själva verket komplettera varandra och användas tillsammans för att uppnå en synergieffekt?
Att skapa efterfrågan och generera leads
Content marketing är en utmärkt marknadsföringsmetod när det kommer till att skapa en efterfrågan för ett företags produkter eller tjänster. Resultatet av denna marknadsföringsaktivitet är att företagets målgrupp blir mer benägna att köpa de tjänster eller produkter som företaget i fråga tillhandahåller.
Innehållsmarknadsföring kan även vara ett effektivt verktyg för att generera leads. Leadsgenerering sker ofta i utbyte mot innehåll, i syfte att bygga upp en databas med leads som kan följas upp via telemarketing eller e‑postutskick. Resultatet av denna marknadsföringsaktivitet är att nya kontakter tillgängliggörs för marknadsföring eller försäljning.
Att skapa en efterfrågan och att generera leads är naturligtvis viktigt för ett företags marknadsföring, och de båda aktiviteterna kan med fördel samverka.Varje enskild interaktion som du vill att en individ ska ha med ditt content behöver fokusera på att antingen generera ett lead eller att skapa en efterfrågan hos denne. För att kombinera dessa aktiviteter behöver de två sorternas interaktioner vävas samman över tid — du bör inte försöka åstadkomma bägge dessa effekter genom en enda interaktion.
Telemarketing personlig och relationsbyggande
Det är här telefonen som marknadsföringsredskap kommer in i bilden. Telemarketing bör nämligen inkluderas i ditt företags distributionsplan för att effektiv spridning av content i flera kanaler skall uppnås.
Genom att publicera innehåll på sociala medier eller via ett digitalt nyhetsbrev kan du nå större grupper av människor, medan telemarketing förser dig med ett verktyg för att skapa relationer med prospekts genom mer personliga samtal.
Via telemarketing, e‑postutskick och liknande marknadsföringsaktiviteter kan du skapa en efterfrågan hos en mindre målgrupp med hjälp av noga utformade meddelanden och relevant content. För de flesta upplevs dock ett telefonsamtal som mer personligt och uppriktigt än ett generiskt e‑postutskick.
Kalla samtal och telefonskräck
Det råder delade meningar kring huruvida kalla samtal fortfarande är ett gångbart marknadsförings- och försäljningsverktyg. Vissa beslutsfattare är i princip omöjliga att nå via telefon medan andra föredrar kalla samtal framför e‑postutskick, bland annat beroende på att deras e‑postinkorgar på daglig basis fullkomligt översvämmas av mejl.
Många medarbetare på företag lider dessutom av telefonskräck och upplever en motvilja mot att ringa och göra undersökningar, boka möten eller sälja produkter/tjänster via telefon. Jag vet av personlig erfarenhet att kalla samtal är något av en konstform och att det krävs tålamod och kontinuitet för att lyckas. Det gäller bara att inte ge upp vid motgångar och att försöka bli mer bekväm utanför sin bekvämlighetszon.
Skapa relationer och generera leads
Det är förvisso viktigt för ett företags tillväxt att skapa en stark närvaro online, men en distributionsstrategi som är helt och hållet nätbaserad är sannolikt inte särskilt relationsbyggande.
Det är här som traditionella marknadsföringskanaler, såsom telemarketing, kan vara viktiga för att generera leads. Anledningarna till att telemarketing bör inkluderas i strategin för distribution av content är flera:
- Medan content marketing är ett passivt sätt att skapa engagemang bland företagets kunder, är telemarketing ett proaktivt sätt att göra detta.
- Ditt företag har större möjlighet att förmedla trovärdighet och värme genom konversationer mellan två människor.
- Telemarketing gör det möjligt att ge och ta emot feedback ögonblickligen. Via telefon kan du dels besvara frågor och slå hål på farhågor, och du kan även få viktig information om till exempel vilket slags content dina potentiella kunder föredrar.
Content behöver skapa engagemang
De flesta av oss verksamma inom digital marknadsföring känner till vikten av bra innehåll och arbetar enligt devisen “content is king”. Det är viktigt för företag att producera kvalitativt content och att vid rätt tidpunkt nå ut till rätt personer med detta innehåll.
I dagsläget hoppar tyvärr alltför många företag på content marketing-tåget och sprider sitt innehåll i diverse kanaler utan att först fundera på vilket kundsegment man vill nå. Och med tanke på den enorma mängd innehåll som idag flödar på nätet och i sociala medier, satt i förhållande till det antal gånger som presumtiva kunder agerar genom innehållet, blir det tydligt att det inte nödvändigtvis är mer content som krävs för att ett företag i högre grad ska kunna engagera sin målgrupp.
Negligera inte distributionen
Många av oss lägger allt större fokus på att få vårt innehåll att synas i sökmotorer och på sociala plattformar, men vi tenderar att negligera ett viktigt verktyg för distributionen av vårt innehåll – telemarketing.
Kanalen är förvisso flera decennier gammal, men faktum är att den har gynnats av de tekniska framsteg som skett under årens lopp – på så sätt att det idag är möjligt att via telemarketing nå mängder av prospekts på ett effektivt sätt.
Telemarketing är dessutom en mer proaktiv kanal, trots att man via sociala medier har möjlighet att nå ut till betydligt fler människor. Telemarketing är – enligt mig och näst efter personliga möten i samband med mässor och liknande – överlägset när det kommer till att skapa en “mänsklig kontakt”. Som digital marknadsförare kan du därför med fördel använda dig av styrkan i telemarketing i din strategi för distribution av content och på så sätt åstadkomma en högre avkastning på din investering.
Istället för att lägga alla resurser på icke-proaktiva kanaler, kan du genom att involvera telemarketing i din content marketing-strategi garantera en ökad interaktion med din målgrupp. Antingen genomför du telefonintervjuerna själv eller så outsourcar du detta arbete; telefonintervjuare är ofta skickliga på att styra ett samtal på ett sätt som ger uppdragsgivareninte bara leads, utan även input som kan bidra till att förbättra skapandet av innehåll.
Så kan content marketing och telemarketing kombineras
Ovan har jag redogjort för hur ett företag kan dra nytta av att involvera telemarketing i sitt content marketing-arbete. Avslutningsvis delar jag med mig av några praktiska exempel på hur det kan gå till.
Öka deltagandet i webbseminarier
Det vanligaste sättet att bjuda in till webbseminarium är genom ett e‑postutskick. Detta fungerar vanligtvis bra, men ibland dyker blott hälften (om ens det) av de personer som har anmält sig till webbseminariet upp.
Vi människor tar ofta ganska lätt på de anmälningar vi gör via nätet eller sociala medier, medan vi tenderar att i högre utsträckning stå fast vid vårt ord om vi muntligen anmäler oss till ett evenemang. Genom att låta professionella telefonintervjuare ta hand om inbjudningsprocessen, säkerställer du att andelen inbjudna personer som deltar i webbseminariet blir högre än via e‑postinbjudningar.
Få presumtiva kunder att prenumerera på nytt innehåll
Även om du kanske inte har något nytt eller relevant innehåll att erbjuda dina läsare för stunden, kommer du förhoppningsvis att ha det i framtiden. I slutet av varje telefonsamtal bör därför kontakten övertalas att prenumerera på ditt innehåll. Genom att få tillstånd att i framtiden skicka uppdateringar om nytt innehåll via e‑post, kan du bibehålla kontakten med din presumtiva kund. Det är dessutom ett krav enligt GDPR-lagstiftningen att man ber om samtycke till behandling av personuppgifter, så varför inte se till att få detta överstökat vid första kontakten?!
Driva trafik och vägleda prospekts
Ibland är det erbjudande man tillhandahåller ganska komplext och kräver viss dokumentation för att övertyga presumtiva kunder att köpa produkten eller tjänsten.
Via telemarketing kan personer ur målgruppen guidas till en relevant avdelning på företagets webbplats, där telefonintervjuaren – eller du själv – går igenom det innehåll kopplat till erbjudandet som finns tillgängligt på hemsidan, vilket leder till att företagets ställning som en expert på området befästs.
Så ett frö för framtiden
Alla personer du kommer i kontakt med kommer inte vara redo att köpa direkt. Det är därför viktigt att skapa leads genom att så ett frö för framtiden. Om du nyligen har publicerat nytt innehåll har du en utmärkt anledning att kontakta presumtiva kunder. Du kan till exempel fråga om de har sett ditt senaste blogginlägg, eller om de vill delta i nästa webbseminarium.
Få ut mesta möjliga av ditt content
När du väl har skapat riktigt bra innehåll, bör du naturligtvis få ut mesta möjliga värde av detta. Om du exempelvis skrivit ett blogginlägg som berör ett relevant ämne och skapar många interaktioner på sociala medier, bör du inte dra dig för att formatera om innehållet och få än mer användning för det. Du kan till exempel göra om blogginlägget till ett videoklipp, ett nyhetsbrev och en infografik. Därefter kan du med fördel fokusera på blogginlägget i din telemarketingkampanj och skapa konversationer med potentiella kunder med hjälp av innehållet.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »