Metro av idag (15 maj 2013) innehöll en tidning i tidningen. Det var SOS Barnbyar som bifogade Världens största familj – ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation.
Metro av idag (15 maj 2013) innehöll en tidning i tidningen. Det var SOS Barnbyar som bifogade Världens största familj – ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation.
Advertorials är en form av redaktionell marknadskommunikation
SOS Barnbyars bilaga i Metro var ett bra exempel på redaktionell marknadskommunikation. Tidningen innehåller flera redaktionella artiklar som är av allmänt intresse för målgruppen. Inget påträngande budskap – bara intresseväckande artiklar, bland andra ett reportage om övergivna spädbarn på ett sjukhus i Kosovo och en intervju med en barnbymamma. Tidningen är komplett med faktarutor, ledare, ”fem på stan” och vanliga annonser. Allt proffsigt paketerat som en riktig nyhetstidning.
Just denna kanal för redaktionell marknadskommunikation kallas redaktionell annons eller advertorials – marknadskommunikation skrivet av journalister och paketerat som artikel eller redaktionell produkt. När advertorials används i tidningars online-utgåva kallas det native advertising. The Guardian skrev i april en intressant artikel om detta.
Advertorials är inte nytt – men omdiskuterat
Advertorials är inte nytt. Ordet i sig är känt sedan 1946 – men fenomenet har säkert funnits långt före det. Ett tidigt exempel på en redaktionell annons återfanns i New York Times den 15 november 1949. Annonsen, som är utformad som en artikel med rubriken ”Last Days of F.D.R.”, gjorde reklam för decembernumret av magasinet McCall’s.
Advertorials är en form av textreklam. Textreklam i allmänhet är ifrågasatt. Det framgår inte minst av Wikipedias beskrivning av termen. Ett exempel på nylig kritik i frågan kommer från Svenska Jornalistförbundet som i Resumé sågade Aftonbladets native advertising format.
Bättre med content marketing i egna kanaler
Advertorials och native advertising är alltså kanaler för marknadskommunikation. Rätt använt, som SOS Barnbyar har gjort, tror jag det är utmärkta kanaler. Men det ligger i sakens natur att marknadskommunikation genom dessa kanaler blir kampanjer. Det finns undantag. Ett exempel är Västtrafiks Pling som finns i varje nummer av Metro.
Jag anser att redaktionell marknadskommunikation måste bedrivas långsiktigt och systematiskt. Då blir det för de allra flesta syften för dyrt att köpa plats i tidningars online- och pappersutgåvor. Därför måste en organisation eller ett företag satsa på content marketing – redaktionell marknadskommunikation i egna kanaler.
Jag vill i sammanhanget passa på och nämna Resumés artikel från igår: Content marketing på stark frammarsch. Läser man den, eller för den delen tar del av Swedish Content Agencies webbplats, så får man intrycket att kund- och medlemstidningar är den allena saliggörande kanalen. Så är det naturligtvis inte. En välskriven blogg, en egen YouTube-kanal eller varför inte en Facebook-sida, är både billigare och effektivare kanaler. Egen tidning är ett utmärkt komplement till dessa kanaler.
Men tveka för all del inte att anlita Swedish Contents medlemmar för att producera åtminstone en del av innehållet. Content marketing handlar ju till syvende och sist om högkvalitativt innehåll av allmänt intresse för målgruppen – precis sådant som innehållsleverantörer är bra på.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »